Port of Rotterdam

Verbreding A15 start 2010

23-12-2008

De verbreding van de A15, de 45 kilometer lange snelweg door het havengebied, start in 2010. In 2015/2016 moet het werk gereed zijn. De wegcapaciteit is dan toegenomen met zo'n 65%. De kosten zijn begroot op 1,4 miljard euro.

Het traject is, van zee landinwaarts, bestaat uit drie delen:
* 1. Maasvlakte-Thomassentunnel (bij het dorp Rozenburg) is al gereed.
* 2. Rozenburg-Spijkenisse gaat van 2x2 naar 2x3 rijstroken. Het Hartelkruis wordt aangepast. Naast de Hartelbrug komt een nieuwe fietsersbrug zodat het autoverkeer permanent vier rijstroken (nu 1+1 en een wisselstrook) krijgt. Hierdoor hoeft er minder lokaal/regionaal verkeer over de A15.De Botlektunnel kan niet worden verbreed omdat in de Botlekcorridor de ruimte ontbreekt. Daarom wordt een nieuwe Botlekbrug gebouwd. Deze wordt 14 meter hoog zodat alle binnenvaartschepen en de meeste zeeschepen er onderdoor kunnen. Veel minder openingen bevorderen de doorstroming. De nieuwe brug wordt ook breder; met een dubbel aantal rijstroken, 2x2, een spoorverbinding (aanvullend aan de spoortunnel) en fietsverbinding. Door middel van verkeersmanagement worden de stromen dynamisch over de bestaande tunnel en nieuwe brug verdeeld.
* 3. Spijkenisse-Vaanplein (aansluiting A29 richting zuiden) wordt uitgebreid van 2x3 naar 2x5 rijstroken.

Hiernaast zijn er plannen voor een nieuwe westelijk gelegen oeververbinding naar het noorden, wat de Botlekcorridor en het Beneluxplein ontlast en een A4 Zuid die onder andere druk wegneemt bij het deel Beneluxplein-Vaanplein.