Project Simulatoren (K)DC-10 en C-130
Ondertekenaar: Staatssecretaris van Defensie
Naar aanleiding van het verzoek van de vaste commissie voor Defensie
van 5 december jl. (kenmerk 08-DEF-B-194) informeer ik u hierbij nader
over het project `Simulatoren (K)DC-10 en C-130'. In mijn brief van 25
november jl. (Kamerstuk 31 700 X nr. 28) bent u hierover al in
algemenere zin over geïnformeerd.
DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE,
drs. J.G. de Vries
INLEIDING
Naar aanleiding van het verzoek van de vaste commissie voor Defensie van 5 december jl.
(kenmerk 08-DEF-B-194) informeer ik u hierbij nader over het project 'Simulatoren (K)DC-10
en C-130'. In mijn brief van 25 november jl. (Kamerstuk 31 700 X nr. 28) bent u hierover al in
algemenere zin over geïnformeerd. Het betreft de verwerving van een (K)DC-10
vliegsimulator en een C-130 vliegsimulator, alsmede leermiddelen ten behoeve van de
opleiding en training van de cockpitbemanningen van deze toestellen. Het project loopt al
sinds 2006. Omdat dit project aanvankelijk een omvang had van minder van ¤ 25 miljoen,
was de Kamer hierover niet apart geïnformeerd. Onlangs is echter gebleken dat aanvullende
leermiddelen nodig zijn waardoor het projectbudget groter wordt dan ¤ 25 miljoen en u in
overeenstemming met het Defensie Materieelproces alsnog wordt geïnformeerd.
Achtergrond
Als gevolg van nieuwe militaire luchtvaarteisen ondergaan zowel de (K)DC-10 als de C-130
vliegtuigen een Cockpit Upgrade Programme (CUP). Defensie maakt voor de vliegopleiding
voor deze toestellen tot nu toe gebruik van civiele opleidingen in het Verenigd Koninkrijk en
de Verenigde Staten. Na de aanpassing van de Nederlandse cockpits zijn deze opleidingen
niet meer geschikt omdat buitenlandse opleidingsinstanties niet bereid zijn hun apparatuur op
de Nederlandse CUP-standaard te brengen. Daarom is besloten de opleiding en training van
Ministerie van Defensie
2
de cockpitbemanningsleden in eigen beheer uit te voeren. Dit leidt tot een aanpassing van
het project voor de verwerving van de simulatoren.
KWALITATIEVE BEHOEFTE
Simulatoren
De kwalitatieve behoefte bestaat uit trainingscapaciteit voor C-130 en (K)DC-10
bemanningen, waarbij indeling, uitrusting en functies van de simulatoren volledig identiek
moeten zijn aan die van de cockpit van de vliegtuigen. Het opereren met
nachtzichtapparatuur vormt na de cockpitmodificatie van de C-130 een belangrijk aspect van
de algemene tactische training en de cockpit van de simulator moet hiervoor dus geschikt
zijn. Verder dient het ontwerp van de simulatoren modulair van opzet te zijn, zodat
toekomstige veranderingen in de cockpit op eenvoudige wijze kunnen worden overgenomen
in de simulator.
Leermiddelen
Het pakket omvat theorielessen met interactieve en virtuele toepassingen waarmee de
leerling kennis van vliegtuigsystemen kan opdoen, vaardigheden kan ontwikkelen en
vertrouwd kan raken met de procedures. Ook kunnen hiermee toetsen worden afgenomen.
Tijdens meerdaagse vluchtopdrachten of langere uitzendingen is het noodzakelijk dat de
bemanningen de benodigde training ook op afstand kunnen blijven volgen en dat de vereiste
theoretische toetsen kunnen worden afgenomen. Hetzelfde geldt voor herhalingstrainingen.
Daarom dient het systeem geschikt te zijn voor gebruik via internet. Om de voortgang van de
opleiding te kunnen bewaken is een leerlingvolgsysteem nodig. Er zullen leerlingendossiers
worden bijgehouden waarmee het onderwijs effectief kan worden ingericht en waarin wordt
bijgehouden aan welke eisen wel of niet is voldaan.
Net als de simulatoren moeten de leermiddelen aan de Nederlandse CUP-standaard
voldoen. De grondopleidingen moeten worden goedgekeurd door de Militaire
Luchtvaartautoriteit en ze moeten voldoen aan de desbetreffende internationale eisen. De
leermiddelen moeten voorts gebruikmaken van de IT-standaard die geldt voor opleidingen en
trainingen in de luchtvaartindustrie. Op deze wijze kan de beperkte Nederlandse
instructiecapaciteit optimaal worden gebruikt.
Ministerie van Defensie
3
ALTERNATIEVEN
Het project simulatoren bevindt zich in de realisatiefase en de contracten voor de simulatoren
zijn geruime tijd geleden gesloten. De opdracht wordt uitgevoerd door de firma Canadian
Aviation Electronics nadat eerder diverse productalternatieven zijn vergeleken. De
fabrikanten van de (K)DC-10 en C-130 hebben inmiddels veel gedetailleerde gegevens
verstrekt voor de bouw van de simulatoren. Deze gegevens zijn ook nodig voor de productie
van de leermiddelen. Vanwege deze nauwe relatie zijn er geen bruikbare of goedkopere
alternatieven voor het betrekken van de leermiddelen bij dezelfde firma.
KWANTITATIEVE BEHOEFTE
Simulatoren
De totale behoefte aan trainingsuren, voor beide typen transporttoestellen, bedraagt
ongeveer 3.750 uren per jaar. Dit komt neer op één simulator voor training op de C-130 en
één voor training op de (K)DC-10.
Leermiddelen
Bij de leermiddelen gaat het om lesmateriaal, computerapparatuur voor leerlingen en
instructeurs, vier leslokalen en drie (de)briefingruimtes voor de training van in totaal zeventig
(K)DC-10 en C-130-vliegers en tweeëndertig 'flight engineers' per jaar.
FINANCIËN
Investeringskosten. Gelijktijdig met de brief van 25 november jl. bent u commercieel
vertrouwelijk geïnformeerd over de investeringskosten. Deze gegevens dienen vertrouwelijk
te blijven met het oog op de Nederlandse onderhandelingspositie. De investeringkosten
bevinden zich in de bandbreedte ¤ 25 miljoen tot ¤ 50 miljoen. Een groot deel van dit bedrag
is al verplicht voor de aanschaf van de simulatoren.
Ministerie van Defensie
4
Exploitatiekosten. De exploitatiekosten zullen gedurende de eerste vier jaar (2009 tot en
met 2012) ¤ 4,3 miljoen bedragen en daarna ¤ 2,5 miljoen per jaar. De huidige
exploitatiekosten bedragen ¤ 3,5 miljoen per jaar.
PERSONEEL
Met het gebruik van de simulatoren en de leermiddelen zijn uiteindelijk tien vte'n in het
bestand van het Commando luchtstrijdkrachten gemoeid.
OVERIGE ASPECTEN
Infrastructuur. Defensie beschikt op dit moment nog niet over de infrastructuur om de twee
vluchtsimulatoren te huisvesten. Een studie naar de locatie is nog gaande en zal naar
verwachting in het voorjaar van 2009 klaar zijn. Waarschijnlijk zal de huisvesting van de
simulatoren, inclusief briefingruimtes en leslokalen, tot 2013 worden gehuurd van de firma
Canadian Aviation Electronics te Hoofddorp.
Arbo, ruimtelijke ordening en milieu. Bij de verwerving van de simulatoren en de
leermiddelen voor de (K)DC-10 en C-130 vliegtuigen wordt voldaan aan de wet- en
regelgeving op het gebied van arbeidsomstandigheden, ruimtelijke ordening en milieu. Verder
zijn de simulatoren dermate natuurgetrouw dat ze geschikt zijn voor diverse opleidings- en
trainingsmodules waarvoor eerder de toestellen zelf moesten worden gebruikt. Dit zorgt naast
een financiële besparing ook voor minder belasting van het milieu. Voor de (K)DC-10
betekent dit dat 100 vlieguren zullen worden omgezet naar simulatortijd. Omdat de C-130
voornamelijk wordt ingezet voor tactische vluchten waarbij veel handelingen moeten worden
verricht die niet op een simulator kunnen worden uitgevoerd, is het niet mogelijk C-130-
vlieguren om te zetten naar uren op de simulator.
Informatievoorziening. De te verwerven leermiddelen zullen aansluiten bij Nederlandse
defensiestandaarden en zullen zoveel mogelijk bestaande of geplande defensiebrede IVvoorzieningen
gebruiken.
Ministerie van Defensie
5
TOT SLOT
Met deze brief heb ik u geïnformeerd over de behoeftes aan simulatoren voor de
cockpitbemanningen van de (K)DC-10 en de C-130, alsmede de aanvullende leermiddelen.
Ik ben voornemens de verdere uitvoering van het project gemandateerd in uitvoering te
geven aan de Defensie Materieel Organisatie.
DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
drs. J.G. de Vries