BELGISCHE KINDEREN ETEN HET LIEFST SPAGHETTI EN WILLEN DIERENARTS WORDEN
22/12/2008 16:22
FUN BELGIUM NV
Van begin oktober tot half november liep op de website van Fun een actie die kinderen toeliet een gepersonaliseerd verhaal te maken. Hiervoor moesten zij enkele vragen beantwoorden over hun interesses. Uit de vele antwoorden kon Fun een paar leuke trends puren. Zo wil de jeugd later graag iets met dieren gaan doen en eten ze het liefst spaghetti.
Iets met dieren
Op de vraag welk beroep ze later willen uitoefenen, antwoordde meer dan 10 % (10,1 %) iets met dieren: dierenarts, dierenverzorger en zelfs specifieker dolfijnverzorger, paardenfokker of manegehouder. Ook 10 % wil juf of leraar worden. 7,5 % ziet zichzelf wel in een ziekenhuis werken als verpleegster of dokter. De klassiekers zoals voetballer, politieman, brandweerman, zangeres, piloot, astronaut en kapper scoren ook goed. We zagen ook vijf game-ontwikkelaars in de dop, één drakenjager en zelfs een belastingscontroleur.
Spaghetti
Spaghetti is het absolute lievelingskostje van de Belgische jeugd, gevolgd door andere pastagerechten als lasagne, macaroni en ook pizza. De toekomst van de frituur is verzekerd, want frieten, al dan niet met curryworst of bitterballen, scoort met 25,5 % heel hoog. Een paar fijnproevers krijgen liever zeewier, oesters of een bamischijf op het bord.
Honden boven
De hond is met 37,2 % het lievelingsdier van de Belgische kinderen. De kat is een goede tweede met 18,6 % en het konijn prijkt op drie met 6,3 %. Paarden en dolfijnen zijn de meest geliefde grote dieren met respectievelijk 9,5 % en 4,4 %. Een enkeling verkiest een ijsbeer of zijn eigen spaarvarken.
Je eigen verhaal
Hoe werkt het eigenlijk? De kinderen kregen een paar vragen over zichzelf. Hun antwoorden werden nadien in een bestaande format geplaatst. Zo kreeg het kind een heel eigen verhaal. Als Lander bijvoorbeeld invulde dat Otto zijn beste vriend was en hij koos voor het ridderverhaal, dan kreeg hij een ridderverhaal met hemzelf en Otto in de hoofdrol. Liefst 1200 kinderen lieten hun eigen verhaaltje maken. Onder hen 70 % meisjes. Uit de vele antwoorden die zij gaven op de vragen omtrent hun interesses, kon Fun een paar interessante trends optekenen. Het merendeel van de respondenten was tussen 7 en 12 jaar oud.
---
Over FUN
Fun is één van de grootste spelers in de vrijetijdsmarkt in België. Fun brengt vernieuwing in het segment van de vrijetijdsbesteding voor kinderen, jongeren én volwassenen met een ruim assortiment speelgoed, babyartikelen, multimedia, tuinmeubelen en zomerartikelen, school en seizoensproducten waaronder Halloween en Kerstdecoratie.
In de Fun winkels zijn de herkenbare shop-in-the-shop concepten terug te vinden: Disney Plaza, Plopsa-shop, Standaard Bookshop en Mexx-shop.
Fun werd opgericht door de familie Coeman en groeide via een snelle expansie en een partnership met de beursgenoteerde investeringsgroep Mitiska uit tot één van de grootste winkelketens in de markt van de vrijetijdsbesteding.
Fun telt momenteel 28 vestigingen en plant elk jaar 2 tot 3 bijkomende winkels te openen. De winkels hebben een gemiddelde oppervlakte van 2.000m². Fun stelt meer dan 400 mensen tewerk. Fun is op weg naar een jaaromzet van 80 miljoen euro.
Fun, daar begint de pret!
Voor eventuele hyperlinks en bijlagen:
Zie het origineel