Bijeenkomst van 40 jaar zeehavenoverleg
Toespraak | 11-12-2008 | Den Haag | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Gelukkig kan ik hier vanmiddag bij zijn om samen met u 40 jaar
zeehavenoverleg te vieren. Uit het feit dat staatssecretaris Huizinga
en ik u beiden graag toespreken mag blijken hoe belangrijk wij de
samenwerking met de Nationale Havenraad vinden.
Ik wil vanmiddag graag enkele actuele onderwerpen aanstippen: de
Tweede Maasvlakte, het loodsendossier en de zeetoegang IJmond.
Maar eerst wil ik u deelgenoot maken van mijn enthousiasme over het
bezoek van vorige maand van Antonio Tajani, eurocommissaris van
Transport. Ik ken hem uit mijn tijd in het Europees Parlement. We
hebben toen vaak samengewerkt.
U kunt zich voorstellen hoe ik er op was gebrand om Tajani naar
Nederland te krijgen. Ik wilde Tajani met eigen ogen laten zien, laten
meemaken wat een geweldig transportland Nederland is.
We zijn dus niet in een kantoor achter een tafel gaan zitten om te
praten. Nee, we zijn naar buiten gegaan en we hebben een helicopter
gepakt. Tajani keek zijn ogen uit boven de Maeslantkering. Ik heb hem
gewezen hoe de Tweede Maasvlakte eruit komt te zien. Ik heb hem laten
zien hoe efficiënt we het verkeer in de lucht, van het water en op de
weg met elkaar verbinden.
Beste mensen, ik voelde me trots. Trots op de manier waarop we onze
zaken voor elkaar hebben in de Nederlandse havens. Op de deskundigheid
en de zorgvuldigheid waarmee we met transport en logistiek omgaan.
Trots op hoe we ons land hebben veroverd op het water.
Tajani stak niet onder stoelen of banken dat hij erg onder de indruk
was van wat hij vanuit de lucht te zien kreeg en wat ik hem erbij
vertelde. Daarbij is ook aan de orde gekomen hoe we in de havens
werken aan groei, op een duurzame manier. Die combinatie van
duurzaamheid en groei waar we met z'n allen aan werken; dat vond
Tajani buitengewoon inspirerend.
We hebben een goede indruk achtergelaten. Daar hebben we allemaal aan
bijgedragen. U in zeer belangrijke mate met uw bedrijvigheid en
vernieuwingszin in de haven. Ik hoefde het Tajani alleen nog maar te
laten zien.
Het mag dus duidelijk zijn dat ik met de uitnodiging aan de
eurocommissaris van Transport mijn doel heb bereikt: Nederland staat
bij hem op de kaart.
Dit brengt mij bij enkele actuele zaken waar ik nog wat woorden aan
wil wijden: de Tweede Maasvlakte, het loodsendossier en zeetoegang
IJmond.
Beste mensen, de aanleg van de eerste Maasvlakte - lange tijd ook de
énige Maasvlakte - is voor velen in de haven nog kort geleden. De
eerste Maasvlakte is zo oud nog niet, maar de afgelopen twee decennia
stroomde het er snel vol.
De Tweede Maasvlakte heeft vijftien jaar op zich laten wachten. Er is
veel tijd gaan zitten in de procedures. Het móet ook zorgvuldig,
gezien alle vaak uiteenlopende belangen. Maar ons geduld raakt wel
eens op. Zelfs na 15 jaar zijn we nog niet door alle procedures heen.
Daar ga ik u nu tijdens dit feest verder niet uitgebreid mee lastig
vallen. Ik beperk me tot de constatering dat we in de laatste fase de
druk hebben kunnen opvoeren volgens de methode van Randstad Urgent. En
het is gelukt. Het opspuiten is begonnen!
De Tweede Maasvlakte wordt een zeer sterke troef van Nederland: een
grootschalig gebied, gelegen aan diep water met eersteklas
verbindingen, via pijpleidingen, het spoor, de binnenvaart en de weg.
Een gebied waar economische ontwikkeling hand in hand gaat met
versterking van de kwaliteit van de omgeving.
Dat is nou precies waar de beleidsbrief duurzame havens in den brede
over gaat. Staatssecretaris Huizinga heeft er vanmiddag al enthousiast
over gesproken. Ook ik wil bij deze gelegenheid de Havenraad
complimenteren met zijn intensieve en inspirerende rol bij dit
traject.
Ook in het loodsendossier heeft de Havenraad zijn kwaliteit bewezen. U
hebt draagvlak gecreëerd voor een rechtvaardiger systeem om de
loodskosten te verdelen. Jammer dat we dit nieuwe systeem dit jaar nog
niet hebben kunnen invoeren. Maar voor de komende jaren heb ik er alle
vertrouwen in dat we ermee aan de slag kunnen en de kruissubsidies
straks echt kunnen afbouwen. Het strekt de Havenraad tot eer dat we
eruit zijn gekomen. Uw oud-voorzitter, de heer Van der Hek -
natuurlijk hier ook van de partij - heeft als bemiddelaar in dit
lastige dossier een belangrijke bijdrage geleverd.
Tenslotte wil ik graag nog iets kwijt over de verbetering van
zeetoegang IJmond. Uit de verkenning die ik heb laten uitvoeren blijkt
dat we hier praten over een groots project, dat veel geld kost als we
het gaan uitvoeren. Er is dus alle reden om uiterst zorgvuldig te werk
te gaan. En we zijn er nog niet, we hebben nog onvoldoende informatie
op tafel om te bepalen of een nieuwe sluis haalbaar en rendabel is.
Of het rijk bijdraagt hangt af van een nog door de regio op te stellen
business case. Er moet een goede en solide dekking zijn. Ook vind ik
het nodig goed te kijken naar de versnipperde bestuurlijke organisatie
van de havens in en rond het Noordzeekanaal.
Als we voor alles dat ik schets een een goede gezamenlijke oplossing
kunnen vinden, zal ik er ook vol voor gaan.
Beste mensen,
Ik rond af. Buiten is er een kredietcrisis gaande. En wat doen wij?
We geven niet op. We zeggen niet: dan maar een beetje minder.
Nee, we doen waar we in de havens altijd het beste in zijn geweest:
We pakken aan!
We pakken alle kansen om te groeien op een blijvende, zorgvuldige
manier.
Want één ding is duidelijk: Nederland moet het hebben van zijn
openheid. Van zijn goede verbindingen met het buitenland. Van zijn
mainports, van zijn transportassen en van zijn havens.
De Havenraad vervult daarbij al veertig jaar een cruciale rol, door te
verbinden, door draagvlak te zoeken en door eenheid te brengen. Ik wil
u daarvoor hartelijk danken, en ik zou zeggen: op naar de vijftig!
Verwante onderwerpen
* Zeehavens
Ministerie van Verkeer en Waterstaat