Gemeente Gaasterlân-Sleat
Afspraken rondom oudejaarsnacht
Oudejaarsavond moet een feest zijn voor iedereen! Onder dit motto
heeft de gemeente de handen ineen geslagen met de besturen van de
Dorps- en Plaatselijke Belangen. Om de jaarwisseling 2008/2009 goed te
laten verlopen zijn de volgende afspraken gemaakt:
Subsidie voor activiteiten
De Dorps- en Plaatselijke belangen van Gaasterlân-Sleat komen ieder in
aanmerking voor een subsidie van maximaal EUR 1.000,-- om activiteiten
te organiseren die een goed verloop van de jaarwisseling bevorderen.
Het gaat om activiteiten die ervoor zorgen dat men niet op straat
blijft rondhangen. Maak vooral gebruik van deze subsidiemogelijkheid!
Aanmeldingen hiervoor kunt u mét begroting indienen vóór 15 december
2008 bij Klaas Knobbe van de gemeente. Schriftelijk of via mail naar
k.knobbe@gaasterlan-sleat.nl.
Vuurwerk
Afsteken mag van 31 december 10.00 uur tot 1 januari 2.00 uur.
Carbidschieten mag onder voorwaarden
Er mag met carbid geschoten worden binnen de gemeente, op dezelfde
tijdstippen dat er ook vuurwerk mag worden afgestoken: van 31 december
10.00 uur tot 1 januari 2.00 uur. Carbidschieten mag alleen buiten de
bebouwde kom en met nadrukkelijke toestemming van de grondeigenaar
waar het carbidschieten zich afspeelt. Alleen indien de veiligheid kan
worden gewaarborgd kan men in overleg met het dorps- of plaatselijk
belang uitwijken naar een locatie binnen de bebouwde kom, indien
daarvoor nadrukkelijke toestemming van de grondeigenaar is.
Kalken wordt niet meer gedoogd
Het is een vernieling en wordt door de politie dan ook als overtreding
gezien, met het bijbehorende handhavingstraject.
Het ontsteken van vreugdevuren mag
Maar alleen in tonnen. Het materiaal moet schoon hout / open haardhout
zijn. Tussen de tonnen en de ondergrond moet een laag zand aangebracht
worden, om schade aan groen of aan de bestrating te voorkomen.
Extra grofvuilroute
De gemeente rijdt een extra grofvuilroute om eventuele
afvalmaterialen, die anders op de brandbult zouden kunnen belanden, op
te halen. Met grofvuil bedoelen we huisraad dat u mee zou nemen als u
zou verhuizen. Dus geen bouw- en sloopafval, pallets, takken etc. Als
u grofvuil heeft dient u vóór 29 december a.s. contact op te nemen met
de gemeente op telefoonnummer (0514)-608111. We noteren dan uw naam en
adres zodat de medewerkers van de buitendienst een route kunnen
plannen. Tevens krijgt u dan te horen op welke dag het grofvuil
opgehaald wordt. Als de extra grofvuilroute goed bevalt, is het de
bedoeling om deze vanaf 2009 structureel in te voeren.
Het hinderen van hulpverleners (politie, brandweer, ambulance,
gemeente) wordt door het Openbaar Ministerie zwaar gestraft.
Schade en incidenten melden
Tot slot is het van belang dat u aangifte/melding doet van kwalijke
incidenten rond de jaarwisseling. Alleen door actief meldingsgedrag
van inwoners richting brandweer en politie, kunnen er maatregelen
genomen worden richting daders en draait de gemeenschap er niet voor
op. Schade en vernielingen kunt u ook anoniem melden op telefoonnummer
0800-7000.
Voor vragen over bovenstaande maatregelen kunt u contact opnemen met
Klaas Knobbe, (0514)-608162.
Namens de besturen van: Plaatselijk Belang Nijemirdum, Plaatselijk
Belang Harich/Ruigahuizen, Plaatselijk Belang Oudemirdum, Plaatselijk
Belang Oudega/Kolderwolde, Vereniging Dorpsbelangen
Bakhuizen/Mirns/Rijs, Dorpsbelang Wijckel, Vereniging Dorpsbelangen
Sondel, Plaatselijk Belang Balk Vooruit, Plaatselijk Belang Sloten,
Vereniging Dorpsbelangen Elahuizen e.o. en namens het gemeentebestuur.