Port of Rotterdam

Scanstraat voor spoorcontainers

31-12-2008

De Nederlandse Douane, exploitant Keyrail van de Betuwe Route en het Havenbedrijf Rotterdam werken aan de introductie van een ultrasnelle scanstraat voor spoorcontainers.

Het gaat om containers die per spoor vanuit het achterland via de Maasvlaktes, Europa over zee verlaten. Juist omdat deze containers kort voor het vertrek van het schip aankomen, moet de procedure zeer snel zijn. Men streeft daarom naar scanning bij een ter plaatse normale treinsnelheid tot 60 kilometer per uur, zonder rangeren en dergelijke.

De trein rijdt daartoe al kort na begin van de Maasvlakte door een installatie die over het spoor staat. De machinist van de trein loopt geen gevaar door de lage stralingsintensiteit. Op vergelijkbare wijze, maar nog bij 10 kilometer per uur, werkt sinds kort een truckscan op de Euromax Terminal op de Maasvlakte.

Het gros van de containers gaat normaal door naar de terminals. Alleen als er reden voor is volgt nadere analyse en zo nodig inspectie. Uitgangspunt van alle partijen is dat het logistieke proces niet vertraagd wordt.

Volgens de Douane is het project niet ingegeven door wensen vanuit een specifiek land. Meerdere landen hebben behoefte aan informatie omtrent de daar inkomende lading. Door dit in Rotterdam snel en efficiënt te regelen, kunnen verladers en vervoerders zich in het bestemmingsland controletijd besparen

© Overig