| | | |
| | | | | |Pers info | | | | | | | | | | | | | | |22-12-2008 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |Gemeente Apeldoorn en OM tekenen handhavingsarrangement
Wethouder M.M. Boddeke en milieuofficier S. Buist van het Openbaar Ministerie hebben vrijdag 19 december jl. een handhavingsarrangement ondertekent. Hiermee willen de betrokken partijen de onderlinge samenwerking onderstrepen en afspraken over milieuhandhaving concreet maken.
Gemeente Apeldoorn en het Functioneel Parket van het Openbaar Ministerie (OM) hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de handhaving van de wet- en regelgeving op de terreinen van milieu en natuur. In dit handhavingsarrangement wordt, in de vorm van een intentiebesluit, aan deze verantwoordelijkheid invulling gegeven door afspraken tussen de gemeente Apeldoorn en het Functioneel Parket over de handhaving vast te leggen. Er wordt met name stilgestaan bij de wijze waarop optreden plaatsvindt en is afgestemd. Verder worden speerpunten benoemd voor het toezicht en de opsporing door gemeente Apeldoorn en de afhandeling van de aangedragen strafzaken door het Functioneel Parket. Het onderling uitwisselen van informatie is daarbij van cruciaal belang voor de onderlinge samenwerking en een onmisbaar onderdeel in een handhavingsarrangement.
Dit handhavingsarrangement gaat in op 01 januari 2009 en heeft een looptijd van een jaar. De periode wordt telkens met een jaar verlengd. De betrokken partijen evalueren jaarlijks in december het handhavingsarrangement.
Onlangs bleek uit een onderzoek van provincie Gelderland dat gemeente Apeldoorn de milieuhandhaving professioneel oppakt. De provincie is zeer positief over de wijze waarop de gemeente invulling geeft aan de gestelde eisen, zowel op papier als in de praktijk. Met een goede samenwerking wat is vastgelegd in het handhavingararangement wil de gemeente haar professionaliteit bevestigen.
| | |
| | | |Telefoon (055) 580 13| | | | |63 | | | | | | | | |Telefax (055) 580 11 | | | | |55
---- --