RET


RET begint 2009 met goed nieuws

05 januari 2009
Stadsferry over water vanaf 2010. Nieuwe stadsferry gaat in 2013 zelfs twee miljoen reizigers per jaar vervoeren.

De regio Rotterdam krijgt er een nieuwe vorm van openbaar vervoer bij: een stadsferry over de Maas tussen Vlaardingen en Krimpen Stormpolder. De stadsregio Rotterdam heeft de RET aangewezen als regisseur voor dit vervoer, waarvan de bouw van de aanlegkades al dit jaar begint. De verwachting is dat in de toekomst de RET-boten zoân 2 miljoen reizigers per jaar gaan vervoeren. Dat maakte Pedro Peters, algemeen directeur van de RET maandag 5 januari bekend in zijn nieuwjaarstoespraak.

Pedro Peters: ,,Een prachtige vorm van openbaar vervoer over water, met naar het er nu uitziet 15 haltes tussen Vlaardingen en Krimpen Stormpolder. Een hop-on-hop-off dienst, zeg maar. Met of zonder fiets. En dicht bij het centrum van Rotterdam gaan we kwartierdiensten draaien.ââ De routes buiten het centrum gaan halfuursdiensten varen. Peters: ,,De stadsregio Rotterdam geeft hoge prioriteit aan watervervoer.ââ

Om het nieuwe vervoer over water te realiseren schaft de RET in opdracht van de stadsregio Rotterdam tien nieuwe ferryboten aan. Het bedrijf gaat dit jaar de pontons laten bouwen en haltelocaties uitwerken. Allemaal met als doel om het openbaar vervoersnetwerk in Rotterdam nog dichter te krijgen.

Pedro Peters: ,,Absoluut een prachtige aanvulling op ons huidige ov-aanbod. Forensen, voetgangers, fietsers, toeristen én recreanten zullen er veel profijt van gaan hebben. De rivier is hét hart van de stad, maar vaak ook een barrière om naar de overkant te komen. Het is logisch dat wij dat water nu ook optimaal gaan benutten. Voor het vervoersgemak en natuurlijk het genot van het uitzicht.ââ

De tien schepen zullen elk 80 zitplaatsen hebben en plaats bieden aan 50 fietsen. Ze zijn ook toegankelijk voor brom- en snorfietsen (beperkt aantal), rolstoelen, scootmobielen en kinderwagens.

De RET denkt bij de aanschaf van de schepen natuurlijk ook aan het milieu: de schepen hebben een modern roetfilter, de antifouling is kopervrij en ze varen op zwavelarme diesel.

Algemeen directeur Pedro Peters maakte overigens in zijn nieuwjaarsspeech bekend dat het vervoersbedrijf een positief jaar achter de rug heeft. De RET heeft dit jaar een winst geboekt van bijna 10 miljoen euro en het aantal reizigers is met ruim 6% gestegen, waarvan 4% op de Randstadrail.