Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport


4. Hoogte pkb's Valys voor 2009

Hoogte pkb's Valys voor 2009

Kamerstuk, 22 december 2008

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

DMO/PO-2901540

22 december 2008

Geachte voorzitter,
Met deze brief informeer ik u over de hoogte van de persoonlijke kilometerbudgetten (pkb's) voor het bovenregionaal vervoer van mensen met een mobiliteitsbeperking (Valys) voor het jaar 2009. Daarnaast ga ik in op een aantal onderwerpen die aan de orde zijn geweest in het AO Valys van 11 november jl. en het AO Taxi van 18 november jl.

Hoogte pkb's voor 2009

Jaarlijks stel ik de hoogte van de pkb's vast op basis van de (verwachte) ontwikkeling van het aantal pashouders, het (verwachte) verbruik van de pkb's en het beschikbare budget. Deze vaststelling vindt aan het einde van een kalenderjaar plaats voor het daaropvolgende jaar.

Aan het begin van dit jaar bedroeg het aantal pashouders 175.464 en eind oktober was dit aantal toegenomen tot 213.478. Het aantal pashouders nam daarmee in 2008 met gemiddeld bijna 4000 per maand toe en dat is vergelijkbaar met de toename van het aantal pashouders in 2007. Het aantal pashouders met een standaard pkb neemt relatief sneller toe dan het aantal pashouders met een hoog pkb. Circa 3,5% van de pashouders heeft nu een hoog pkb.

De ontwikkeling dat een toenemend aantal mensen met een mobiliteitsbeperking gebruik maakt van Valys vind ik positief, maar deze ontwikkeling kan op termijn wel leiden tot druk op het beschikbare budget. Het Kabinet heeft bij Voorjaarsnota 2007 structureel EUR 20 miljoen extra beschikbaar gesteld. In 2008 kon de ontwikkeling van het aantal pashouders daarmee worden opgevangen en is er gedeeltelijk als gevolg van een licht afnemend gemiddeld verbruik van het pkb, zelfs sprake van een verwachte onderuitputting van EUR 7 miljoen. Zoals ik u gemeld heb in de brief over de kwaliteit van het Valys-vervoer van 16 oktober jl. (TK 2008-2009, 25847, nr. 68) worden deze middelen aangewend om het openbaar vervoer verder toegankelijk te maken.
In 2009 kunnen de pkb's dankzij de in 2007 extra beschikbaar gestelde middelen gehandhaafd blijven op het niveau van 2008, namelijk een standaard pkb van 750 kilometer per jaar en een hoog pkb van 2250 kilometer per jaar. Ik ga er vanuit dat ik daarmee kan voorzien in de vervoersbehoefte van de pashouders. Het percentage pashouders dat zijn standaard pkb per 1 november 2008 heeft verbruikt ligt immers rond de
1%, voor het hoog pkb bedraagt dit percentage ruim 1,5%.

Onderzoek vergelijkbaarheid TX-keurmerk

Ik heb u tijdens het AO-Valys van 11 november jl. toegezegd om u voor het einde van 2008 de stand van zaken te melden rondom het onderzoek naar de vergelijkbaarheid van het TX-keurmerk en de diploma-eisen die in het contract tussen VWS en Connexxion zijn opgenomen. In het AO heb ik tevens aangegeven dat ik dacht aan uitvoering van dit onderzoek door bijvoorbeeld het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Een andere potentiële kandidaat was de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW). Zowel het CBR als de IVW zijn echter op enigerlei wijze betrokken bij dan wel het TX-keurmerk dan wel bij de examinering van de opleidingen die contractueel zijn afgesproken. Om de onafhankelijkheid van het onderzoek te garanderen, heb ik daarom besloten om offertes bij drie onafhankelijke onderzoeksbureaus op te vragen. De resultaten van het onderzoek worden begin februari 2009 verwacht.

Met Connexxion is inmiddels -in lijn met de aangenomen motie Van Dijken/Willemse-Van der Ploeg (TK 2008-2009, 25 847, nr. 73)- afgesproken dat zij de kosten voor dit onderzoek dragen.

Klanttevredenheidsonderzoek

Jaarlijks wordt in het najaar, onder een steekproef van pashouders, een klanttevredenheidsonderzoek gehouden door een onafhankelijk onderzoeksbureau. Ik heb u tijdens het AO Valys van 11 november aangekondigd dat ik aanvullend onderzoek ga doen naar de klanttevredenheid. Ten eerste heb ik op verzoek van Mevrouw Van Miltenburg het hiervoor genoemde jaarlijkse
klanttevredenheidsonderzoek dit jaar laten verbreden. Hierdoor zal meer inzicht verkregen worden in de oordelen van verscheidene groepen pashouders (bijvoorbeeld pashouders met hulpmiddelen). Aansluitend daarop laat ik begin volgend jaar een diepteonderzoek doen onder verschillende groepen pashouders naar hun ervaringen met Valys. Volgend voorjaar zal ik u over de uitkomsten van beide onderzoeken informeren.

Onderaannemers

In het AO Valys van 11 november jl. zijn vragen gesteld over het gebruik van onderaannemers bij de uitvoering van Valys en de openbaarheid van aanbestedingsinformatie. Ik heb toen toegezegd dat ik hier schriftelijk op terug zou komen. Bij deze doe ik die toezegging gestand.

Bij de uitvoering van Valys is het toegestaan om gebruik te maken van zogenaamde onderaannemers. De reden hiervoor is dat er geen vervoerder is die in zijn eentje een landelijk dekkend netwerk van Valys-vervoer kan aanbieden. Ter indicatie, het gaat om ongeveer 80.000 ritten per maand. Ook de huidige uitvoerder van Valys, Connexxion, maakt gebruik van onderaannemers. Een deel van de ritten en de totale organisatie van Valys, waaronder de boekingen, organisatie en administratie van ritten, behandeling van pasaanvragen, klantenservice en klachtafhandeling, worden door Connexxion zelf verzorgd. De onderaannemers worden door Connexxion gecontracteerd. Een openbare aanbesteding is daarbij niet aan de orde, omdat Connexxion geen aanbestedende dienst is.

Het gebruik van onderaannemers heeft geen effect op de eisen die aan de kwaliteit gesteld worden. De contractbepalingen die in het contract tussen VWS en Connexxion zijn opgenomen, gelden ook voor onderaannemers en zijn één op één overgenomen in de contracten die Connexxion met haar onderaannemers sluit. Connexxion houdt toezicht op de uitvoering van het vervoer door onderaannemers. Zij beschikt hiertoe maandelijks over de kwaliteitscijfers en klachtenpercentages per onderaannemer en bespreekt deze met hen. Ook voert Connexxion door middel van zogenaamde "mystery guests" onaangekondigde controles uit. VWS houdt weer toezicht op Connexxion. Er is dus sprake van getrapt toezicht. Op basis van maandelijkse rapportages, signalen van gebruikersorganisaties en brieven van pashouders bespreekt VWS de kwaliteit van Valys en mogelijke knelpunten met Connexxion. Ook wordt periodiek overleg gevoerd tussen gebruikersorganisaties, Connexxion en VWS. Naast dit toezicht bieden de bonus-malus-regelingen positieve prikkels ten aanzien van de kwaliteit van het Valysvervoer.

Overigens is er dit jaar slechts één onderaannemer geweest die zich heeft teruggetrokken en niet langer meer voor Valys rijdt. Het bijbehorende pakket is onder andere onderaannemers verdeeld. De suggestie dat de door Connexxion geboden prijs te laag zou zijn en dat veel onderaannemers daarom hun contract opzeggen, lijkt in de praktijk dan ook niet bevestigd te worden. Ik heb geen zicht op de winstmarge die Connexxion hanteert, omdat dit concurrentiegevoelige informatie betreft.

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Hoogachtend,

de Staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

mw. dr. J. Bussemaker