Gemeente Overbetuwe


Overeenkomst tussen gemeente Overbetuwe en Stichting OGH â DRW vastgesteld door college van B&W

---

Inleiding

In het kader van de ontwikkeling van een Forensisch Psychiatrisch Centrum (FPC) in Zetten, heeft de gemeente zich steeds op het standpunt gesteld dat de komst ervan vanuit een brede maatschappelijke verantwoordelijkheid mogelijk moest zijn. Maar het college heeft daarbij ook uitgesproken zich sterk te maken voor behoud van de veiligheid en leefbaarheid in Zetten.
Een van de middelen daartoe was het maken van afspraken over die veiligheid en leefbaarheid met de oprichters van het FPC, te weten de stichtingen OG Heldring en de Rooyse Wissel, inmiddels gefuseerd tot de Stichting OGH - DRW. Die afspraken worden vastgelegd in een overeenkomst.

Wensen en bedenkingen

In het afgelopen jaar is die overeenkomst na overleg met vele partijen uit Zetten en Hemmen opgesteld, begeleid door een onafhankelijk extern adviseur, ECM dialoog BV. Na een bijeenkomst in Zetten en behandeling in de commissie GFZ op 9 september, is de concept-overeenkomst aan de gemeenteraad voorgelegd in de raadsvergadering van 30 september 2008, waarbij de raad de gelegenheid heeft gehad tot het aangeven van wensen en bedenkingen. In twee moties heeft de gemeenteraad tijdens die vergadering uitgedrukt, welke punten de raadsleden nog expliciet in deze overeenkomst opgenomen wilden zien: de uitspraak dat er geen uitbreiding van de nu voorziene bebouwing komt en vasthouden aan de populatie en aantallen patiënten in de kliniek die oorspronkelijk genoemd zijn.

Verwerking in overeenkomst

Het college van b. en w. is over deze punten in overleg getreden met de Stichting OGH -DRW. Ook is daarbij het onderwerp over verloftijden en looproutes tijdens het verlof van patiënten meegenomen. Verder is aangedrongen op een zo spoedig mogelijke start van de Regioraad, het overlegorgaan tussen stichting OGH - DRW en de gemeenschap van Zetten. Het college is over de gewijzigde concept-tekst, weer opgesteld door het externe bureau ECM dialoog, zelf in gesprek gegaan met Stichting OGH-DRW om het belang van die punten aan te geven. Hierbij heeft het college naar zijn mening het hoogst haalbare uit die onderhandelingen gehaald, omdat de gemeente per slot van rekening getreden is in de bedrijfsvoering van de Stichting.

De punten van de moties zijn op de volgende manier verwoord in de aangepaste overeenkomst:

Artikel 2. Aard en omvang kliniek
Toegevoegd onder lid 1: âOGH - DRW zal de kliniek niet uitbreiden buiten de (gebruiks)capaciteit van de kliniek zoals die voortvloeit uit de bouwvergunning. Concreet betekent dit een gemiddelde (gebruiks)capaciteit van 120 patiënten en een maximumcapaciteit van 144 patiënten.â Het college vindt deze tekst een goed resultaat. De Stichting OGH-DRW zegt toe geen uitbreiding te plegen en geeft helder aan niet meer dan 120 patiënten te behandelen. Daarbij wordt gezien de bedrijfsvoering uitgegaan van een gemiddelde. Dat het daarbij noodzakelijk is tijdelijk af te wijken van dat getal gezien de praktische bedrijfsvoering, vindt het college acceptabel. Daarbij legt de Stichting zich ook vast op een maximum aan frictiecapaciteit in die tijdelijke situatie.

Toegevoegd onder dit artikel is lid 3: âOGH - DRW zal voor alle patiënten die in de kliniek worden geplaatst een even hoge zorgvuldigheidsgraad betrachten in het kader van het vrijheden- en verlofbeleid.â Ook deze verwoording van de motie van de raad vindt het college acceptabel. De Stichting zegt hiermee toe alle patiënten binnen hun muren onder hetzelfde regime te laten vallen. Dat is volgens het college de essentie van de zaak die in de overeenkomst vastgelegd moet worden. Het gaat bij de komst van de tbskliniek immers vooral om het effect van de verlofbewegingen op het dorp. Dat verandert niet door de aard van patiënten, als de behandeling en dus ook verloven op een zelfde wijze worden aangepakt.

Over verloftijden heeft de stichting de intentie uitgesproken om rekening te houden met tijden en kwetsbare gebieden als scholen en sportaccommodaties; zie in de overeenkomst artikel 4 Verlofregeling, lid 4. Over de Regioraad heeft de Stichting toegezegd die nu te zullen gaan starten, om op die manier de communicatie met de gemeenschap in de aanloop naar de bouw structureel te kunnen laten verlopen.

Instemming met de overeenkomst

Het college vindt dat de overeenkomst nu beantwoordt aan het doel dat in eerste instantie gesteld is: bijdragen aan veiligheid en leefbaarheid in Zetten. In zijn vergadering van 23 december 2008 heeft het college van b. en w. de overeenkomst dan ook vastgesteld. Ook de Stichting OGH-DRW en haar Raad van Toezicht hebben ingestemd met de overeenkomst. ECM dialoog is verder in overleg getreden met de Dienst Justitiële Inrichtingen van het Ministerie van Justitie. Na toetsing op de vigerende wet- en regelgeving kan DJI zich vinden in de opgestelde overeenkomst.
Het college zal dan ook binnenkort overgaan tot het ondertekenen van de overeenkomst met de Stichting OGH - DRW.

Burgemeester en wethouders denken de wensen en zorgen die leven in het dorp Zetten ten aanzien van de tbskliniek, naar behoren verwerkt te hebben in de overeenkomst. Misschien ziet niet elke betrokken partij elk punt precies zo terug als eerder gewenst. Maar het college heeft de overtuiging dat met deze overeenkomst de essentie, veiligheid en leefbaarheid in Zetten, recht wordt gedaan. De overeenkomst onderstreept de wil van Stichting en gemeentebestuur om alles in het werk te stellen de aanwezigheid van een tbskliniek binnen onze gemeentegrenzen in goede banen te leiden. Wij hopen dan ook dat deze overeenkomst een basis vormt om te werken aan wederzijds vertrouwen tussen alle betrokken partijen.

Verder lezen

De overeenkomst is hier helemaal te lezen.

Naast de overeenkomst is er ook een zogenaamde oplegnotitie geschreven. Dit is een verantwoordingsdocument dat beschrijft hoe de verschillende partijen zijn gekomen tot de afspraken die zijn vastgelegd in de overeenkomst.

Meer informatie en eerdere publicaties kunt u hier lezen.