Gemeente Enkhuizen

Minder administratie en kosten bij aangifte huwelijk of registratie partnerschap

Als u trouwt of uw partnerschap laat registreren heeft u diverse documenten nodig. Deze documenten levert u in bij het taakveld Burgerzaken of worden voor u gemaakt voordat u aangifte komt doen. Hiervoor moet u leges betalen. In het kader van de lastenverlichting voor de burger een wetsvoorstel in voorbereiding om het inleveren van deze documenten af te schaffen. Immers alle gegevens kunnen normaal gesproken uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gehaald worden.

Het ministie van Justite heeft inmiddels een circulaire verzonden aan alle gemeenten dat met ingang van 1 januari 2009 vooruitlopend op de wetswijziging van het Burgerlijk Wetboek in principe geen documenten hoeven te worden ingeleverd bij huwelijks/partnerschapsaangifte, zowel voor huwelijken/partnerschappen die plaats vinden in Enkhuizen als in een andere gemeente.

Het college van de gemeente Enkhuizen heeft hierop besloten om met ingang van 1 januari 2009 tot afschaffing van deze verplichting over te gaan. Concreet houdt dit in dat Enkhuizer paren van wie het huwelijk in Enkhuizen wordt voltrokken of het partnerschap in Enkhuizen wordt geregistreerd geen documenten meer hoeven in te leveren. Dit bespaart extra administratief werk en het betalen van leges hiervoor.

Postbus 11
1600 AA Enkhuizen
T 0228 - 360 100
F 0228 - 313 312
stadhuis@enkhuizen.nl