Ingezonden persbericht


Tele2: 'Blijf vooral jezelf in sollicitatieprocedure'

Nederlander ziet sollicitatiegesprek als flirt

Amsterdam, 5 januari 2009 - Bijna zes op de tien Nederlanders zien hun sollicitatiegesprek als een flirt. Het merendeel van de Nederlanders blijft tijdens de zoektocht naar een nieuwe baan dan ook vooral zichzelf en trouw aan zijn of haar idealen. Een meerderheid geeft ook aan een baan af te wijzen, wanneer de toekomstige collega's 'niet hun type' (b)lijken te zijn. Dit zijn enkele van de vele verrassende conclusies uit onderzoek van communicatiebedrijf Tele2 onder 1000 werkende Nederlanders in de leeftijd van 25 tot 49 jaar.

Aanleiding voor het onderzoek is de nieuwe commercial van Tele2, waarbij het zwarte schaap Frank wordt ingezet om aan te geven dat je dicht bij jezelf moet blijven en je nooit moet aanpassen om ergens binnen te komen. 'Een zwart schaap ben je immers, dat speel je niet'. Ruim driekwart van de respondenten is het dan ook eens met de stelling dat de werknemers iets zeggen over het bedrijf zelf. Niet verrassend geven meer dan negen op de tien werknemers aan het zeer belangrijk te vinden dat zij passen binnen het bedrijf waar zij solliciteren.

"Het is goed om te zien dat Nederlanders vasthouden aan hun idealen wanneer het gaat om zoiets belangrijks als de keuze voor een nieuwe baan", vertelt Günther Vogelpoel, directeur consumentenmarkt van Tele2. "Met onze commercial waarin een man verkleed als zwart schaap solliciteert bij Tele2, maken we duidelijk dat bij Tele2 alleen mensen werken die anders durven te zijn."

'Uiterlijk belangrijker dan werkervaring'

Het onderzoek brengt tevens in kaart wat volgens Nederlandse werknemers de belangrijkste aspecten zijn waar een werkgever zijn keuze op baseert bij het aannemen van een sollicitant. Bijna driekwart van de ondervraagden geeft aan dat uiterlijk tijdens de eerste kennismaking veel belangrijker is dan een werkgever ooit zal toegeven. Deze eerste indruk wordt dan ook het meest - door ruim 61 procent - genoemd als belangrijkste aspect waar werkgevers op letten tijdens het interview. De kennis van de sollicitant (56 procent) en zijn of haar werkervaring (35 procent) worden als minder doorslaggevend gezien.


- EINDE -

Contact Tele2

Remco Meerstra

Corporate Reputation Executive

T: +31 (0) 20 750 1804

E: remco.meerstra@tele2.com

Tele2 Nederland B.V. is één van de grootste communicatiebedrijven in Nederland. Het bedrijf biedt zowel de consumenten-, de zakelijke als de wholesale markt een compleet pakket van communicatiediensten. Tele2 biedt spraak-, data- en internet- en tv-diensten aan via een eigen infrastructuur, voorzien van de modernste netwerktechnologieën. Tele2-klanten profiteren van gebruiksvriendelijke en betaalbare diensten van topkwaliteit. Meer nieuws en informatie zijn verkrijgbaar via tele2.nl.