Gemeente Nuenen
Nieuwjaarsspeech burgemeester Ligtvoet
De complete tekst van de speech ter gelegenheid van de
nieuwjaarsontmoeting 2009 op 4 januari jl. kunt u hier lezen.
Dames en heren,
Van harte welkom in Het Klooster. Namens de gemeenteraad, het college
van burgemeester en wethouders en de medewerkers van de gemeente wens
ik u een goed, gelukkig en gezond Nieuwjaar toe. Wij hopen dat 2009 u
zal brengen wat u er van verwacht ondanks de vragen die er bij ons
allen zullen zijn over het verloop van de economische en financiële
omstandigheden in 2009. En om de nieuwjaarstoespraak 2009 maar direct
met een citaat te beginnen; oud-staatssecretaris en minister Willem
Vermeend zei in een interview over de kredietcrisis: Er moet om te
beginnen een verbod komen op doemdenken."
Daar sluit ik mij graag bij aan en dat verbod geldt voor geheel
Nuenen, Gerwen, Nederwetten en het Eeneind en voor u allemaal. Daarom
is mijn verhaal positief gestemd want we schieten er niets mee op te
denken in termen van Kan niet, gaat niet, willen we niet .
Tegelijkertijd moeten we wel met beide benen op de grond staan en
realiteitszin betrachten.
Centraal staat de vraag: wat kunnen we ook in 2009 in Nuenen doen om
deze fantastische gemeenschap een goed toekomstperspectief te geven,
met betrokken mensen die hier graag wonen, werken en hun vrije tijd
doorbrengen. Het is mij een voorrecht om daar in goede harmonie en
samenwerking met u aan te werken. Samenwerking is mijn jaarthema 2009
en samenwerking is ons aller opdracht voor dit jaar.
Vandaag is het feestjaar 2009 officieel begonnen. Op initiatief van
Sjef van der Linden, voorzitter van Brassband de Vooruitgang Sjef, wat
zijn we dankbaar dat jij er vandaag bij bent is het feestjaar 2009
geopend door de Brassband, 125 jaar oud en het St. Annagilde
Nuenen-dorp, 400 jaar oud, in combinatie met de traditionele
nieuwjaarsreceptie en de uitreiking van de vrijwilligersprijs.
Het is ons voornemen om alle jubilerende verenigingen een Van Goghbord
te geven, kunstig gemaakt door mensen met een beperking die in de
Driester hun atelier hebben. Om de start van het feestjaar te
accentueren wil ik aan de beide voorzitters van de Vooruitgang en van
het St. Annagilde het bord thans uitreiken. Mag ik Sjef van der Linden
en de hoofdman van het St. Annagilde, Ton de Brouwer vragen om
daarvoor even naar voren te komen. De andere verenigingen krijgen een
Van Goghbord als we hun jubileumactiviteit in de loop van dit
feestjaar komen bezoeken.
Het feestjaar beoogt een gezamenlijk accent te leggen op diverse
groots te vieren jubilea van verenigingen in ons dorp en dat zijn er
veel, dames en heren, de herdenking van 125 jaar Vincent van Gogh in
Nuenen met de opening van Nuenen Village, het nieuwe Van Gogh
Documentatie Museum aan de Berg, een voor en door Nuenen georganiseerd
evenement Ten Tijde van Van Gogh in het Park, Dwèrspop voor de jeugd
op het Van Goghplein, het grootste Van Goghschilderij ter wereld door
de stichting Buitenschilderdag en veel meer. De evenementenkalender op
www.nuenen.nl , de LTP- kalender en de redactionele artikelen in Rond
de Linde maken het allemaal inzichtelijk voor u.
De nieuw opgerichte stichting Nuenen Promotie zorgt voor de
verbindende lijnen ook met het doel met dit feestjaar een meerjarig
Nuenen-promotiebeleid op te zetten. De besturen en de vrijwilligers
van de jubilerende verenigingen, alsmede de organisatoren van de
genoemde speciale evenementen zijn al druk bezig met de
voorbereidingen. Hulde daarvoor!
Wat gaan we dit jaar naast de festiviteiten van het feestjaar nog meer
doen?
Het zal u zijn opgevallen dat het gemeentebestuur het grootste deel
van de beleidsopgaven die in 2006 zijn vastgesteld voor deze
zittingsperiode heeft omgezet in concrete besluiten en in
daadwerkelijke uitvoering. Het resterende deel van deze periode zal
dan ook vooral in het teken staan van verdere uitvoering, consolidatie
en het creëren van continuïteit naar de volgende bestuursperiode. In
het oog springend is daarbij het resultaat van de
Ruimtebalansprojecten waarmee Nuenen de eigen inwoners en de
toekomstige inwoners vanuit de regio in een uitstekende positie brengt
qua wonen, werken, scholen en verenigingsaccommodaties.
In één adem noemen we daarbij het WMO beleid, de totale vernieuwing
van het scholenbestand in alle kernen van de gemeente, de
kwaliteitsverbetering in het beheer van de openbare ruimte, de nieuwe
gemeentewerf op Oude Landen, het waterplan dat de kwaliteit van het
openbaar water en de riolering in de gemeente fundamenteel aanpakt, de
betere structurering van de financiële beleidscyclus, de opzet van het
wijkgericht werken, een andere benadering van het veiligheidsbeleid,
een nu goed lopend Sinti-beleid, de jeugdvoorzieningen, de
ouderenvoorziening enz.. enz enz
Met een enorme inzet hebben de gemeenteraad, het college en de
medewerkers, daarbij meer dan uitstekend ondersteund door
adviesorganen waarin inwoners met een bijzondere persoonlijke
deskundigheid in zitting hebben, gewerkt aan dit alles. Onze
ambtelijke organisatie maakt grote slagen in kwaliteitsverbetering. De
medewerkers realiseren zich dat de bestuurlijk gestelde doelen van
kwaliteitsverbetering nog veel inzet vergen, maar ze zijn vastberaden
om hiervan een succes te maken. Zij hebben onze steun daarbij nodig.
Het bruist positief en dat was de bedoeling van het ingezette beleid.
Het optimisme en de positieve ontwikkeling hebben natuurlijk ook
altijd een andere kant van zorg en aandacht. De kredietcrisis raakt
ons natuurlijk ook en zal het tempo beïnvloeden waarin de uitvoering
van sommige projecten kan worden gerealiseerd. Hoe en waar is nog niet
precies in kaart te brengen, maar het gemeentebestuur zal niet
stilzitten en maatregelen nemen om waar dat binnen de gemeentelijke
macht ligt vast te houden aan de uitgezette lijn. Doemdenken is immers
verboden. Niet voor niets wordt er in de media deze weken aandacht aan
geschonken in redactionele analyses, dat juist nu de overheid het
stuur weer in handen kan nemen en zich meer gaat bekommeren om de
economische en geestelijke positie van de individuele burger.
NRC-Handelsblad van 31 december kopte zelfs met Vadertje Staat is
terug en ruimt de rommel op, daarmee aangevend dat de overheid steeds
meer verantwoordelijkheid neemt in het maatschappelijk proces. Nuenen
mag daarin niet achterblijven, dames en heren. Een voorbeeld als het
gaat om overheidsingrijpen: vanaf 1 januari 2009 bij het onderwerp
huiselijk geweld: als u er thuis aantoonbaar een bende van maakt, zet
de burgemeester u tijdelijk het huis uit. Maar ook een voorbeeld aan
een heel andere kant: als het nodig en mogelijk is om voor de lokale
economie ondersteunende activiteiten te verrichten, zullen we niet
aarzelen die in overleg met het OCN en de andere belangenorganisaties
op te pakken. Al onze bouwprojecten zijn bijvoorbeeld juist door de
fase waarin deze zich uitvoeringsgereed bevinden prima aanjagers voor
de lokale economie.
Aandacht blijft houden de kwetsbaarheid van de organisatie in een toch
relatief kleine gemeente. Samenwerking met anderen is geboden en
krijgt in 2009 verder vorm. Zonder dat de zelfstandigheid van Nuenen
c.a in gevaar mag komen en zonder dat de prioriteitsbepaling buiten de
gemeente komt te liggen, ontwikkelt zich een toekomst waarbij
ambtelijke organisatie-eenheden voor meerdere gemeenten werken met een
grotere bedrijfszekerheid en een bij de eisen van deze tijd behorende
dienstverlening aan de inwoners. We werken al met meerdere gemeenten
samen, maar met de gemeente Son en Breugel klikt het goed en dat is
een basisvoorwaarde om in eerste instantie enkele dienstverlenende
afdelingen samen te laten werken of te laten samengaan. Van daaruit
wordt de samenwerking met meer gemeenten verkend.
Tenslotte wil ik enkele woorden wijden aan de openbare veiligheid in
Nuenen, een onderwerp dat dicht bij mij ligt en waarop ik terecht vaak
word aangesproken. Nuenen is een in doorsnee veilige gemeente, dat
blijkt uit politiecijfers en uit het meest recente uitgevoerde
tevredenheidsonderzoek. Toch is er in verhouding tot het soort
gemeente wat we zijn een aanzienlijke overlast in de openbare ruimte.
Tot en met 2006 dachten we dat dit vooral met streng politieoptreden
minder zou worden. Dat type optreden bleek onvoldoende resultaat te
hebben waarbij we in navolging van andere Nederlandse gemeenten meer
aandacht aan de voorkant van de problematiek hebben gegeven. Dat wil
zeggen meer aandacht voor het individu dat overlast veroorzaakt, hoe
zit het thuis, wat kunnen we via ouders en hulpverleners daar
bereiken, gaan ze wel naar school, wat kan de school en onze ambtenaar
leerplicht daaraan doen, heeft men een uitkering, klopt dat wel en wat
kunnen we doen aan werktoegeleiding? Wat kunnen de jongerenwerkers
doen om vooral de aanwas van overlastgevenden te beperken door
zingevingsprojecten te entameren. We kenden in het jeugdbeleid al het
12 min en het 12 plus overleg, maar de nieuwe lijn is om door nog
nauwere samenwerking met alle netwerkpartners, via het veiligheidshuis
dat er in deze regio is, voor een betere individuele begeleiding te
zorgen en zo te voorkomen dat onze inwoners overbodige overlast
ervaren. De politie zal uiteraard als onderdeel van dit netwerk de
criminele uitwassen blijven bestrijden, maar niet alles is via
strafrecht op te lossen en daarom staat de bestuurlijke en
bestuursrechtelijke aanpak meer centraal.
Die uitwassen zijn irritant en onaanvaardbaar. Zinloos geweld en
zinloze vernieling zullen hard worden aangepakt. Een recent voorbeeld:
mensen - en ik neem aan niet de jongsten gezien het nachtelijk
tijdstip - die het in hun hoofd halen om zwaar vuurwerk in de
brievenbus van het politie-steunpunt te gooien zijn volstrekt de weg
kwijt en ik hoop dan ook dat er aanhoudingen volgen en de rechter een
fikse straf oplegt. Maar ook zijn ouders die hun kinderen met vuurwerk
in de tassen de straat laten opgaan buiten de tijdstippen waarop
vuurwerk mag worden afgestoken, nog meer verantwoordelijk daarvoor dan
die zogenaamd stoer doende jongeren zelf. Het mag wat mij betreft op
verjaardagsfeestjes gaan over de sociale en morele
verantwoordelijkheid van ouders en opvoeders. De overheid is terecht
bezig met een meer doeltreffende aanpak van de jaarwisselingsoverlast.
Het vuurwerkoverlastproject dat al enige jaren in onze politieafdeling
draait in samenwerking met het Haltbureau zal nog eens op
effectiviteit worden bekeken. Al is de jaarwisseling relatief rustig
en goed verlopen in Nuenen, de irritante kanten ervan en de
vernielingen moeten tot het verleden gaan behoren.
We geloven, dames en heren, in de hiervoor nog eens geschetste bredere
aanpak van de lokale veiligheid met aanvullende technische
hulpmiddelen zoals cameratoezicht wanneer andere middelen
tekortschieten.
Maar, dames en heren, er is ook hier een tegenkant. Nuenen wil ook een
jeugdvriendelijke gemeente zijn, met voorzieningen voor de jeugd in
diverse leeftijdsgroepen, zoals een goede jongerenhuiskamer die er nu
gaat komen, met speelveldjes, gereguleerde hangplekken,
muziekoptredens in de horeca en de openbare ruimte. Dat vraagt om
tolerantie en samenwerking om dat in goede banen te leiden. Dat beroep
doen wij ook op onze inwoners, die op hun beurt dan weer eisen mogen
stellen aan een ordelijk verloop.
Inmiddels zijn er veel voorbeelden van succesvol overleg met buurten
om jeugdvoorzieningen te realiseren en zo hoort het ook.
Dames en heren, deze nieuwjaarsspeech pakte wat onderwerpen op,
temidden van vele andere, waarbij raad, college, medewerkers en velen
van u in professionele netwerkrelaties of in vrijwilligersverband
betrokken zijn. Uw burgemeester ziet met vreugde dat uw inzet Nuenen
tot een fantastisch dorp maakt, waar nog veel te doen is, waar
alertheid nodig is, stilzitten niet wordt geaccepteerd, waar
vriendschap mogelijk is, goed gefeest kan worden, droeve momenten
waardig worden gedragen, maar waar vooral steeds meer neuzen dezelfde
kant uitwijzen.
Nuenen, Gerwen, Nederwetten en het Eeneind verdienen dat.
Het moge u in 2009 in alle opzichten goed gaan.
Nuenen, 4 januari 2009.
Mr. Willem R. Ligtvoet
Burgemeester Nuenen c.a.