abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA Den Haag
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
23 december 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGMO-2008/3993 --
Onderwerp
Rijksbesluiten Amsterdam-Almere-Markermeer (RAAM)
Geachte voorzitter,
Mede namens de Ministers van VROM, LNV, en EZ en de Staatssecretaris van VenW
informeer ik u middels deze brief over de wijze waarop wordt gewerkt aan de
besluitvorming van het rijk over een vijftal projecten in de regio Amsterdam-Almere.
Aanleiding
In het gebied `Amsterdam-Almere' wordt thans de (strategische) besluitvorming
voorbereid over vijf sterk samenhangende projecten, te weten:
· de Schaalsprong Almere 2030;
· de openbaar vervoersverbinding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad, (OV-SAAL);
· de toekomstagenda Markermeer-IJmeer (TMIJ);
· de lange termijnverkenning Schiphol (in relatie tot vliegveld Lelystad);
· een (pré-)verkenning naar het verkeer- en vervoersysteem in het gebied ten oosten
van Almere, op de corridor naar 't Gooi en Utrecht (AGU).
Deze vijf projecten hebben sterke onderlinge verbanden, maar hangen ook samen met
andere projecten in het gebied (bijvoorbeeld de wegverbinding tussen Amsterdam en
Almere). De eerste vier genoemde projecten maken deel uit van Randstad Urgent; ze
hebben een strategisch karakter, zijn van nationaal belang en hebben een sterke
functionele samenhang. Bovendien leveren ze een wezenlijke bijdrage aan de ontwikkeling
van het noordelijk deel van de Randstad tot een duurzame en internationaal
concurrerende topregio. De préverkenning naar het verkeer- en vervoersysteem in het
gebied ten oosten van Almere is eveneens van groot belang. De besluitvorming over deze
Ministerie van Verkeer en Waterstaat Telefoon 070 - 351 6171
Postbus 20901 2500 EX Den Haag Fax 070 - 351 7895
Bezoekadres : Plesmanweg 1-6, Den Haag Internet www.minvenw.nl
Bereikbaar met tramlijn 9 of bus 22 vanaf station CS of met tramlijn 9 vanaf station HS
VENW/DGMO-2008/3993
projecten is inhoudelijk en bestuurlijk sterk met elkaar verweven. De vijf projecten
bevinden zich echter in verschillende fasen van besluitvorming.
Raambrief
Om gecoördineerde besluitvorming te organiseren over de vijf projecten stelt het Kabinet
een RAAM-brief (Rijksbesluiten-Amsterdam-Almere-Markermeer) aan de Tweede Kamer
op, zoveel als mogelijk ondersteund door regionale overheden, maatschappelijke
organisaties en marktpartijen. In de RAAM-brief worden richtinggevende besluiten van
het rijk over (onderdelen van) de vijf hierboven genoemde projecten opgenomen, met de
daarbij gehanteerde overwegingen, argumenten en (financiële) onderbouwing. Het gaat
daarbij om besluiten voor fase 1 (2010-2020) en besluiten voor fase 2 (2020-2030). De
planning is om de RAAM-brief in oktober 2009 aan de Tweede Kamer te verzenden.
De aanpak voor de RAAM-brief is geïnspireerd op de Noordvleugelbrief van augustus
2006. In deze brief werden samenhangende rijksbesluiten gepresenteerd voor de
Noordvleugel met de daarbij behorende overwegingen.
Om tot richtinggevende besluiten te komen, worden de alternatieven en varianten van de
vijf projecten op een gebiedsniveau afgewogen. Door de alternatieven en varianten
logisch te combineren ontstaan samengestelde alternatieven. Om te beoordelen welk
samengesteld alternatief een voorkeur verdient, gebruiken we een integraal
beoordelingskader.
Centraal in dit beoordelingskader staat de vraag in hoeverre de samengestelde
alternatieven bijdragen aan versterking van het woon-, werk- en leefklimaat van de
Randstad. De resultaten van MKBA's, plannen MER en andere effectstudies die binnen de
afzonderlijke projecten zijn uitgevoerd worden in het kader meegenomen. Momenteel
worden gesprekken met het CPB en PBL gevoerd over de rol die zij bij dit traject kunnen
vervullen. Het kader zal verder aansluiten bij geldende wet- en regelgeving, eerder
uitgesproken ambities van het kabinet en het draagvlak bij maatschappelijke organisaties,
burgers en marktpartijen. Een voorbeeld van relevante wet- en regelgeving is de Europese
Vogel- en Habitatrichtlijn, bekend als Natura 2000. Voorbeelden van relevante ambities
zijn de structuurvisie Randstad 2040, Nota Ruimte, Nota Mobiliteit, Nationaal Waterplan
en de Noordvleugelbrief.
Relatie bestaande projecten en Randstad Urgent contracten
Over de totstandkoming van de Rijksbesluiten bestaat overeenstemming tussen de
betrokken bestuurlijke duo's van de Randstad Urgent-projecten. De RAAM-brief laat de
bestaande verdeling van verantwoordelijkheden en de gemaakte afspraken over de
Randstad Urgent-projecten ongemoeid. In de RAAM-brief wordt aandacht besteed aan de
toepassing van de regelgeving die voortvloeit uit Natura 2000, waar het gaat om
eventuele buitendijkse verstedelijking (mogelijk voortvloeiend uit de Schaalsprong) en een
eventuele IJmeerverbinding (mogelijk voortvloeiend uit OV-SAAL).
De besluiten in de RAAM-brief vormen de basis voor de afspraken die het rijk met de
gemeente Almere maakt over de Schaalsprong Almere in het zogeheten Integraal
---
VENW/DGMO-2008/3993
Afsprakenkader (IAK Almere 2030). De RAAM-brief verschaft daarmee eveneens
helderheid voor de regionale overheden bij de uitwerking van hun plannen (onder meer
de Structuurvisie Almere).
Elverding
De voorbereiding van de RAAM-brief geeft op hoofdlijnen uitvoering aan de
aanbevelingen van de Commissie Versnelling Besluitvorming Infrastructurele Projecten
(`Commissie Elverding'). Door de Tweede Kamer hierbij tijdig te informeren over de
voorgenomen besluitvorming geven wij reeds uitvoering aan het advies van de commissie.
Voorts wordt op hoofdlijnen uitwerking gegeven aan de `vijf dragende elementen', die de
commissie adviseert voor de verkenningsfase te weten:
· eerdere en ruimere participatie van betrokkenen;
aansluitend op mogelijkheden tot participatie, die bij de vijf projecten
worden geboden zal bij de opstelling van de RAAM-brief overleg worden
gevoerd met de betrokken stakeholders
· gebiedsgewijze benadering;
het formuleren van samenhangende strategische besluiten voor de regio
Amsterdam-Almere is bij uitstek een gebiedsgerichte benadering
· geen vrijblijvende termijnen;
zowel de besluitvorming over de vijf projecten (via het Randstad Urgent-
afsprakenkader) als over de RAAM-brief is aan termijnen gebonden; er
zijn heldere mijlpalen
· afsluiting van de verkenning met een helder politiek besluit: het voorkeursbesluit,
voorzien van financiële dekking;
de besluiten in de RAAM-brief gelden als principebesluit(en) die richting
geven aan de verdere besluitvorming (op projectniveau). In een
vervolgproces kan worden gekomen tot een voorkeursbesluit voorzien
van financiële dekking.
· afweging van effecten.
afweging van effecten vindt plaats door middel van een op te stellen
beoordelingskader. De invulling ervan gebeurt op basis van integrale
MKBA's, milieu-effectenonderzoek en aanvullend effectenonderzoek
Naar mijn mening leidt deze aanpak tot snelle en goede besluitvorming op rijksniveau.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat