Consumentenbond
---
23 december 2008
Geld terug voor reizigers Beneluxlijn
Reizigers moeten bij vertraging of uitval van treinen op de
Beneluxlijn (Amsterdam - Brussel) dezelfde compensatie krijgen als op
andere NS-trajecten. De Consumentenbond en andere reisorganisaties
willen dat NS Hispeed de compensatieregeling zo snel mogelijk aanpast,
zeker nu minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat) aangeeft dat de
punctualiteit op de Beneluxlijn onder de maat is.
De Beneluxlijn is een samenwerkingsverband tussen de NS en de
Belgische spoorwegmaatschappij. Voor het Belgische deel van het
traject geldt een ongunstige compensatieregeling. Reizigers hebben
alleen recht op een vergoeding wanneer de totale reis duurder is dan
EUR50 en de vertraging meer dan een uur bedraagt. De compensatie
bedraagt dan 20%, uitgekeerd in tegoedbonnen. De
consumentenorganisaties eisen dat de compensatieregeling voor de hele
Beneluxlijn hetzelfde wordt als de regeling die voor alle andere
NS-trajecten geldt. Dat betekent bij een vertraging van een half uur
of meer een financiële vergoeding (in plaats van tegoedbonnen) van 50%
van een enkeltje en 25% van een retour, en bij een vertraging van een
uur of meer volledige vergoeding van een enkeltje en 50% van een
retour.
Hogesnelheidslijn
Omdat de Hogesnelheidslijn naar België voorlopig nog niet in bedrijf
wordt genomen, zijn reizigers naar Antwerpen en Brussel nog aangewezen
op de Beneluxtrein. Of ze moeten kiezen voor de duurdere Thalys.