ProRail
Persbericht
05-01-2009
Afsluiting Burg. Hardenbergweg voor bouw viaduct Hanzelijn
Met ingang van maandag 5 januari start aannemer Dura Vermeer in
opdracht van ProRail met het verlengen van het viaduct in de Burg.
Hardenbergweg over de N50 te Kampen. De verlenging is nodig voor om
ruimte maken voor de kruising met de Hanzelijn. Om het werk veilig en
snel te kunnen uitvoeren wordt de Burg. Hardenbergweg tot medio
september 2009 afgesloten voor doorgaand gemotoriseerd verkeer. Voor
fietsers en voetgangers wordt een tijdelijke doorgang gerealiseerd.
Omwonenden zijn vooraf schriftelijk geïnformeerd over de afsluiting.
De aanpassingen aan het viaduct in de Burg. Hardenbergweg zijn gelijk
aan die van het vier kilometer verderop gelegen viaduct in de Jules
van Hasseltweg. Vanaf 5 januari wordt begonnen met het afgraven van de
toerit van het viaduct, gevolgd door het heien van de fundering en het
bouwen van de pijlers, liggers en rijvloer.
Deze week is voor fietsers en voetgangers een tijdelijke hellingbaan
geplaatst. Voor het overige verkeer zijn de aanliggende percelen
gedurende de periode van afsluiting bereikbaar via respectievelijk de
Vinkensteeg en De Belten of de Sloetweg en de Middeldijk. De
Kamperstraatweg en Jules van Hasseltweg zijn toegankelijk voor het
kruisen van de N50.
Hanzelijn
ProRail bouwt een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle: de
Hanzelijn. Vanaf december 2012 duurt een treinreis tussen beide steden
slechts dertig minuten. Zodoende komen het noorden en noordoosten van
Nederland in reistijd veel dichter bij de Randstad te liggen. Ook
zorgt de Hanzelijn voor minder drukte op de Gooilijn en de Veluwelijn.
Langs de Hanzelijn verrijzen nieuwe stations in Dronten en Kampen en
wordt station Lelystad aangepast. Het tracé krijgt bovendien een
nieuwe brug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle en een tunnel onder
het Drontermeer tussen Kampen en Dronten.