Consumentenbond
---
24 december 2008
Ook vergoeding bij technisch mankement vliegtuig
Consumenten hebben ook recht op compensatie als hun vlucht wegens
technische problemen wordt geannuleerd of een langdurige vertraging
oploopt. Dat heeft het Europees Hof van Justitie eind december
bepaald.
Het was al zo dat reizigers bij langdurige vertraging een compensatie
moeten krijgen in de vorm van tegoedbonnen voor eten of een
hotelovernachting. Daar bovenop hebben reizigers bij annulering van
een vlucht recht op een gratis vervangende vlucht of restitutie van de
reissom én op financiële compensatie voor het ongemak. In de praktijk
weigerden de luchtvaartmaatschappijen echter over de brug te komen als
de vertraging of annulering het gevolg was van een technisch
mankement. Het Europees Hof heeft nu bepaald dat een technische
probleem wel degelijk onder het normale bedrijfsrisico van een
luchtvaartmaatschappij valt en dat er in zo'n geval geen sprake is van
`overmacht'. Alleen bij uitzonderlijke omstandigheden zoals ernstige
fabrieksfouten, sabotage en terrorisme heeft de consument geen recht
op compensatie.
Geschillencommissie
In de zomer van 2009 gaat de Geschillencommissie Luchtvaart van start.
Consumenten die een geschil hebben met een bij de brancheorganisatie
BARIN aangesloten luchtvaartmaatschappij over een langdurige
vertraging, overboeking of annulering, kunnen dan bij de
Geschillencommissie terecht.
---