FloraHolland
Jaarcijfers bloemenveiling FloraHolland
Omzet 2008 nagenoeg gelijk, kleine groei verwacht in 2009
FLORAHOLLAND AALSMEER, 2 januari 2009 (persbericht) - Bloemenveiling
FloraHolland realiseerde in 2008 een omzet van ruim 4 miljard euro aan
bloemen, kamer- en tuinplanten. Dat is 0,25 procent meer dan in het
jaar ervoor. "Ook al was 2008 geen geweldig jaar, toch kunnen we
concluderen dat de economische crisis de omzetontwikkeling van de
veilingen tot nu toe maar beperkt beïnvloedt. Dat is positief en geeft
vertrouwen", zegt algemeen directeur Timo Huges. FloraHolland heeft
zes vestigingen (de bloemenveilingen in Aalsmeer, Naaldwijk,
Rijnsburg, Venlo, Bleiswijk en Eelde) en een bemiddelingsorganisatie
(FloraHolland Connect). Het aantal stuks via FloraHolland verhandelde
bloemen en planten nam in 2008 met 1,3 procent toe tot 12,4 miljard.
Voor 2009 verwacht FloraHolland een kleine omzetstijging (+1 procent).
Consumenten in Europa blijken ook in economisch moeilijke tijden hun
huis nog steeds gezellig te maken met een fleurig bloemetje of een
plant.
Via de marktplaatsen van de coöperatie zetten bloemenkwekers uit
Nederland en andere productielanden in 2008 voor een bedrag van 2,4
miljard euro om (-3 procent). Planten waren het afgelopen jaar goed
voor een omzet van 1,6 miljard (+5 procent). "Al bleef de totale
veilingomzet nagenoeg gelijk, toch waren er forse verschillen in de
resultaten bij onze kwekers", aldus Arnold Hordijk, commercieel
directeur van FloraHolland. "Ook voor een aantal bij ons inkopende
exporteurs was 2008 een lastig jaar, met name door de achterblijvende
export naar Engeland".
Méér digitaal
In 2008 vond een verdere verschuiving plaats van verkoop via de klok
naar directe verkoop door bemiddeling. De verkoop via
bemiddelingsorganisatie FloraHolland Connect groeide met 4 procent tot
1,4 miljard. Ook in 2009 zal met name bemiddeling voor groei zorgen.
De afzet via de veertig veilingklokken daalde met 2 procent tot ruim
2,6 miljard. De klok blijft met een aandeel van 65 procent veruit het
belangrijkste verkoopkanaal bij de snijbloemen. In een periode waarin
handelspartijen verderop in de keten minder voorraadrisico nemen, is
de klok voor een dagvers product als snijbloemen een uitstekend
instrument om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. De behoefte aan
`vaker, vlugger, verser' kan met de klok goed worden ingevuld.
De virtuele verkoop blijft stijgen. Met systemen als beeldveilen en
Kopen Op Afstand wordt ongeveer vijftig procent van de bloemen al
virtueel verkocht (zonder dat het product fysiek op de verkoopplek te
zien is). Bij de exportvestigingen groeide de handel via KOA in 2008
met 35 procent. Ook de verkoop via webshop-gerichte systemen als
FloraHolland e-Trade en PlantConnect.nl neemt toe. Virtuele verkoop
maakt betrouwbare digitale kwaliteitsinformatie belangrijk. In een
onder druk staande markt kunnen kwekers zich daarmee onderscheiden.
FloraHolland zet daarom ook in 2009 actief in op verbetering van de
kwaliteitsinformatie door aanvoerders.
Investeren in ketenoptimalisatie
De drie exportvestigingen van FloraHolland (Aalsmeer, Naaldwijk en
Rijnsburg) werken sterk samen om voor de sierteeltketen (met name
kweker en klant) door efficiencyverbetering voordeel te behalen.
Ketenoptimalisatie door vraaggestuurde logistiek is daarin voor de
komende jaren een issue. Om van aanbodsgestuurde logistiek naar
vraaggestuurde logistiek te groeien, doet FloraHolland proefprojecten
met robotisering en mechanisering.
De drie regiovestigingen (Venlo, Bleiswijk en Eelde) spannen zich in
om de binnenlandse markt verder te versterken. Dat doen ze door hun
klanten een breder en dieper assortiment, voldoende verwerkingsruimte
en goede faciliteiten te bieden.
Om in te spelen op de terughoudende omzetprognose voor 2009 schroefde
FloraHolland het tempo van haar investeringen en daarmee de
investeringsbegroting iets terug. In 2009 wordt voor 100 miljoen
geïnvesteerd. Door grondaankopen en de verdere ontwikkeling van Trade
Parc Westland Mars (Naaldwijk) en het nieuwe bedrijventerrein Oost
(Aalsmeer) wordt ook voor de komende jaren uitbreiding zeker gesteld.
In logistieke verbetering wordt substantieel geïnvesteerd door de
ontwikkeling van een uniforme stapelwagen. Eén uniforme stapelwagen
draagt bij aan ketenkostenbeheersing door standaardisatie.
Over FloraHolland
De coöperatieve bloemenveiling FloraHolland biedt telers en klanten
een netwerk van zes (inter)nationale marktplaatsen (Aalsmeer,
Naaldwijk, Rijnsburg, Venlo, Bleiswijk en Eelde), een landelijk
opererende bemiddelingsorganisatie (FloraHolland Connect) en een
internationaal actieve afdeling Import. Als wereldwijd grootste
veilingorganisatie verwerkt FloraHolland jaarlijks 11,1 miljard
bloemen en 1,3 miljard planten. Bij FloraHolland werken circa 4.500
medewerkers. De jaaromzet is ruim 4 miljard euro.