Productschap Margarine, Vetten en Olien (MVO)
29.12.2008
MVO-bedrijven kunnen paar ton besparen op vervoer
Bedrijven in de oliën- en vettensector worden op dit moment op
vrijwillige basis doorgelicht op hun logistieke prestatie. En wat
blijkt? Er kan worden bespaard. Zowel in euro's als in
voertuigkilometers, brandstof en kilogrammen CO2. Behalve individuele
verbeteringen per bedrijf zijn er blijkens onderzoek van Deloitte drie
zaken die bij alle onderzochte bedrijven verbeterd kunnen worden.
Er zijn verschillende redenen om juist nu aandacht te besteden aan het
toekomstige goederenvervoer van de onderneming. Want zeker is dat de
prijzen voor transport de komende jaren aanzienlijk zullen stijgen
(zie kader). Het lijkt daarom verstandig om het effect voor de
onderneming in kaart te brengen: 'Wat zijn voor ons de gevolgen als de
transportkosten stijgen met 25, 50 of 100%?'
Oorzaken toekomstige kostenverhogingen wegtransport
1. Strengere eisen aan voertuigen
2. Brandstofkosten
3. Tekort aan chauffeurs
4. Europese Arbeidstijdenrichtlijn chauffeurs
5. Rekeningrijden vanaf 2011 in Nederland
6. Tol en maut in het buitenland
7. Blijvende toename van de filetijd
8. Toenemende klanteisen
9. Doorberekening nadelen wegtransport
10. CO2 emissierechten op vervoer
Een andere reden is het milieu. Het energieverbruik van transport en
de bijdrage van transport aan de carbon footprint worden steeds vaker
een beleidsonderwerp in de directiekamer. De wens tot reductie van de
uitstoot van CO2 en fijnstof (minder vrachtwagens op de weg) leidt her
en der al tot bedrijfsoverschrijdende samenwerking.
Bedrijven in de MVO-sector die deelnemen aan de doorlichting
logistiek, kwamen op 14 oktober jl. in Utrecht bij elkaar voor het
bespreken van de resultaten van de eerste doorlichtingen. Hier bleek
dat de blik van de onafhankelijke buitenstaander, Deloitte Consulting,
tot frisse ideeën kan leiden. Naast individuele verbeteringen per
bedrijf concludeert Deloitte dat een drietal zaken bij alle
onderzochte bedrijven verbeterd kan worden:
a. Logistieke managementinformatie
Met actuele stuurgegevens, gekoppeld aan belangrijke parameters
zoals omzet, leveranciersperformance en klanttevredenheid.
b. Samenwerking tussen afdeling logistiek, afdeling verkoop en
klanten
Betere integratie in de verkoopbenadering van logistieke
onderwerpen zoals minimale afleverhoeveelheden, accuraatheid van
de afleveringen, bonus/malus-systeem bij gunstige of ongunstige
bestelhoeveelheden of spoedzendingen. Dit zal leiden tot
efficiënter transport en lagere kosten.
c. Binnenvaart
En voor sommige trajecten wellicht spoorvervoer of kustvaart. Voor
dit onderdeel bestaat bij de MVO-bedrijven al veel belangstelling
en aan dit onderdeel zal bij het vervolg van het project veel
aandacht worden besteed.
Voor de afzonderlijke bedrijven zijn er besparingsmogelijkheden
geïnventariseerd die leiden tot minder voertuigkilometers, het
vermijden van tussenopslagpunten en het verlagen van het te vervoeren
gewicht. Dit loopt al gauw op tot enkele honderdduizenden euro's. Dat
wil zeggen, na de eerste inventarisatie. Nadere uitwerking van iedere
verbetersuggestie moet exactere informatie opleveren.
Het onderzoek wordt georganiseerd door het productschap MVO samen met
het innovatieprogramma Duurzame Logistiek, een programma van het
ministerie van Verkeer en Waterstaat. Aan het onderzoek zijn voor de
deelnemende bedrijven geen kosten verbonden. Deze komen voor rekening
van Duurzame Logistiek. De directies van de deelnemende bedrijven
krijgen een rapport met de eindresultaten voor hun bedrijf. Daarnaast
wordt voor de gehele branche een overkoepelend rapport met
aanbevelingen geschreven. Voor het aanpakken van veelbelovende
besparingsmaatregelen stelt Duurzame Logistiek budget beschikbaar.
Wilt u meer informatie over dit project of deelnemen aan de logistieke
doorlichting? Neem dan contact op met Frank Bergmans van MVO, tel.
070-3195150, e-mail bergmans@mvo.nl.