4. Hoogte pkb's Valys voor 2009
Hoogte pkb's Valys voor 2009
Kamerstuk, 22 december 2008
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
DMO/PO-2901540
22 december 2008
Geachte voorzitter,
Met deze brief informeer ik u over de hoogte van de persoonlijke
kilometerbudgetten (pkb's) voor het bovenregionaal vervoer van mensen
met een mobiliteitsbeperking (Valys) voor het jaar 2009. Daarnaast ga
ik in op een aantal onderwerpen die aan de orde zijn geweest in het AO
Valys van 11 november jl. en het AO Taxi van 18 november jl.
Hoogte pkb's voor 2009
Jaarlijks stel ik de hoogte van de pkb's vast op basis van de
(verwachte) ontwikkeling van het aantal pashouders, het (verwachte)
verbruik van de pkb's en het beschikbare budget. Deze vaststelling
vindt aan het einde van een kalenderjaar plaats voor het
daaropvolgende jaar.
Aan het begin van dit jaar bedroeg het aantal pashouders 175.464 en
eind oktober was dit aantal toegenomen tot 213.478. Het aantal
pashouders nam daarmee in 2008 met gemiddeld bijna 4000 per maand toe
en dat is vergelijkbaar met de toename van het aantal pashouders in
2007. Het aantal pashouders met een standaard pkb neemt relatief
sneller toe dan het aantal pashouders met een hoog pkb. Circa 3,5% van
de pashouders heeft nu een hoog pkb.
De ontwikkeling dat een toenemend aantal mensen met een
mobiliteitsbeperking gebruik maakt van Valys vind ik positief, maar
deze ontwikkeling kan op termijn wel leiden tot druk op het
beschikbare budget. Het Kabinet heeft bij Voorjaarsnota 2007
structureel EUR 20 miljoen extra beschikbaar gesteld. In 2008 kon de
ontwikkeling van het aantal pashouders daarmee worden opgevangen en is
er gedeeltelijk als gevolg van een licht afnemend gemiddeld verbruik
van het pkb, zelfs sprake van een verwachte onderuitputting van EUR 7
miljoen. Zoals ik u gemeld heb in de brief over de kwaliteit van het
Valys-vervoer van 16 oktober jl. (TK 2008-2009, 25847, nr. 68) worden
deze middelen aangewend om het openbaar vervoer verder toegankelijk te
maken.
In 2009 kunnen de pkb's dankzij de in 2007 extra beschikbaar gestelde
middelen gehandhaafd blijven op het niveau van 2008, namelijk een
standaard pkb van 750 kilometer per jaar en een hoog pkb van 2250
kilometer per jaar. Ik ga er vanuit dat ik daarmee kan voorzien in de
vervoersbehoefte van de pashouders. Het percentage pashouders dat zijn
standaard pkb per 1 november 2008 heeft verbruikt ligt immers rond de
1%, voor het hoog pkb bedraagt dit percentage ruim 1,5%.
Onderzoek vergelijkbaarheid TX-keurmerk
Ik heb u tijdens het AO-Valys van 11 november jl. toegezegd om u voor
het einde van 2008 de stand van zaken te melden rondom het onderzoek
naar de vergelijkbaarheid van het TX-keurmerk en de diploma-eisen die
in het contract tussen VWS en Connexxion zijn opgenomen. In het AO heb
ik tevens aangegeven dat ik dacht aan uitvoering van dit onderzoek
door bijvoorbeeld het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR).
Een andere potentiële kandidaat was de Inspectie Verkeer en Waterstaat
(IVW). Zowel het CBR als de IVW zijn echter op enigerlei wijze
betrokken bij dan wel het TX-keurmerk dan wel bij de examinering van
de opleidingen die contractueel zijn afgesproken. Om de
onafhankelijkheid van het onderzoek te garanderen, heb ik daarom
besloten om offertes bij drie onafhankelijke onderzoeksbureaus op te
vragen. De resultaten van het onderzoek worden begin februari 2009
verwacht.
Met Connexxion is inmiddels -in lijn met de aangenomen motie Van
Dijken/Willemse-Van der Ploeg (TK 2008-2009, 25 847, nr. 73)-
afgesproken dat zij de kosten voor dit onderzoek dragen.
Klanttevredenheidsonderzoek
Jaarlijks wordt in het najaar, onder een steekproef van pashouders,
een klanttevredenheidsonderzoek gehouden door een onafhankelijk
onderzoeksbureau. Ik heb u tijdens het AO Valys van 11 november
aangekondigd dat ik aanvullend onderzoek ga doen naar de
klanttevredenheid. Ten eerste heb ik op verzoek van Mevrouw Van
Miltenburg het hiervoor genoemde jaarlijkse
klanttevredenheidsonderzoek dit jaar laten verbreden. Hierdoor zal
meer inzicht verkregen worden in de oordelen van verscheidene groepen
pashouders (bijvoorbeeld pashouders met hulpmiddelen). Aansluitend
daarop laat ik begin volgend jaar een diepteonderzoek doen onder
verschillende groepen pashouders naar hun ervaringen met Valys.
Volgend voorjaar zal ik u over de uitkomsten van beide onderzoeken
informeren.
Onderaannemers
In het AO Valys van 11 november jl. zijn vragen gesteld over het
gebruik van onderaannemers bij de uitvoering van Valys en de
openbaarheid van aanbestedingsinformatie. Ik heb toen toegezegd dat ik
hier schriftelijk op terug zou komen. Bij deze doe ik die toezegging
gestand.
Bij de uitvoering van Valys is het toegestaan om gebruik te maken van
zogenaamde onderaannemers. De reden hiervoor is dat er geen vervoerder
is die in zijn eentje een landelijk dekkend netwerk van Valys-vervoer
kan aanbieden. Ter indicatie, het gaat om ongeveer 80.000 ritten per
maand. Ook de huidige uitvoerder van Valys, Connexxion, maakt gebruik
van onderaannemers. Een deel van de ritten en de totale organisatie
van Valys, waaronder de boekingen, organisatie en administratie van
ritten, behandeling van pasaanvragen, klantenservice en
klachtafhandeling, worden door Connexxion zelf verzorgd. De
onderaannemers worden door Connexxion gecontracteerd. Een openbare
aanbesteding is daarbij niet aan de orde, omdat Connexxion geen
aanbestedende dienst is.
Het gebruik van onderaannemers heeft geen effect op de eisen die aan
de kwaliteit gesteld worden. De contractbepalingen die in het contract
tussen VWS en Connexxion zijn opgenomen, gelden ook voor
onderaannemers en zijn één op één overgenomen in de contracten die
Connexxion met haar onderaannemers sluit. Connexxion houdt toezicht op
de uitvoering van het vervoer door onderaannemers. Zij beschikt
hiertoe maandelijks over de kwaliteitscijfers en klachtenpercentages
per onderaannemer en bespreekt deze met hen. Ook voert Connexxion door
middel van zogenaamde "mystery guests" onaangekondigde controles uit.
VWS houdt weer toezicht op Connexxion. Er is dus sprake van getrapt
toezicht. Op basis van maandelijkse rapportages, signalen van
gebruikersorganisaties en brieven van pashouders bespreekt VWS de
kwaliteit van Valys en mogelijke knelpunten met Connexxion. Ook wordt
periodiek overleg gevoerd tussen gebruikersorganisaties, Connexxion en
VWS. Naast dit toezicht bieden de bonus-malus-regelingen positieve
prikkels ten aanzien van de kwaliteit van het Valysvervoer.
Overigens is er dit jaar slechts één onderaannemer geweest die zich
heeft teruggetrokken en niet langer meer voor Valys rijdt. Het
bijbehorende pakket is onder andere onderaannemers verdeeld. De
suggestie dat de door Connexxion geboden prijs te laag zou zijn en dat
veel onderaannemers daarom hun contract opzeggen, lijkt in de praktijk
dan ook niet bevestigd te worden. Ik heb geen zicht op de winstmarge
die Connexxion hanteert, omdat dit concurrentiegevoelige informatie
betreft.
Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Hoogachtend,
de Staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
mw. dr. J. Bussemaker
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport