FloraHolland


Jaarcijfers bloemenveiling FloraHolland

Omzet 2008 nagenoeg gelijk, kleine groei verwacht in 2009

FLORAHOLLAND AALSMEER, 2 januari 2009 (persbericht) - Bloemenveiling FloraHolland realiseerde in 2008 een omzet van ruim 4 miljard euro aan bloemen, kamer- en tuinplanten. Dat is 0,25 procent meer dan in het jaar ervoor. "Ook al was 2008 geen geweldig jaar, toch kunnen we concluderen dat de economische crisis de omzetontwikkeling van de veilingen tot nu toe maar beperkt beïnvloedt. Dat is positief en geeft vertrouwen", zegt algemeen directeur Timo Huges. FloraHolland heeft zes vestigingen (de bloemenveilingen in Aalsmeer, Naaldwijk, Rijnsburg, Venlo, Bleiswijk en Eelde) en een bemiddelingsorganisatie (FloraHolland Connect). Het aantal stuks via FloraHolland verhandelde bloemen en planten nam in 2008 met 1,3 procent toe tot 12,4 miljard. Voor 2009 verwacht FloraHolland een kleine omzetstijging (+1 procent). Consumenten in Europa blijken ook in economisch moeilijke tijden hun huis nog steeds gezellig te maken met een fleurig bloemetje of een plant.

Via de marktplaatsen van de coöperatie zetten bloemenkwekers uit Nederland en andere productielanden in 2008 voor een bedrag van 2,4 miljard euro om (-3 procent). Planten waren het afgelopen jaar goed voor een omzet van 1,6 miljard (+5 procent). "Al bleef de totale veilingomzet nagenoeg gelijk, toch waren er forse verschillen in de resultaten bij onze kwekers", aldus Arnold Hordijk, commercieel directeur van FloraHolland. "Ook voor een aantal bij ons inkopende exporteurs was 2008 een lastig jaar, met name door de achterblijvende export naar Engeland".

Méér digitaal
In 2008 vond een verdere verschuiving plaats van verkoop via de klok naar directe verkoop door bemiddeling. De verkoop via bemiddelingsorganisatie FloraHolland Connect groeide met 4 procent tot
1,4 miljard. Ook in 2009 zal met name bemiddeling voor groei zorgen. De afzet via de veertig veilingklokken daalde met 2 procent tot ruim
2,6 miljard. De klok blijft met een aandeel van 65 procent veruit het belangrijkste verkoopkanaal bij de snijbloemen. In een periode waarin handelspartijen verderop in de keten minder voorraadrisico nemen, is de klok voor een dagvers product als snijbloemen een uitstekend instrument om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. De behoefte aan `vaker, vlugger, verser' kan met de klok goed worden ingevuld. De virtuele verkoop blijft stijgen. Met systemen als beeldveilen en Kopen Op Afstand wordt ongeveer vijftig procent van de bloemen al virtueel verkocht (zonder dat het product fysiek op de verkoopplek te zien is). Bij de exportvestigingen groeide de handel via KOA in 2008 met 35 procent. Ook de verkoop via webshop-gerichte systemen als FloraHolland e-Trade en PlantConnect.nl neemt toe. Virtuele verkoop maakt betrouwbare digitale kwaliteitsinformatie belangrijk. In een onder druk staande markt kunnen kwekers zich daarmee onderscheiden. FloraHolland zet daarom ook in 2009 actief in op verbetering van de kwaliteitsinformatie door aanvoerders.

Investeren in ketenoptimalisatie
De drie exportvestigingen van FloraHolland (Aalsmeer, Naaldwijk en Rijnsburg) werken sterk samen om voor de sierteeltketen (met name kweker en klant) door efficiencyverbetering voordeel te behalen. Ketenoptimalisatie door vraaggestuurde logistiek is daarin voor de komende jaren een issue. Om van aanbodsgestuurde logistiek naar vraaggestuurde logistiek te groeien, doet FloraHolland proefprojecten met robotisering en mechanisering.
De drie regiovestigingen (Venlo, Bleiswijk en Eelde) spannen zich in om de binnenlandse markt verder te versterken. Dat doen ze door hun klanten een breder en dieper assortiment, voldoende verwerkingsruimte en goede faciliteiten te bieden.
Om in te spelen op de terughoudende omzetprognose voor 2009 schroefde FloraHolland het tempo van haar investeringen en daarmee de investeringsbegroting iets terug. In 2009 wordt voor 100 miljoen geïnvesteerd. Door grondaankopen en de verdere ontwikkeling van Trade Parc Westland Mars (Naaldwijk) en het nieuwe bedrijventerrein Oost (Aalsmeer) wordt ook voor de komende jaren uitbreiding zeker gesteld. In logistieke verbetering wordt substantieel geïnvesteerd door de ontwikkeling van een uniforme stapelwagen. Eén uniforme stapelwagen draagt bij aan ketenkostenbeheersing door standaardisatie.

Over FloraHolland
De coöperatieve bloemenveiling FloraHolland biedt telers en klanten een netwerk van zes (inter)nationale marktplaatsen (Aalsmeer, Naaldwijk, Rijnsburg, Venlo, Bleiswijk en Eelde), een landelijk opererende bemiddelingsorganisatie (FloraHolland Connect) en een internationaal actieve afdeling Import. Als wereldwijd grootste veilingorganisatie verwerkt FloraHolland jaarlijks 11,1 miljard bloemen en 1,3 miljard planten. Bij FloraHolland werken circa 4.500 medewerkers. De jaaromzet is ruim 4 miljard euro.