FloraHolland
Nieuwjaarsbijeenkomst FloraHolland vestiging Bleiswijk goed bezocht
BLEISWIJK (2 januari 2009) - Op 2 januari vond in alle vroegte de
nieuwjaarsbijeenkomst voor relaties en medewerkers plaats in de
afmijnzaal van vestiging Bleiswijk. Voor een volle tribune sprak
vestigingsmanager Aad van den Enden de voornemens van Bleiswijk voor
2009 uit en blikte hij nog even terug op het jaar 2008.
FloraHolland vestiging Bleiswijk wil een belangrijk afzetpunt zijn in
de binnenlandse markt, een markt die met zijn groothandelswaarde van
800 miljoen euro vergelijkbaar is met de Franse en Engelse markt.
Vestiging Bleiswijk wil in samenwerking met zowel de
groothandelscentra Terra Bleiswijk en Trends & Trade als met de
Vereniging Bloemist-Winkeliers uitgroeien tot een complete marktplaats
om daarmee de aantrekkingskracht op sierteeltdetailhandel en
tuincentra in Nederland en België verder te vergroten. Zij onderneemt
een aantal activiteiten om het assortiment voor de klok van Bleiswijk
verder te optimaliseren. Door de inzet van marktteams worden aanvoer
en aanvoermoment afgestemd op de klantbehoeften. Dit heeft er
bijvoorbeeld toe geleid dat er in 2008 een breder assortiment aan
rozen via de klok van Bleiswijk is verhandeld. Ook bij de kamerplanten
zit er beweging in het aanbod. Zo heeft Levoplant in 2008 meer dan 1
miljoen euro omgezet op FloraHolland vestiging Bleiswijk, wat een
groei van 60 procent van hun omzet op Bleiswijk betekent. Dit is onder
andere gerealiseerd door goede afstemming tussen het marktteam
kamerplanten en de aanvoerder.
Vestiging Bleiswijk wil bovendien een goede vestigingslocatie zijn
voor de groothandel en voor logistieke dienstverleners in de
sierteelt. Greenparc Bleiswijk is als agrilogistiek knooppunt in de
greenport Westland/Oostland op de kaart gezet bij overheden en bij
Greenports Nederland. In 2008 kon ca. 12.000 m2 meer worden verhuurd
en is een pand verkocht aan Herburg Roses. Dit bedrijf maakt in
binnen- en buitenland geproduceerde rozen veilingklaar onder andere
voor de klok van Bleiswijk. Om tot een schonere veiling met een beter
werkklimaat te komen, zijn in 2008 belangrijke stappen gezet.
Voorbeelden hiervan zijn de actie "Schone Veiling" en de aanpak van de
uitstoot van gevaarlijke stoffen in het veilinggebouw door voertuigen
die niet voldoen aan de wettelijke norm per 1 januari 2009 uit het
veilinggebouw te weren of door met roetfilters te werken.