Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Opening van drie stations in de noordelijke Randstad

Toespraak | 12-12-2008 | Amsterdam | Minister Camiel Eurlings

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Beste mensen,

Wat zijn de mooie momenten van werk? Voor mij zijn dat toch vaak de momenten dat iets afgerond is. Klaar. Opgeleverd. Er gaat altijd veel overleg aan vooraf, en dat blijft vaak in het abstracte hangen. Het is dan des te prettiger om het resultaat te zien. Een weg, een brug, een nieuw station. Ik wordt vandaag op mijn wenken bediend met maar liefst drie in gebruik te nemen projecten!

Maar het gaat natuurlijk niet om mij, en om vandaag. Het gaat om de dag van morgen, van overmorgen, van máándag. Als al die reizigers in het donker van huis vertrekken, op pad naar een nieuwe werkdag of om een bezoek te brengen aan familie of vrienden. Zíj zullen merken wat voor profijt de nieuwe stations opleveren en dáár gaat het om. Dáár doen we het voor met elkaar.

Het mooie is dat alledrie de projecten op eigen wijze een bijdrage leveren aan bereikbaarheid en aan vlot en veilig OV.

De verplaatsing van station KrommenieAssendelft bijvoorbeeld. Het oude station had één groot nadeel, je kon er niet van de Assendelftse kant in. Dat is met het nieuwe station opgelost, en door de verplaatsing ligt het evenwichtiger tussen de nieuwbouwwijk Saendelft en Krommenie-West aan de ene kant, en Assendelft en het oude Krommenie aan de andere kant.

Het station dat officieel Amsterdam Hemboog Sloterdijk gaat heten heeft weer een ander voordeel. Toen de Hemboog ingebruik werd genomen, was het grote voordeel dat Noord-Holland in een directe lijn naar Schiphol kon. Maar er was toch behoefte aan een stop aan de noordwestkant van Amsterdam. Wel, die is er vanaf morgen!

Tot slot, Holendrecht. Dat is echt iets bijzonders. Niet alleen stopt er straks vier keer per uur een trein bij een van de grootste ziekenhuizen van Nederland. Samen met het opgeknapte metrostation en het busstation is het ook het tweede belangrijke openbaarvervoersknooppunt van Amsterdam Zuid-Oost. Met dit station vinden de reizigers uit richting Utrecht makkelijker aansluiting op de Geinlijn.

Deze 3 stations zijn onderdeel van het project RegioNet en Regionet is onderdeel van een bereikbaarheidsoffensief voor de Noordelijke Randstad. Daarbij staat het functioneren van het netwerk rond Amsterdam voorop. De aandacht gaat niet alleen naar de baanvakken, maar vooral ook naar de knooppunten. De eerste drie van de zes nieuwe RegioNet-stations zijn gereed, de rest komt eraan. De andere maatregelen zijn work in progress, of nog in voorbereiding.

Het bijzondere is dat de regio - provincie, stadsregio Amsterdam en de gemeentes - zelf prioriteit aan de projecten kan geven. U beslist dus in eerste instantie welke wel en welke nog niet doorgaan.

Dat u als regio zelf zeggenschap had wordt volgens mij erg gewaardeerd. En die toch bijzondere manier van werken heeft goed uitgepakt, gezien de goede resultaten. Ik heb het in ieder geval tot nu toe positief beleefd. RegioNet levert ook nooit heikele punten op in het MIRT, het zijn altijd hamerstukken. En dat betekent iets, dat zegt iets over onze goede samenwerking en grondige voorbereiding.

Ik ben blij met deze nieuwe en hernieuwde stations. Het is mijn ambitie om 5 procent meer reizigers per jaar met de trein te laten reizen. Hoe we dat voor elkaar krijgen? Met een goed aanbod, toegesneden op de vraag. Dat is precies wat hier gebeurt. Omdat de frequenties van de treinen omhoog gaan verbetert de bereikbaarheid.

De optelsom daarvan betekent dat het voor de reiziger makkelijker wordt gemaakt om de keuze voor het openbaar vervoer te maken. Dan neem ik nog even station Holendrecht als voorbeeld. De wat oudere mensen van buiten Amsterdam, die niet precies weten hoe de metro werkt, waar die is, mensen die voorheen misschien dachten `ik moet zo vaak overstappen', kunnen nu makkelijker bij het AMC komen. En dat is veel waard, op ziekenbezoek kunnen bij familie of vrienden. Dat is vanuit de klant gedacht, en dat hebben we nodig.

Beste mensen,
Als overmorgen de nieuwe dienstregeling ingaat, draaien de nieuwe stations volop mee. Dat is altijd een vuurdoop, maar ik zie het met vertrouwen tegemoet.

Mijn complimenten aan alle betrokken partijen, gemeentes, stadsregio, provincie, NS en ProRail, die deze projecten met een ambitieus schema voortvarend hebben opgepakt.

Van harte gefeliciteerd!

Verwante onderwerpen


* Ambities op het spoor