Onderwijsbond CNV
Nieuws
2 januari 2009
AH wil scholieren binden
CNV Jongeren en Albert Heijn willen jonge AH'ers zelf oplossingen
laten bedenken om leeftijdgenoten te stimuleren langer bij het bedrijf
te blijven werken. ,,Er is veel verloop, meer dan ons lief is.
Vooral bij scholieren die hun werk bij ons als bijbaantje doen,'' zegt
Anouschka Aspeslagh van Albert Heijn. Hoe groot het verloop precies
is, wil ze niet zeggen. ,,Wij willen weten wat jongeren bindt en
boeit, zodat we daarop kunnen inspelen. Misschien willen ze wel meer
informatie over leerwerkprojecten of over stages.''
In het project Scan it van het CNV gaan acht jongeren in januari en
februari een klein onderzoek doen. Zij werken samen met medewerkers
van AH, managers en mensen van de communicatieafdeling. Wat zijn de
oorzaken voor het verloop en wat voor creatieve oplossingen kunnen ze
bedenken?
Met de uitkomsten van de brainstormsessies hoopt AH jongeren van 15,
16 jaar voor wie werken een bijbaantje is minstens één tot anderhalf
jaar aan zich te binden. ,,Wij gaan kijken of we de oplossingen die de
jongeren aandragen, in de praktijk kunnen toepassen,'' zegt Aspeslagh.
Op de oproep van AH in het personeelsblad hebben tot nu toe zo'n tien
jongeren gereageerd.
Klaas Pieter Derks, voorzitter van CNV Jongeren, verwacht niet dat het
probleem van het verloop alleen aan de hoogte van het salaris ligt.
,,Het werken in de supermarkt staat voor scholieren nog steeds op de
eerste plek als het om de leukste baantjes gaat. Het geld vinden zij
belangrijk, maar op de tweede plaats staan de vrienden die zij er
kunnen maken.''
Scan it is een initiatief van CNV Jongeren. De bond deed onder de naam
Check it al eerder onderzoek naar de communicatie tussen zes grote
pensioenfondsen en jongeren.
Bij Albert Heijn werken 70.000 mensen. Van hen is de helft jonger dan
19 jaar.
---