Productschap Margarine, Vetten en Olien (MVO)


29.12.2008

MVO-bedrijven kunnen paar ton besparen op vervoer

Bedrijven in de oliën- en vettensector worden op dit moment op vrijwillige basis doorgelicht op hun logistieke prestatie. En wat blijkt? Er kan worden bespaard. Zowel in euro's als in voertuigkilometers, brandstof en kilogrammen CO2. Behalve individuele verbeteringen per bedrijf zijn er blijkens onderzoek van Deloitte drie zaken die bij alle onderzochte bedrijven verbeterd kunnen worden.

Er zijn verschillende redenen om juist nu aandacht te besteden aan het toekomstige goederenvervoer van de onderneming. Want zeker is dat de prijzen voor transport de komende jaren aanzienlijk zullen stijgen (zie kader). Het lijkt daarom verstandig om het effect voor de onderneming in kaart te brengen: 'Wat zijn voor ons de gevolgen als de transportkosten stijgen met 25, 50 of 100%?'

Oorzaken toekomstige kostenverhogingen wegtransport
1. Strengere eisen aan voertuigen

2. Brandstofkosten

3. Tekort aan chauffeurs

4. Europese Arbeidstijdenrichtlijn chauffeurs
5. Rekeningrijden vanaf 2011 in Nederland

6. Tol en maut in het buitenland

7. Blijvende toename van de filetijd

8. Toenemende klanteisen

9. Doorberekening nadelen wegtransport

10. CO2 emissierechten op vervoer

Een andere reden is het milieu. Het energieverbruik van transport en de bijdrage van transport aan de carbon footprint worden steeds vaker een beleidsonderwerp in de directiekamer. De wens tot reductie van de uitstoot van CO2 en fijnstof (minder vrachtwagens op de weg) leidt her en der al tot bedrijfsoverschrijdende samenwerking.

Bedrijven in de MVO-sector die deelnemen aan de doorlichting logistiek, kwamen op 14 oktober jl. in Utrecht bij elkaar voor het bespreken van de resultaten van de eerste doorlichtingen. Hier bleek dat de blik van de onafhankelijke buitenstaander, Deloitte Consulting, tot frisse ideeën kan leiden. Naast individuele verbeteringen per bedrijf concludeert Deloitte dat een drietal zaken bij alle onderzochte bedrijven verbeterd kan worden:

a. Logistieke managementinformatie
Met actuele stuurgegevens, gekoppeld aan belangrijke parameters zoals omzet, leveranciersperformance en klanttevredenheid. b. Samenwerking tussen afdeling logistiek, afdeling verkoop en klanten
Betere integratie in de verkoopbenadering van logistieke onderwerpen zoals minimale afleverhoeveelheden, accuraatheid van de afleveringen, bonus/malus-systeem bij gunstige of ongunstige bestelhoeveelheden of spoedzendingen. Dit zal leiden tot efficiënter transport en lagere kosten.
c. Binnenvaart
En voor sommige trajecten wellicht spoorvervoer of kustvaart. Voor dit onderdeel bestaat bij de MVO-bedrijven al veel belangstelling en aan dit onderdeel zal bij het vervolg van het project veel aandacht worden besteed.

Voor de afzonderlijke bedrijven zijn er besparingsmogelijkheden geïnventariseerd die leiden tot minder voertuigkilometers, het vermijden van tussenopslagpunten en het verlagen van het te vervoeren gewicht. Dit loopt al gauw op tot enkele honderdduizenden euro's. Dat wil zeggen, na de eerste inventarisatie. Nadere uitwerking van iedere verbetersuggestie moet exactere informatie opleveren.

Het onderzoek wordt georganiseerd door het productschap MVO samen met het innovatieprogramma Duurzame Logistiek, een programma van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Aan het onderzoek zijn voor de deelnemende bedrijven geen kosten verbonden. Deze komen voor rekening van Duurzame Logistiek. De directies van de deelnemende bedrijven krijgen een rapport met de eindresultaten voor hun bedrijf. Daarnaast wordt voor de gehele branche een overkoepelend rapport met aanbevelingen geschreven. Voor het aanpakken van veelbelovende besparingsmaatregelen stelt Duurzame Logistiek budget beschikbaar.

Wilt u meer informatie over dit project of deelnemen aan de logistieke doorlichting? Neem dan contact op met Frank Bergmans van MVO, tel. 070-3195150, e-mail bergmans@mvo.nl.