Gemeente Hoorn
College neemt besluit om Keern-Noord af te sluiten
23 december 2008 - Burgemeester en wethouders van Hoorn hebben het
verkeersbesluit genomen dat nodig is om het Keern direct ten noorden
van de aansluiting met de Provincialeweg te kunnen afsluiten. De bijna
40 zienswijzen op dit voornemen vormden voor B en W geen aanleiding om
van de afsluiting af te zien. De zienswijzen zijn wel aanleiding
geweest om het in september gepresenteerde plan op concrete punten aan
te passen.
Het verkeersbesluit wordt op woensdag 7 januari 2009 gepubliceerd in
het Westfries Weekblad en op de gemeentelijke website. Vanaf die datum
kunnen belanghebbenden binnen zes weken bezwaar tegen het besluit
aantekenen.
B en W kiezen ervoor de feitelijke afsluiting te laten plaatsvinden in
het najaar van 2009, direct nadat de Dr. C.J.K. van Aalstweg is
verbeterd. Eerdere uitvoering zou betekenen dat tijdens de
werkzaamheden aan de Van Aalstweg alleen de Westfriese Parkweg en de
Zwaagmergouw beschikbaar zijn voor verkeer van en naar Risdam-Zuid.
Dit is onvoldoende voor een vlotte en veilige afwikkeling van het
verkeer. Het Keern kan dan tijdelijk gebruikt worden als
omleidingsroute.
Eerdere besluitvorming
De gemeenteraad heeft op 23 mei 2003 besloten om afsluiting van het
Keern voor te bereiden. Redenen waren de hoge verkeersdruk en de
daarmee gepaard gaande overlast voor omwonenden, de slechte
doorstroming van het verkeer op de Provincialeweg en de gevaarlijke
situaties op de kruising. Bij de besluitvorming over het Masterplan
Hoofdinfrastructuur op 7 juli 2007 vroeg de raad nogmaals om
afsluiting van het Keern. De afsluiting is mogelijk nu de Westfriese
Parkweg aangelegd en in gebruik is.
Wijze van afsluiting
Het Keern wordt direct ten noorden van de Provincialeweg over een
lengte van circa 25 meter versmald. Hier komt een bussluis met een
roadblock, zoals bij de Vollerswaal. Openbaar vervoer en de
hulpdiensten kunnen deze route blijven gebruiken. Ook (brom)fietsers
en voetgangers kunnen er, via de bestaande paden, door.
In tegenstelling tot het gepresenteerde plan komt de bussluis niet aan
de oostzijde van de rijbaan maar aan de westzijde; daardoor blijft
Keern 39 (Egel Banden) met grote voertuigen vanuit noordelijke
richting bereikbaar. Om dezelfde reden gaan twee parkeerplaatsen voor
de huisnummers 43 en 45 niet door.
Op dit moment wordt ook afgezien van het invoeren van een
maximumsnelheid van 30 km/uur op het gedeelte Keern tussen de
Provincialeweg en de Geldelozeweg.
Op de Provincialeweg worden de voorsorteervakken in de richting van
het Keern-noord verwijderd. Op het Keern ten zuiden van de
Provincialeweg verandert voorsorteerstrook rechtdoor in een busbaan.
Voor het autoverkeer zijn er alternatieven: de Westfriese Parkweg, de
Van Aalstweg en de Zwaagmergouw.
Op de kruising van het Keern met de Geldelozeweg blijft het
verkeersplateau bestaan. Wel wordt de voorrangsregeling zodanig
aangepast, dat de doorgaande route van het Keern ten noorden van de
Geldelozeweg naar de Geldelozeweg (en omgekeerd) de voorrangsroute
wordt.