Opening van drie stations in de noordelijke Randstad
Toespraak | 12-12-2008 | Amsterdam | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Wat zijn de mooie momenten van werk? Voor mij zijn dat toch vaak de
momenten dat iets afgerond is. Klaar. Opgeleverd. Er gaat altijd veel
overleg aan vooraf, en dat blijft vaak in het abstracte hangen. Het is
dan des te prettiger om het resultaat te zien. Een weg, een brug, een
nieuw station. Ik wordt vandaag op mijn wenken bediend met maar liefst
drie in gebruik te nemen projecten!
Maar het gaat natuurlijk niet om mij, en om vandaag. Het gaat om de
dag van morgen, van overmorgen, van máándag. Als al die reizigers in
het donker van huis vertrekken, op pad naar een nieuwe werkdag of om
een bezoek te brengen aan familie of vrienden. Zíj zullen merken wat
voor profijt de nieuwe stations opleveren en dáár gaat het om. Dáár
doen we het voor met elkaar.
Het mooie is dat alledrie de projecten op eigen wijze een bijdrage
leveren aan bereikbaarheid en aan vlot en veilig OV.
De verplaatsing van station KrommenieAssendelft bijvoorbeeld. Het oude
station had één groot nadeel, je kon er niet van de Assendelftse kant
in. Dat is met het nieuwe station opgelost, en door de verplaatsing
ligt het evenwichtiger tussen de nieuwbouwwijk Saendelft en
Krommenie-West aan de ene kant, en Assendelft en het oude Krommenie
aan de andere kant.
Het station dat officieel Amsterdam Hemboog Sloterdijk gaat heten
heeft weer een ander voordeel. Toen de Hemboog ingebruik werd genomen,
was het grote voordeel dat Noord-Holland in een directe lijn naar
Schiphol kon. Maar er was toch behoefte aan een stop aan de
noordwestkant van Amsterdam. Wel, die is er vanaf morgen!
Tot slot, Holendrecht. Dat is echt iets bijzonders. Niet alleen stopt
er straks vier keer per uur een trein bij een van de grootste
ziekenhuizen van Nederland. Samen met het opgeknapte metrostation en
het busstation is het ook het tweede belangrijke
openbaarvervoersknooppunt van Amsterdam Zuid-Oost. Met dit station
vinden de reizigers uit richting Utrecht makkelijker aansluiting op de
Geinlijn.
Deze 3 stations zijn onderdeel van het project RegioNet en Regionet is
onderdeel van een bereikbaarheidsoffensief voor de Noordelijke
Randstad. Daarbij staat het functioneren van het netwerk rond
Amsterdam voorop. De aandacht gaat niet alleen naar de baanvakken,
maar vooral ook naar de knooppunten. De eerste drie van de zes nieuwe
RegioNet-stations zijn gereed, de rest komt eraan. De andere
maatregelen zijn work in progress, of nog in voorbereiding.
Het bijzondere is dat de regio - provincie, stadsregio Amsterdam en de
gemeentes - zelf prioriteit aan de projecten kan geven. U beslist dus
in eerste instantie welke wel en welke nog niet doorgaan.
Dat u als regio zelf zeggenschap had wordt volgens mij erg
gewaardeerd. En die toch bijzondere manier van werken heeft goed
uitgepakt, gezien de goede resultaten. Ik heb het in ieder geval tot
nu toe positief beleefd. RegioNet levert ook nooit heikele punten op
in het MIRT, het zijn altijd hamerstukken. En dat betekent iets, dat
zegt iets over onze goede samenwerking en grondige voorbereiding.
Ik ben blij met deze nieuwe en hernieuwde stations. Het is mijn
ambitie om 5 procent meer reizigers per jaar met de trein te laten
reizen. Hoe we dat voor elkaar krijgen? Met een goed aanbod,
toegesneden op de vraag. Dat is precies wat hier gebeurt. Omdat de
frequenties van de treinen omhoog gaan verbetert de bereikbaarheid.
De optelsom daarvan betekent dat het voor de reiziger makkelijker
wordt gemaakt om de keuze voor het openbaar vervoer te maken. Dan neem
ik nog even station Holendrecht als voorbeeld. De wat oudere mensen
van buiten Amsterdam, die niet precies weten hoe de metro werkt, waar
die is, mensen die voorheen misschien dachten `ik moet zo vaak
overstappen', kunnen nu makkelijker bij het AMC komen. En dat is veel
waard, op ziekenbezoek kunnen bij familie of vrienden. Dat is vanuit
de klant gedacht, en dat hebben we nodig.
Beste mensen,
Als overmorgen de nieuwe dienstregeling ingaat, draaien de nieuwe
stations volop mee. Dat is altijd een vuurdoop, maar ik zie het met
vertrouwen tegemoet.
Mijn complimenten aan alle betrokken partijen, gemeentes, stadsregio,
provincie, NS en ProRail, die deze projecten met een ambitieus schema
voortvarend hebben opgepakt.
Van harte gefeliciteerd!
Verwante onderwerpen
* Ambities op het spoor
Ministerie van Verkeer en Waterstaat