Gemeente Oldebroek
Besluiten & Plannen uit het gemeentenieuws van dinsdag 23 december 2008
TIJDELIJKE VERKEERSMAATREGELEN
Het college van Burgemeester en Wethouders hebben besloten:
- een gedeelte van de Van Pallandtlaan in Wezep (voorzijde van de Pauluskerk) af te sluiten voor alle verkeer op woensdag 24 december 2008 van 18.30 tot 20.30 uur voor het houden van een openluchtsamenkomst bij de Pauluskerk;
- een tweezijdig parkeerverbod vast te stellen voor de Stuivenzandsweg in 't Loo Oldebroek op de zaterdagen 3 en 10 januari 2009 voor het houden van wedstrijden voor mountainbikers en veldrijders;
- een parkeerverbod langs beide zijden van de Voskuilerdijk vanaf de aansluiting met de Burgemeester Hardenbergweg tot aan de Duivendansweg in Hattemerbroek op vrijdag 8 januari 2009 van 16.30 tot 21.30 uur in verband met het houden van een nieuwjaarsontwmoeting aan de Voskuilerdijk 41 in Hattemerbroek.
INGEKOMEN BOUW- EN SLOOPPLANNEN
BOUWAANVRAAG
Burgemeester en wethouders maken bekend dat een aanvraag om bouwvergunning is ingediend voor het:
-plaatsen van een dakkapel, het Kooiveen 24 te Oldebroek (20080451/RO - 10 december 2008);
-veranderen van een gebouw, Zuiderzeestraatweg 620BG te Wezep (20080452/RO - 12 december 2008);
-geheel plaatsen van een paardenstal/schuur, Zuiderzeestraatweg achter 150 en 152 te Oldebroek (20080453/RO - 15 december 2008);
-oprichten van een bedrijfswoning, Groote Woldweg 106 te Noordeinde (20080212/RO - 15 december 2008).
SLOOPAANVRAAG
Burgemeester en wethouders maken bekend dat een aanvraag om sloopvergunning is ingediend voor het:
-gedeeltelijk slopen van een woonhuis/boerderij, Zuiderzeestraatweg 93 te Oldebroek (20080450/RO - 12 december 2008).
Het dossiernummer en de datum van binnenkomst staan tussen haakjes achter de aanvraag/melding vermeld. Deze bekendmaking is bedoeld als informatie over de nog te behandelen aanvragen. Belanghebbenden worden hiermee in de gelegenheid gesteld kennis te nemen van de inhoud van de aanvragen. Voor meer informatie kunt u, op werkdagen tijdens openingsuren, contact opnemen met de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling.
VERGUNNINGEN
(besluiten waartegen bezwaar mogelijk is)
*van college B en W
VERGUNNINGEN/TOEKENNINGEN WONINGWET
BOUWVERGUNNING
Burgemeester en wethouders hebben bouwvergunning verleend voor het:
-geheel vergroten van een opslagloods, Schiksweg 34 te Oosterwolde (door vrijstelling op grond van artikel 15 van de WRO) (20080286/RO - 17 december 2008);
-gedeeltelijk vergroten van een woning, Sneeuwbesstraat 3 te Wezep (door vrijstelling op grond van artikel 19, lid 2 van de WRO) (20080268/RO - 12 december 2008);
-veranderen en vergroten van een woning, Azaleastraat 25 te Wezep (door vrijstelling op grond van artikel 19, lid 2 van de WRO) (20080137/RO - 17 december 2008).
REGULIERE BOUWVERGUNNING FASE 1
Burgemeester en wethouders hebben reguliere bouwvergunning fase 1 verleend voor het:
-oprichten van een woning, Wijnbergenerve 2 te Oosterwolde (door vrijstelling op grond van artikel 19, lid 2 van de WRO) (20080320-F1/RO - 15 december 2008);
-vervangen van een woning door drie woningen, Molenweg 39 te Wezep (door vrijstelling op grond van artikel 19, lid 2 van de WRO) (20080123-F1/RO - 16 december 2008).
SLOOPVERGUNNING
Burgemeester en wethouders hebben sloopvergunning verleend voor het:
-slopen van een schuur, Wittensteinse allee 14A te Oosterwolde (20080444/RO - 15 december 2008);
-gedeeltelijk slopen van een woonhuis/boerderij, Zuiderzeestraatweg 93 te Oldebroek (20080450/RO - 15 december 2008);
-gedeeltelijk slopen van een woning, Zuiderzeestraatweg 88 te Oldebroek (20080449/RO - 16 december 2008).
Het dossiernummer en de datum van verzending staan tussen haakjes achter de aanvraag/melding vermeld. Voor meer informatie kunt u, op werkdagen tijdens openingsuren, contact opnemen met de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling.
VERGUNNING
De volgende vergunningen zijn verleend aan:
- de heer W. Renes uit Wezep namens Automobielclub AC De Ellerijders voor het houden van een kaartleesrit voor auto's op zaterdag 7 februari 2009 tussen 10.00 en 16.00 uur. Het parcours gaat door de gemeente Oldebroek. (Ontheffing wordt verleend);
- mevrouw D. Boerendans-Deetman namens Woord en Daad comité Elburg-Oldebroek voor het verkopen van krentenbroden in de kernen Wezep, Oldebroek en Oosterwolde van maandag 9 tot en met zaterdag 14 februari 2009,
- de heer M. van de Beek namens christelijk muziekvereniging Concordia voor het houden van een loterij waarvan de trekking plaats zal hebben op dinsdag 17 maart 2009 in het gemeentehuis in Oldebroek.
*van de burgemeester
AANWEZIGHEIDSVERGUNNING SPEELAUTOMATEN
De volgende aanwezigheidsvergunningen speelautomaten voor het tijdvak 1 januari tot en met 31 december 2009 zijn verleend aan:
- de heer P.G. Blom uit Oldebroek voor het aanwezig hebben van twee kansspelautomaten, mits deze geplaatst zijn in het hoogdrempelige gedeelte, op het adres café/cafetaria De Babbel, van Asch van Wijcklaan 43 in Oldebroek;
- de heer H. van den Hoek uit Wezep voor het aanwezig hebben van twee kansspelautomaten, mits deze geplaatst zijn in het hoogdrempelige gedeelte, op het adres café De Passage, Zuiderzeestraatweg 618 inWezep;
- de heer H. van Ommen uit ' Loo Oldebroek voor het aanwezig hebben van twee kansspelautomaten, mits deze geplaatst zijn in het hoogdrempelige gedeelte, op het adres partycentrum De Olde Dreiput, Harm Aartsweg 88 in ' t Loo Oldebroek.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedere belanghebbende tegen bovengenoemde besluiten binnen zes weken, nadat het besluit aan de aanvrager is toegezonden of anderszins bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen bij het bestuursorgaan dat het besluit heeft
genomen. Het indienen van een bezwaar schorst de werking niet. Een voorlopige voorziening kan gevraagd worden bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Zutphen, sector bestuursrecht,
Postbus 205, 7200 AE, Zutphen. Hiervoor is in het algemeen griffierecht verschuldigd. Voor
meer inlichtingen hierover: telefoon (0525) 638 200.
AANWIJZING TOEZICHTHOUDER
Bij besluiten van burgemeester en wethouders van 15 december 2008 en van de burgemeester van 15 december 2008 zijn de heren J.B. Warrink en D. Zuiderwijk aangewezen als toezichthouder.
Door de besluiten zijn de heren Warrink en Zuiderwijk thans aangewezen als toezichthouder in de zin van de Woningwet, de Wet ruimtelijke ordening, de Wet milieubeheer, de Wet bodembescherming, de Wet geluidhinder, de Algemene Plaatselijke Verordening, de huisvestingsverordening, de brandbeveiligingsverordening en de reclameverordening.
In het kader van diens taak om toezicht te houden op de naleving van de bij of krachtens de bovengenoemde regelingen gegeven voorschriften beschikt de toezichthouder over de in de afdeling 5.2 van de Algemene wet bestuursrecht genoemde toezichtbevoegdheden (recht op betreden plaatsen, vordering inlichtingen, inzage in gegevens en bescheiden, onderzoek/opneming/monsterneming van zaken, onderzoek vervoermiddelen) en heeft hij in bepaalde gevallen de bevoegdheid om een woning te betreden zonder toestemming van de bewoner. Betreden van een woning zonder toestemming van de bewoner is alleen mogelijk als de toezichthouder in het bezit van een voor het binnentreden verstrekte schriftelijke machtiging in de zin van de Algemene wet op het binnentreden.
Een ieder is verplicht aan een toezichthouder alle medewerking te verlenen die deze redelijkerwijs kan vorderen bij de uitoefening van zijn bevoegdheden.
De toezichthouder beschikt over een door burgemeester en wethouders afgegeven legitimatiebewijs.
WIJZIGING ALGEMENE PLAATSELIJKE VERORDENING (APV)
In de raadsvergadering van 16 december 2008 heeft de gemeenteraad besloten om de artikelen in de APV over loslopende honden en verontreiniging door honden gewijzigd vast te stellen.
De raad heeft eerder dit jaar het hondenbeleidsplan 2008-2012 vastgesteld. Het hierin opgenomen beleid over aanlijnen en opruimen wijkt iets af van wat in de APV was opgenomen. Daarom is nu de APV gewijzigd. De aanlijnplicht en de verwijdering van uitwerpselen (inclusief deponering in een afvalbak) binnen de bebouwde geldt voor publiek toegankelijke plaatsen (waaronder ook de weg valt). Buiten de bebouwde kom moet een loslopende honden op voor publiek toegankelijke plaatsen onder toezicht staan en geldt een opruimplicht voor de weg (inclusief berm).
De wijziging van de APV treedt in werking op 1 januari 2009. De wijziging ligt vanaf 23 december 2008 voor een ieder gedurende vier weken kosteloos ter inzage tijdens kantooruren in het gemeentehuis. Tegen betaling van de daarvoor verschuldigde leges zijn kopieën verkrijgbaar.
VERORDENING RIOOLRECHT 2009
De gemeenteraad heeft in zijn vergadering van 16 december 2009 de verordening rioolrecht voor het jaar 2009 vastgesteld. Deze verordening treedt in werking op de achtste dag na die van de bekendmaking. Het tarief voor woningen is vastgesteld op ¤ 152,64. Voor niet-woningen gelden diverse tarieven. De bekendmaking van de verordening heeft plaatsgevonden door opneming daarvan in het register van besluiten/verordeningen gemeentelijke belastingen, op 17 december 2008, onder nummer 6T. De datum van ingang van heffing van deze belasting is 1 januari 2009. De verordening is op werkdagen van 09.00 tot 12.00 uur kosteloos in te zien bij de voorlichter in het gemeentehuis, Raadhuisplein 1 te Oldebroek. Op verzoek en tegen betaling kunt u er een kopie van krijgen. Het besluit staat op de website van de gemeente: www.oldebroek.nl.
WET MILIEUBEHEER
BEKENDMAKING MELDING
Burgemeester en wethouders van Oldebroek maken, ingevolge artikel 8.41, vierde lid van de Wet milieubeheer en artikel 6.1 van het Inrichtingen- en vergunningenbesluit milieubeheer, bekend dat zij een melding hebben ontvangen
vanvoor
1.A.C. Lugthart
Middeldijk 28
8094 PS Hattemerbroekhet uitbreiden van de inrichting door het oprichten van een tunnelkas
2. H. van Engelen
Laanzichtsweg 10
8096 PA Oldebroekhet uitbreiden van de inrichting door het oprichten van een werktuigenberging en een jongveestal
3.Spronk -Mostert v.o.f.
Zuiderzeestraatweg 361
Oldebroekhet wijzigen van een rundveehouderij
4. G. Westerink
Bovenweg 6
8084 PB 't hardehet wijzigen van een rundveehouderij aan de Zomerdijk 14 te Oosterwolde.
De meldingen zijn ingevolge het Besluit Landbouw milieubeheer.
De stukken die betrekking hebben op bovengenoemde meldingen liggen van 24 december 2008 tot en met 06 januari 2009 ter inzage:
a.in het gemeentehuis en de hulpsecretarie op werkdagen tijdens openingstijden;
b. in het gemeentehuis na telefonische afspraak op woensdagen van 17.00 tot 20.00 uur gedurende de genoemde termijn van tervisielegging.
Voor afspraken en informatie kunt u contact opnemen met mevrouw B. Flim of de heer C. van der Graaf, tel. (0525) 638 333.
INSPRAAK REGELING
"KINDEREN DOEN MEE IN DE GEMEENTE OLDEBROEK"
Op 30 juni 2008 heeft de gemeente Oldebroek het convenant ´Kinderen doen mee´ ondertekend. Hierin heeft de gemeente afspraken gemaakt om kinderen die opgroeien in huishoudens met een laag inkomen te laten deelnemen aan sport, cultuur of andere activiteiten. Om dit te realiseren is de regeling ´Kinderen doen mee, in de gemeente Oldebroek´ opgesteld. Iedere inwoner of natuurlijke rechtspersoon in de gemeente Oldebroek die een belang heeft bij deze regeling, kan zijn of haar zienswijze kenbaar maken bij de gemeente.
Ter inzage
Het concept van de regeling ligt tijdens openingstijden voor een ieder kosteloos ter inzage in het gemeentehuis te Oldebroek en in het dorpskantoor te Wezep. Tegen betaling van de kosten kunt u een afschrift van de conceptregeling en verordening krijgen.
Kinderen doen mee, in de gemeente Oldebroek
Tot op heden is de maatschappelijke participatie van kinderen geregeld in de declaratieregeling. Per 1 januari 2009 verandert dit en wordt dit een aparte regeling. De declaratieregeling is dan alleen nog van toepassing voor personen van 18 jaar en ouder (en hun eventuele kinderen in de leeftijd van 0 tot 4 jaar).
Wat houdt de nieuwe regeling in?
Per kind kan er een beroep worden gedaan op het schoolfonds en/of participatiefonds, tot een totaalbedrag van ¤ 125,00 per kind. Bij het schoolfonds kan gedacht worden aan kosten zoals een schoolreisje, schoolmaterialen of een ouderbijdrage voor buitenschoolse activiteiten. Het participatiefonds is onder andere bedoeld voor abonnementen op een sportclub, het volgen van muziekles of een toneelcursus.
Daarnaast is er een computerregeling voor brugklassers. Vandaag de dag is een computer steeds belangrijker in het voortgezet onderwijs. Kinderen maken hun huiswerk op en met de computer en scholen bieden roosters, cijferlijsten en dergelijke steeds vaker aan via internet. De computerregeling is van toepassing voor ouders met kinderen die de overgang maken van de basisschool naar het voortgezet onderwijs.
Voorwaarden
De nieuwe regeling is bedoeld voor schoolgaande kinderen in de leeftijd van 4 tot 18 jaar, die opgroeien in een gezin met een inkomen tot 120% van het sociaal minimum:
voor een alleenstaande ouder is dit ¤ 1.078,44 netto inclusief vakantietoeslag per maand;
voor gehuwden is dit ¤ 1.540,63 netto inclusief vakantietoeslag per maand.
Zienswijze
U kunt uw zienswijze op de conceptregeling schriftelijk kenbaar maken bij het college van burgemeester en wethouders. Dat kan tot uiterlijk 3 februari 2009. Ook kunt u de zienswijze mondeling toelichten op woensdag 7 januari 2009 van 13.00-16.00 uur en op maandag 12 januari 2009 van 9.00-12.00 uur. Hiervoor dient u vooraf een afspraak te maken met mevrouw D. Mulderij van de afdeling Samenleving, telefoonnummer (0525) 638 235. Van elke mondelinge naar voren gebracht zienswijze wordt een verslag opgemaakt.
Ook kunt u uw zienswijze kenbaar maken via de Adviesraad sociale voorzieningen. Hiervoor kunt u contact opnemen met de secretaris van de adviesraad, de heer J.W. Blokdijk, Zuiderzeestraatweg 581-2, 8091 CR Wezep, telefoonnummer (038) 3762 541 of de voorzitter van de adviesraad, de heer B. Greveling, telefoonnummer (038) 3769 278. In de Adviesraad sociale voorzieningen zitten vertegenwoordigers van diverse maatschappelijke instellingen en organisatie uit onze gemeente.