Sound check: nieuwe service voor feestgangers
22/12/2008 13:35
IvRM Communicatie BV
Gouda, 22 december - Wie tijdens de komende feestdagen lekker uit zijn dak wil gaan, maar geen zin heeft in blijvende, gekmakende piepstress of erger, kan terecht bij een nieuwe service van het Centrum Media & Gezondheid: de SOUND CHECK op www.gooutplugin.nl.
De SOUND CHECK geeft antwoord op vragen als:
- Klinkt muziek anders met oordopjes?
- Maakt het uit of ik naar hiphop of naar metal luister?
- Maakt het uit of ik 1 x per week of 1 x per maand uitga?
- Hoe klinkt het als ik naar harde muziek blijf luisteren zonder gehoorbescherming?
- Hoeveel risico loop ik nou eigenlijk met de manier waarop ik nu uitga?
Gebruikers kunnen een eigen muziekkeuze bepalen en een aantal vragen invullen over uitgaansgedrag en -frequentie. De test geeft vervolgens aan wat het risiconiveau is en wat je ertegen kunt doen om dat te minimaliseren.
"Het is een leuke en interactieve manier, je hoort het effect van de muziek op je gehoor," aldus Martine Bouman, directeur van het Centrum Media & Gezondheid. "Met deze test worden de gevaren van te harde muziek in beeld gebracht en kunnen jongeren zien wat ze zelf kunnen doen om de kans op gehoorschade te verkleinen."
Jongeren die de Sound Check hebben gedaan kunnen op www.gooutplugin.nl de benodigde informatie vinden over soorten oordopjes, het hoe en waarom van gehoorschade en de relatie tussen risico's en decibellen. Ook zijn er interviews en reportages over gehoorbescherming te zien, die tijdens het Amsterdam Dance Event werden gemaakt.
Het Centrum Media & Gezondheid maakt, samen met de GGD-Amsterdam, in de campagne GO OUT PLUG IN, jongeren ervan bewust dat te lang naar harde muziek luisteren funest is voor je gehoor. Ruim een half miljoen jongeren heeft al last van blijvende gehoorschade als gevolg van te harde muziek bij het uitgaan. Jaarlijks komen daar zo'n 20.000 jongeren bij.
GO OUT PLUG IN werkt samen met trendsettende discotheken, poppodia en muziekevents in Amsterdam en omgeving. Daar wordt het uitgaanspubliek door leeftijdgenoten op ludieke wijze op de risico's en op het nut van pluggen (het gebruik van goede oordopjes)gewezen.
Centrum Media & Gezondheid (CMG) is een onafhankelijk expertisecentrum, gespecialiseerd in het strategisch gebruik van crossmedia ten behoeve van sociale verandering -met name op het terrein van gezondheid, maar ook milieu en raciale tolerantie. Het centrum richt zich vooral op communicatietrajecten waarin voorlichting en amusement worden gecombineerd, de zogenaamde entertainment-education strategie, en is op dat terrein partner in een aantal (inter)nationale samenwerkingsverbanden. Centrum Media & Gezondheid treedt regelmatig op als intermediair en facilitator bij het ontwikkelen van coproducties. Het betreft hier samenwerking tussen de overheid, landelijke voorlichtingsorganisaties en omroepen of producenten. Zij verzorgt ook trainingen en workshops op dit gebied. Opdrachtgevers zijn onder meer NOC NSF, NISB, Soa Aids Nederland, Stichting E-E Nederland, ZonMw, Nederlandse Hartstichting, Radio la Benevolencija, Dance4Life International.
Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.
http://www.gooutplugin.nl/