5-1-2009
VVD strijdt voor wederzijdse erkenning voertuigkeuring en Europese
Groene Kaart
VVD-Europarlementariër Jeanine Hennis- Plasschaert heeft de laatste
jaren veel klachten van Nederlanders ontvangen over de verschillende
wijze waarop de EU-lidstaten omgaan met de wederzijdse erkenning van
technische autokeuringen. Jeanine Hennis- Plasschaert kaartte dit
probleem eerder aan bij de Europese Commissie.
In antwoord hierop liet de Commissie weten dat zij de mogelijkheden
zal onderzoeken van een wederzijdse erkenning van de keuringsbewijzen
door de lidstaten. Jeanine Hennis- Plasschaert heeft de Europese
Commissie nu opgeroepen een concreet tijdpad voor de herziening op te
stellen. Ook vraagt zij of de Europese Commissie bereid is om de
transportsector alvast tegemoet te komen als het gaat om opleggers die
door omstandigheden langer buiten het land van registratie verblijven.
Een ander heikel punt betreft de Wettelijke Aansprakelijkheid (WA).
Elk voertuig in Europa moet een WA-verzekering hebben. De bijbehorende
Groene Kaart is geldig in de hele Europese Unie maar de afgifte ervan
is niet Europees geregeld. Dit leidt tot extra kosten en onnodige
administratieve lasten. Ook deze kwestie heeft Jeanine Hennis-
Plasschaert inmiddels aan de orde gesteld bij de Europese Commissie.
Schriftelijke vragen van Jeanine Hennis-Plasschaert aan de Europese
Commissie
Technische keuringen
Met dank aan de Commissie voor de beantwoording van mijn schriftelijke
vraag (E-5756/2008).Gesteld wordt dat , in het kader van de geplande
herziening van de richtlijn inzake de technische controle van
motorvoertuigen, de Commissie de mogelijkheid zal onderzoeken van een
wederzijdse erkenning van de keuringsbewijzen door de lidstaten,
zonder onderscheid naar lidstaat van inschrijving.
1. Kan de Commissie in deze ook een concreet tijdpad aangeven?
In navolging hierop graag het volgende, toegespitst op de
transportsector:
Internationaal opererende transportbedrijven hebben vaak te maken met
een situatie waarbij opleggers langer buiten het land van registratie
verblijven waardoor de keuringstermijn (1x per jaar APK etc.) niet
tijdig wordt gehaald of met veel extra kosten moet worden uitgevoerd.
Ook hier geldt dat een erkenning van een `buitenlands' keuringsrapport
(bijvoorbeeld een Nederlandse oplegger wordt APK gekeurd in
Oostenrijk) veel praktischer zou zijn en bovenal kostenbesparend
(immers, het extra heen en weer rijden naar het toelatingsland voor de
keuring kan worden vermeden). Internationale verhuurbedrijven lopen
overigens tegen dezelfde problematiek aan.
De Commissie heeft reeds aangegeven dat zij de mogelijkheid zal
onderzoeken van een wederzijdse erkenning van de keuringsbewijzen door
de lidstaten, zonder onderscheid naar lidstaat van inschrijving. Zeer
welkom, maar vooralsnog blijft een concrete toezegging uit. Dit doet
weinig recht aan de Europese gedachte.
2. Kan de Commissie derhalve concreet toezeggen (incl. tijdpad)
of zij bereid is dit probleem z.s.m. op te lossen? Zo nee, waarom
niet?
3. Is het mogelijk om, vooruitlopend op de herziening van de
richtlijn inzake de technische controle van motorvoertuigen, de
transportsector alvast tegemoet te komen? Zo nee, waarom niet?
Wettelijke Aansprakelijkheid
De wettelijke aansprakelijkheid is Europees geregeld, in de zin dat
elk voertuig een Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering (WA) moet
hebben. Dit wordt aangetoond door de Groene Kaart, welke geldig is in
de gehele Europese Unie.
De afgifte van de Groene Kaart is echter niet Europees geregeld. Zo
kan een Nederlandse verzekeraar alleen Groene Kaarten afgeven voor
Nederlandse motorvoertuigen. Als deze Nederlandse verzekeraar ook een
vestiging heeft in bijvoorbeeld België, kan zij daar wel Belgische
groene kaarten afgeven.
Het gevolg hiervan is dat een internationaal opererend
transportbedrijf zijn verzekeringen bij meerdere verzekeraars in de
verschillende lidstaten moet afsluiten, aangezien er geen verzekeraar
is die in andere lidstaten Groene Kaarten mag afgeven (tenzij de
verzekeraar over vestigingen in die lidstaten beschikt). Hierdoor
ontstaan extra kosten (o.a. door het mislopen van volumekortingen)
evenals extra administratieve lasten omdat men met meerdere
verzekeraars te maken heeft en voor elke verzekeraar apart
schadestatistieken moet bijhouden.
1. Is de Europese Commissie het met mij eens dat de oplossing voor
handen ligt; namelijk dat een verzekeraar in de Europese Unie bevoegd
zou moeten zijn om in alle EU lidstaten Groene Kaarten af te geven?
2. Zo ja, is de Europese Commissie bereid om hiertoe actie te
ondernemen (incl. tijdpad)?
3. Zo nee, waarom niet?
VVD