Nieuw Subsidiebeleid en Accommodatie- en Tarievenbeleid voor de
gemeente Oirschot in concept klaar
Op 6 januari 2009 behandelt de gemeenteraad tijdens een opiniërende
vergadering de concepten voor een nieuw subsidiebeleid en een
accommodatie- en tarievenbeleid voor de gemeente Oirschot.
De gemeenteraad heeft enige tijd geleden besloten te willen komen tot
een nieuw subsidiebeleid en een accommodatiebeleid. Als eerste stappen
daartoe heeft de raad respectievelijk in juni en in september jl. een
Kadernota Subsidiebeleid en een Kadernota Accommodatie en
Tarievenbeleid vastgesteld. Die kaders zijn de basis geweest voor de
ontwikkelde beleidsnota's die er nu in concept liggen.
De door de gemeente voor genoemde onderwerpen ingestelde
Klankbordgroep met daarin een representatieve vertegenwoordiging van
gesubsidieerde verenigingen en organisaties uit de gemeente heeft op
10 december jl. de stukken al behandeld. De conclusie luidde dat er
een breed draagvlak is voor het nieuwe beleid.
Wij geven in dit bericht in het kort de voornaamste kenmerken van de
nieuwe beleidsstukken weer.
Subsidiebeleid
Het nieuwe Subsidiebeleid is vereenvoudigd ten opzichte van het
huidige beleid.
De belangrijkste kenmerken zijn:
- De gemeente rekent in het nieuwe beleid niet meer af op
basis van exploitatietekorten.
- De gemeente verleent in het nieuwe beleid aan de meeste
verenigingen en organisaties, die nu ook subsidie krijgen, subsidies
per jeugdlid (tot 23 jaar) per oudere (65 jaar en ouder) en per lid
met een beperking. Daarnaast krijgen zij, indien aan de orde, een
subsidie van 40 % in de accommodatiekosten.
Muziekkorpsen en toneelverenigingen krijgen voor artistieke leiding
daarop nog een bedrag
per jaar.
- De gemeente legt subsidieafspraken vast voor perioden van
telkens 4 jaren en indexeert de subsidies jaarlijks met 3 %.
- Een kleine groep organisaties (zonder leden) krijgt in het
nieuwe beleid een vaste jaarlijkse subsidie in plaats van een bijdrage
in het exploitatietekort.
- In het nieuwe beleid kennen we nog wel waarderingssubsidies
(als waardering voor het uitvoeren van activiteiten zonder dat de
gemeente naar de begrotingen of jaarrekeningen kijkt) en
investeringssubsidies (incidentele subsidies in de kosten van duurzame
kapitaalsvoorzieningen) tot maximaal 40 % van de totale
investeringskosten van een basisvoorziening op voorwaarde dat de
aanvrager de overige 60 % bekostigt.
- Voor kadervorming, deskundigheidsbevordering en
wervingsacties vrijwilligers kunnen verenigingen per jaar eenmalig een
aanvullende subsidie krijgen.
- Voor eenmalige projecten en activiteiten t.b.v. de
Oirschotse samenleving die passen bij de maatschappelijke thema's die
de gemeente in het beleid heeft vastgelegd kunnen verenigingen en
organisaties subsidie krijgen tot een maximum bedrag per jaar.
Het gaat dan om de thema's: Maatschappelijke Opvoeding, Zorg voor
Elkaar, Participatie
en Versterking van de leefbaarheid.
- In principe vindt geen beperking plaats in het genereren van
eigen inkomsten, mits de ontstane reserves en voorzieningen worden
besteed aan de exploitatie/activiteiten van de
betreffende vereniging/organisatie. Overschotten op de
exploitatie moeten de
verenigingen/organisaties gebruiken om een egalisatiereserve te
vormen. Die mag niet
meer bedragen dan 15 % van de totale inkomsten.
- In het systeem is een overgangsregeling ingebouwd van
maximaal 4 jaren.
Die regeling passen we toe op de verenigingen en organisaties
die minder en die meer
subsidie krijgen t.o.v. de over 3 jaren (2006, 2007 en 2008)
gemiddelde subsidie.
Accommodatie en Tarievenbeleid
De belangrijkste kenmerken van het accommodatie- en tarievenbeleid
zijn:
a. de gemeente draagt verantwoordelijkheid voor de
basisvoorzieningen (kortgezegd die voorzieningen die nodig zijn om als
vereniging/organisatie naar behoren te kunnen functioneren). De
gemeente is financieel verantwoordelijk voor de eerste aanleg, eerste
bouw, eerste inrichting e.d.
b. de gemeente is als eigenaar van basisvoorzieningen
verantwoordelijk voor het groot onderhoud waarvoor Meerjaren
Onderhouds Programma's worden gehanteerd.
c. de niet-basisvoorzieningen (die volgens de gemeente niet
direct nodig zijn om naar behoren te kunnen functioneren) zijn een
verantwoordelijkheid voor de verenigingen of organisaties zelf,
inclusief financiën.
d. privatisering (overdragen van accommodaties aan verenigingen)
maakt onderdeel uit van het accommodatiebeleid maar is zeker geen
doelstelling op zich.
e. het huidige Tarievenbeleid wordt gehandhaafd hetgeen wil
zeggen dat de toekomstige huren van accommodaties gebaseerd blijven op
de werkelijke huisvestingskosten inclusief de kapitaallasten.
f. Voor de capaciteit van de basissportvoorzieningen worden als
richtlijn de NOC*NSF-normen gehanteerd. Daarbij wel rekening houdende
met het feit dat de gemeenteraad voor wat betreft een
atletiekaccommodatie vooralsnog uit blijft gaan van een
grasaccommodatie i.p.v. een kunststofaccommodatie.
Inwoners die belangstelling hebben of mee willen praten kunnen de
opiniërende raadsvergadering op 6 januari a.s. bijwonen. De
vergadering begint om 20.30 uur in de commissiekamer beneden van het
gemeentehuis. U bent van harte welkom.
Gemeente Oirschot