Minder administratie en kosten bij aangifte huwelijk of registratie
partnerschap
Als u trouwt of uw partnerschap laat registreren heeft u diverse
documenten nodig. Deze documenten levert u in bij het taakveld
Burgerzaken of worden voor u gemaakt voordat u aangifte komt doen.
Hiervoor moet u leges betalen. In het kader van de lastenverlichting
voor de burger een wetsvoorstel in voorbereiding om het inleveren van
deze documenten af te schaffen. Immers alle gegevens kunnen normaal
gesproken uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
gehaald worden.
Het ministie van Justite heeft inmiddels een circulaire verzonden aan
alle gemeenten dat met ingang van 1 januari 2009 vooruitlopend op de
wetswijziging van het Burgerlijk Wetboek in principe geen documenten
hoeven te worden ingeleverd bij huwelijks/partnerschapsaangifte, zowel
voor huwelijken/partnerschappen die plaats vinden in Enkhuizen als in
een andere gemeente.
Het college van de gemeente Enkhuizen heeft hierop besloten om met
ingang van 1 januari 2009 tot afschaffing van deze verplichting over
te gaan. Concreet houdt dit in dat Enkhuizer paren van wie het
huwelijk in Enkhuizen wordt voltrokken of het partnerschap in
Enkhuizen wordt geregistreerd geen documenten meer hoeven in te
leveren. Dit bespaart extra administratief werk en het betalen van
leges hiervoor.
Postbus 11
1600 AA Enkhuizen
T 0228 - 360 100
F 0228 - 313 312
stadhuis@enkhuizen.nl
Gemeente Enkhuizen