Onderwijsbond CNV


Nieuws

2 januari 2009

AH wil scholieren binden


CNV Jongeren en Albert Heijn willen jonge AH'ers zelf oplossingen laten bedenken om leeftijdgenoten te stimuleren langer bij het bedrijf te blijven werken. ,,Er is veel verloop, meer dan ons lief is.

Vooral bij scholieren die hun werk bij ons als bijbaantje doen,'' zegt Anouschka Aspeslagh van Albert Heijn. Hoe groot het verloop precies is, wil ze niet zeggen. ,,Wij willen weten wat jongeren bindt en boeit, zodat we daarop kunnen inspelen. Misschien willen ze wel meer informatie over leerwerkprojecten of over stages.''

In het project Scan it van het CNV gaan acht jongeren in januari en februari een klein onderzoek doen. Zij werken samen met medewerkers van AH, managers en mensen van de communicatieafdeling. Wat zijn de oorzaken voor het verloop en wat voor creatieve oplossingen kunnen ze bedenken?

Met de uitkomsten van de brainstormsessies hoopt AH jongeren van 15, 16 jaar voor wie werken een bijbaantje is minstens één tot anderhalf jaar aan zich te binden. ,,Wij gaan kijken of we de oplossingen die de jongeren aandragen, in de praktijk kunnen toepassen,'' zegt Aspeslagh. Op de oproep van AH in het personeelsblad hebben tot nu toe zo'n tien jongeren gereageerd.

Klaas Pieter Derks, voorzitter van CNV Jongeren, verwacht niet dat het probleem van het verloop alleen aan de hoogte van het salaris ligt. ,,Het werken in de supermarkt staat voor scholieren nog steeds op de eerste plek als het om de leukste baantjes gaat. Het geld vinden zij belangrijk, maar op de tweede plaats staan de vrienden die zij er kunnen maken.''

Scan it is een initiatief van CNV Jongeren. De bond deed onder de naam Check it al eerder onderzoek naar de communicatie tussen zes grote pensioenfondsen en jongeren.

Bij Albert Heijn werken 70.000 mensen. Van hen is de helft jonger dan 19 jaar.

---