abcdefgh
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
Datum Bijlage(n)
22 decenber 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/IVW-2008/15926 20082053
Onderwerp
maatregelen tegen fraude met de digitale tachograaf
Geachte voorzitter,
Hierbij informeer ik u over maatregelen tegen fraude met de digitale tachograaf. De vaste
commissie voor Verkeer en Waterstaat heeft naar aanleiding van berichten in de media
over fraude met de digitale tachograaf in vrachtwagens per brief van 22 oktober 2008 om
deze informatie verzocht.
Door informatie verkregen uit controles uitgevoerd in Nederland en via informatie van
de internationale politiediensten (TISPOL) en internationale inspectiediensten (Euro
Contrôle Route, ECR) ben ik op de hoogte van fraudemogelijkheden met de digitale
tachograaf. De magneet is één van de mogelijke vormen. Bij de wegcontroles kan
fraude ten tijde van de controle ("heterdaad") vastgesteld worden. Verder laten
sommige vormen van fraude sporen achter. Zo kunnen foutmeldingen in de digitale
tachograaf ten gevolge van fraude door controlerende instanties uitgelezen worden.
Andere vormen van fraude laten geen sporen achter, maar kunnen wel tijdens
bedrijfscontroles onderzocht worden.
Bij wegcontroles wordt fraude echter zelden aangetroffen. Daarnaast is het
overtredingpercentage van de rij- en rusttijden weinig afgenomen. Dit laatste doet
vermoeden dat er van wijdverbreid gebruik van fraude geen sprake is. Het is mogelijk
dat fraude op bedrijfsterreinen vaker plaatsvindt dan op de weg, omdat hier immers
detectie op heterdaad ontbreekt.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/IVW-2008/15926
FNV Bondgenoten spreekt in haar dossier "Magneetfraude Digitale Tachograaf" over
specifieke controles op fraude in het buitenland. Uit een eerdere inventarisatie via het
netwerk van buitenlandse inspectiediensten, waaronder Frankrijk, is mij gebleken dat
van dergelijke gerichte controles geen sprake is. Tevens bleek hieruit dat ook
internationaal de omvang van de fraude met de magneet onbekend is.
Nederland neemt in Europees verband actief deel aan de expertgroep tegen fraude. Zo
worden onder andere via een gemeenschappelijke website (TACHOWEB) kennis over
fraude en de mogelijkheden voor opsporing internationaal uitgewisseld. In het kader
van de Europese controlerichtlijn 2006/22 is recent afgesproken extra aandacht aan de
bestrijding van fraude te besteden.
Ik ben overigens van mening dat de sector bij de bestrijding van fraude ook zélf een
verantwoordelijkheid heeft. Signalen over fraude, en dan met name het onder druk
zetten door werkgevers van werknemers, kunnen gemeld worden bij de vakbonden en
de brancheverenigingen. Ook bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat kunnen
dergelijke signalen gemeld worden. De suggestie, dat een dergelijke vorm van
werkgeversdruk, zoals door FNV Bondgenoten verondersteld wordt, op grote schaal
voorkomt, wordt tot nu toe niet bevestigd door partijen binnen de sector. Ik wil
voorkomen dat er op basis van uitzonderingen beleid wordt gemaakt. Uiteraard blijf ik
wel alert op eventuele nieuwe ontwikkelingen.
Ik wil niet onvermeld laten dat er aanwijzingen zijn dat het toepassen van een
magneet bij sommige merken voertuigen niet alleen effect heeft op de digitale
tachograaf, maar dat ook andere systemen van het voertuig, zoals de
snelheidsregistratie en het ABS-systeem beïnvloed worden. Ik blijf deze
ontwikkelingen op de voet volgen, want de verkeersveiligheid kan daarmee direct in
het geding komen.
Met de Europese Commissie (EC) is afgesproken dat Nederland bij ECR zal aanbieden
om een masterclass voor de Europese inspectiediensten te organiseren over fraude.
Ook de EC zal hieraan een bijdrage leveren. De nadruk zal liggen op de aandacht voor
fraude, het toepassen van de door de EC voorgestelde maatregelen en de gegevens-
uitwisseling. Het mogelijke bijeffect van de magneet zal hier zeker een plaats krijgen.
Het zoeken naar aanwijzingen die op fraude kunnen duiden beslaan bij weginspecties
een korte periode van de totale inspectie. Het blijft mijn insteek dat, indien er geen
aanleiding voor is, de administratieve last bij controles in het algemeen niet toeneemt.
Bij voertuigen en bedrijven waar wel aanwijzingen voor fraude worden gevonden,
zullen door nadere inspectie de lasten wel toenemen.
Uw commissie vraagt of de bestaande digitale tachograafsystemen verouderd zijn en
een vernieuwing daarvan noodzakelijk is. Zoals bekend heeft de invoering van de
digitale tachograaf langer geduurd dan was voorzien. De technische ontwikkelingen
volgen elkaar snel op en de wensen van de gebruikers nemen toe. De EC heeft
aangegeven dat in 2009 en 2010 gewerkt wordt aan een verbeterde versie van de
digitale tachograaf die tot doel heeft het gebruiksgemak te vergroten, de
administratieve lasten te reduceren en mogelijkheden tot fraude te beperken.
---
VENW/IVW-2008/15926
Herziening van de rij- en rusttijdenverordening is momenteel niet aan de orde.
Daarvoor is geen draagvlak binnen de EU, mede omdat de verordening pas recent is
vastgesteld. Ik streef wel naar een EUbrede, geharmoniseerde interpretatie van de
bestaande regelgeving. Dit is in het belang van de interne markt en tevens wordt op
die manier gekomen tot een eerlijke marktwerking die gelijk is in heel Europa. De voor
alle lidstaten geldende richtsnoeren die de EC in overleg met de lidstaten uitgeeft, acht
ik een praktisch middel waarbij voorkomen wordt dat het fragiele compromis van de
verordening opengebroken hoeft te worden. Een voorbeeld daarvan is het door
Nederland geïnitieerde richtsnoer voor het bereiken van veilige parkeerplaatsen. Ik
verwijs hierbij naar hetgeen gewisseld is tijdens de AO's van 30 september en 2
oktober 2008.
Momenteel bespreekt de Inspectie Verkeer en Waterstaat met branche-organisaties de
knelpunten die chauffeurs en bedrijven tegenkomen bij het naleven van de Europese
rij- en rusttijdenverordening. Op 24 november jongstleden heb ik over deze
knelpunten met de Europese Commissaris voor Transport, de heer Tajani, gesproken.
In dit gesprek heb ik een toelichting gegeven over de uiteenlopende uitvoerings- en
handhavingspraktijken in de EU-lidstaten betreffende de controle van de rij- en
rusttijden door middel van de digitale tachograaf. De heer Tajani en ik hebben
afgesproken dat Nederland een notitie maakt waarin de problematiek met betrekking
tot de 28 controle dagen wordt verhelderd. Deze notitie zal vervolgens als basis
dienen voor nadere beraadslaging door de verantwoordelijke specialisten in de
Europese Commissie.
In het kader van de totstandkoming van de Kabinetsreactie op de adviezen van de
Commissie Noordzij, zal samen met de sector worden gekeken naar kansrijke oplossingen
voor een aantal punten rond de rij- en rusttijden en de digitale tachograaf. Daarnaast
worden in direct overleg met de Europese Commissie, zoals bij de truckersrun,
specifieke Nederlandse problemen besproken.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat