Gemeente Overbetuwe
Overeenkomst tussen gemeente Overbetuwe en Stichting OGH â DRW vastgesteld
door college van B&W
---
Inleiding
In het kader van de ontwikkeling van een Forensisch Psychiatrisch
Centrum (FPC) in Zetten, heeft de gemeente zich steeds op het
standpunt gesteld dat de komst ervan vanuit een brede maatschappelijke
verantwoordelijkheid mogelijk moest zijn. Maar het college heeft
daarbij ook uitgesproken zich sterk te maken voor behoud van de
veiligheid en leefbaarheid in Zetten.
Een van de middelen daartoe was het maken van afspraken over die
veiligheid en leefbaarheid met de oprichters van het FPC, te weten de
stichtingen OG Heldring en de Rooyse Wissel, inmiddels gefuseerd tot
de Stichting OGH - DRW. Die afspraken worden vastgelegd in een
overeenkomst.
Wensen en bedenkingen
In het afgelopen jaar is die overeenkomst na overleg met vele partijen
uit Zetten en Hemmen opgesteld, begeleid door een onafhankelijk extern
adviseur, ECM dialoog BV. Na een bijeenkomst in Zetten en behandeling
in de commissie GFZ op 9 september, is de concept-overeenkomst aan de
gemeenteraad voorgelegd in de raadsvergadering van 30 september 2008,
waarbij de raad de gelegenheid heeft gehad tot het aangeven van wensen
en bedenkingen. In twee moties heeft de gemeenteraad tijdens die
vergadering uitgedrukt, welke punten de raadsleden nog expliciet in
deze overeenkomst opgenomen wilden zien: de uitspraak dat er geen
uitbreiding van de nu voorziene bebouwing komt en vasthouden aan de
populatie en aantallen patiënten in de kliniek die oorspronkelijk
genoemd zijn.
Verwerking in overeenkomst
Het college van b. en w. is over deze punten in overleg getreden met
de Stichting OGH -DRW. Ook is daarbij het onderwerp over verloftijden
en looproutes tijdens het verlof van patiënten meegenomen. Verder is
aangedrongen op een zo spoedig mogelijke start van de Regioraad, het
overlegorgaan tussen stichting OGH - DRW en de gemeenschap van Zetten.
Het college is over de gewijzigde concept-tekst, weer opgesteld door
het externe bureau ECM dialoog, zelf in gesprek gegaan met Stichting
OGH-DRW om het belang van die punten aan te geven. Hierbij heeft het
college naar zijn mening het hoogst haalbare uit die onderhandelingen
gehaald, omdat de gemeente per slot van rekening getreden is in de
bedrijfsvoering van de Stichting.
De punten van de moties zijn op de volgende manier verwoord in de
aangepaste overeenkomst:
Artikel 2. Aard en omvang kliniek
Toegevoegd onder lid 1: âOGH - DRW zal de kliniek niet uitbreiden
buiten de (gebruiks)capaciteit van de kliniek zoals die voortvloeit
uit de bouwvergunning. Concreet betekent dit een gemiddelde
(gebruiks)capaciteit van 120 patiënten en een maximumcapaciteit van
144 patiënten.â Het college vindt deze tekst een goed resultaat. De
Stichting OGH-DRW zegt toe geen uitbreiding te plegen en geeft helder
aan niet meer dan 120 patiënten te behandelen. Daarbij wordt gezien
de bedrijfsvoering uitgegaan van een gemiddelde. Dat het daarbij
noodzakelijk is tijdelijk af te wijken van dat getal gezien de
praktische bedrijfsvoering, vindt het college acceptabel. Daarbij legt
de Stichting zich ook vast op een maximum aan frictiecapaciteit in die
tijdelijke situatie.
Toegevoegd onder dit artikel is lid 3: âOGH - DRW zal voor alle
patiënten die in de kliniek worden geplaatst een even hoge
zorgvuldigheidsgraad betrachten in het kader van het vrijheden- en
verlofbeleid.â Ook deze verwoording van de motie van de raad vindt het
college acceptabel. De Stichting zegt hiermee toe alle patiënten
binnen hun muren onder hetzelfde regime te laten vallen. Dat is
volgens het college de essentie van de zaak die in de overeenkomst
vastgelegd moet worden. Het gaat bij de komst van de tbskliniek immers
vooral om het effect van de verlofbewegingen op het dorp. Dat
verandert niet door de aard van patiënten, als de behandeling en dus
ook verloven op een zelfde wijze worden aangepakt.
Over verloftijden heeft de stichting de intentie uitgesproken om
rekening te houden met tijden en kwetsbare gebieden als scholen en
sportaccommodaties; zie in de overeenkomst artikel 4 Verlofregeling,
lid 4. Over de Regioraad heeft de Stichting toegezegd die nu te zullen
gaan starten, om op die manier de communicatie met de gemeenschap in
de aanloop naar de bouw structureel te kunnen laten verlopen.
Instemming met de overeenkomst
Het college vindt dat de overeenkomst nu beantwoordt aan het doel dat
in eerste instantie gesteld is: bijdragen aan veiligheid en
leefbaarheid in Zetten. In zijn vergadering van 23 december 2008 heeft
het college van b. en w. de overeenkomst dan ook vastgesteld. Ook de
Stichting OGH-DRW en haar Raad van Toezicht hebben ingestemd met de
overeenkomst. ECM dialoog is verder in overleg getreden met de Dienst
Justitiële Inrichtingen van het Ministerie van Justitie. Na toetsing
op de vigerende wet- en regelgeving kan DJI zich vinden in de
opgestelde overeenkomst.
Het college zal dan ook binnenkort overgaan tot het ondertekenen van
de overeenkomst met de Stichting OGH - DRW.
Burgemeester en wethouders denken de wensen en zorgen die leven in het
dorp Zetten ten aanzien van de tbskliniek, naar behoren verwerkt te
hebben in de overeenkomst. Misschien ziet niet elke betrokken partij
elk punt precies zo terug als eerder gewenst. Maar het college heeft
de overtuiging dat met deze overeenkomst de essentie, veiligheid en
leefbaarheid in Zetten, recht wordt gedaan. De overeenkomst
onderstreept de wil van Stichting en gemeentebestuur om alles in het
werk te stellen de aanwezigheid van een tbskliniek binnen onze
gemeentegrenzen in goede banen te leiden. Wij hopen dan ook dat deze
overeenkomst een basis vormt om te werken aan wederzijds vertrouwen
tussen alle betrokken partijen.
Verder lezen
De overeenkomst is hier helemaal te lezen.
Naast de overeenkomst is er ook een zogenaamde oplegnotitie
geschreven. Dit is een verantwoordingsdocument dat beschrijft hoe de
verschillende partijen zijn gekomen tot de afspraken die zijn
vastgelegd in de overeenkomst.
Meer informatie en eerdere publicaties kunt u hier lezen.