antwoorden op
Feitelijke vragen Voorhang wijziging tarieven Regeling diervoerders
22 december 2008 - kamerstuk
Directie Juridische Zaken
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EK DEN HAAG
uw brief van uw kenmerk ons kenmerk datum
17 december 2008
26991-232
TRCJZ/2008/3774
22 december 2008
onderwerp bijlagen
Feitelijke vragen Voorhang wijziging
tarieven Regeling diervoeders
Geachte voorzitter,
Bij brief van 17 december 2008 heeft de vaste Kamercommissie voor Landbouw, Natuur en
Voedselkwaliteit een aantal feitelijke vragen gesteld naar aanleiding van mijn brief van 21
november 2008 (TK, 26 991, nr. 232) betreffende een voorstel tot wijziging van de tarieven
voor retributies ten aanzien van werkzaamheden van de Voedsel en Warenautoriteit
inzake de diervoederregelgeving voor het jaar 2009. Zoals ik in het Algemeen Overleg van
17 december jl. reeds heb aangegeven, heeft de brief naar aanleiding waarvan
onderhavige vragen zijn gesteld betrekking op de Regeling diervoeders. Niettemin zal ik
ook de vragen die gesteld zijn over de Regeling retributies veterinaire en hygiënische
aangelegenheden van een antwoord voorzien. Naar aanleiding van de gestelde vragen
kan ik u het volgende melden.
1 en 12.
Wat is de stand van zaken van de evaluatie van de werking van de retributieregelingen?
En wanneer wordt de kamer hierover geïnformeerd? In de voortgangsrapportage van
oktober 2008 geeft de Minister aan het tariefstelsel, ingevoerd per 1/3/8, `in volle gang' te
evalueren met de sector. Hoe en wanneer worden de resultaten daarvan gepresenteerd, en
hoe en per wanneer worden de resultaten daarvan verwerkt in het tariefstelsel?
De evaluatie is nog niet afgerond. Mijn streven is begin volgend jaar een conceptregeling
gebaseerd op de uitkomsten van de evaluatie voor consultatie naar het bedrijfsleven te
sturen. Ik zal de Kamer gelijktijdig over de uitkomsten van de evaluatie informeren.
Zie ook mijn brief van 10 oktober jl. (TK, 26 991, nr. 229).
2, 3 en 24.
Waarom wordt er nu toch geïndexeerd zonder dat bekend is welke aanpassingen voortkomende uit
de evaluatie en de verwachte productiviteitsdaling bij VWA, gewenst zijn? Hoe pakt de generieke
verhoging ten aanzien van de retributies in de regeling diervoeders voor de verschillende
deelsectoren uit? Gaat de indexering voor 1 januari 2009 ook voor de pluimveehouderij door?
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
22 december 2008 TRCJZ/2008/3774 2
Er wordt nu geïndexeerd omdat afzien van indexeren een afwijking van het principe van
het toewerken naar kostendekkende tarieven betekent en er nu sprake is van loon- en
prijsbijstellingen. Bovendien zal niet indexeren ook leiden tot een tekort op mijn
begroting.
De tarieven zullen evenwel niet verhoogd worden wanneer indexering leidt tot
bovenkostendekkenheid van het tarief of wanneer het tarief hoger wordt dan in
bestuurlijke afspraken is overeengekomen. Bij de indexering van de diervoedertarieven
betreft dit de importtarieven, het tarief voor registratie van bedrijven en de start- en
kwartiertarieven voor verrichtingen op verzoek.
4.
Is het genoemde indexeringspercentage van 4,55% een gemiddelde of een vast
percentage?
Het indexeringspercentage van 4,55% in de Regeling diervoeders is een vast percentage.
5.
Waarom is de generieke verhoging niet van toepassing op de importtarieven?
Er is geen verhoging van de importtarieven omdat die tarieven in 2009 op basis van de
voorcalculatie, inclusief indexering, naar verwachting ten minste kostendekkend zullen
zijn.
6.
Het indexeringspercentage van 4,7% wordt met 0,15% gecorrigeerd met een
productiviteitsdaling. Waar komt deze vandaan en hoe is deze opgebouwd?
De productiviteitsdaling gehanteerd in de Handleiding Overheidstarieven is het gevolg van
een lichte daling van het aantal productieve uren per jaar van 1372 naar 1370 als gevolg
van een lichte stijging van het ziekteverzuim.
7.
Is de gestandaardiseerde indexatie gebaseerd op de HAFIR tarieven, die toegepast wordt
op de diervoedertarieven, het algemeen geldende uitgangspunt voor alle VWA tarieven in
2009?
De loon- en prijsbijstelling waarop deze indexatie is gebaseerd is het algemeen
uitgangspunt voor alle VWA tarieven in 2009. Daarnaast kunnen er ook andere
ontwikkelingen, zoals een aanpassing van de productiviteitsnorm of extra investeringen in
opleidingen, leiden tot een aanpassing van een tarief. Uitgangspunt daarbij is dat de
tarieven in elk geval niet meer dan kostendekkend zijn.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
22 december 2008 TRCJZ/2008/3774 3
8, 9, 10 en 13.
Welke algemeen geldende uitgangspunten zijn er voor de VWA tarieven? Zijn deze
uitgangspunten consistent over een jaar, en zijn deze uitgangspunten consistent over
meerdere jaren? Hoe vaak wijzigen de uitgangspunten? Waarom wijzigen de
uitgangspunten? Welke criteria worden aangelegd bij het opstellen van de
uitgangspunten? Staat het tevreden stellen van de marktsectoren bij de uitgangspunten?
Worden tekorten geaccepteerd als middel om de marktsectoren tevreden te stellen? Hoe
verhoudt het voorgestelde zicht tot het rapport `Maathouden', dat stelt dat
kostendekkende tarieven moeten worden geheven voor overheidshandelingen die leiden
tot markttoetreding?
De uitgangspunten staan vermeld in mijn brieven van 16 oktober en 17 december 2007,
(TK, 2007/08, 26 991 nr. 158 en nr. 161). Deze uitgangspunten zijn van kracht. Zij zijn
gebaseerd op de het rapport `Maathouden'. De Europeesrechtelijke kaders worden hierbij
in acht genomen. Zie ook de toelichting bij de Regeling retributies veterinaire en
hygiënische retributies van 13 december 2007 (Stcrt. 2007, 247).
11.
Hoe en per wanneer wordt deze productiviteitsverlaging in de VWA tarieven verwerkt?
De productiviteitsaanpassingen zullen in een wijziging van de Regeling retributies
veterinaire en hygiënische aangelegenheden worden verwerkt. Het streven is dat deze
regeling met ingang van 1 juli 2009 in werking treedt.
14.
Valt er een kwaliteitsverbetering van de keuringen te verwachten als de overheid
keuringen subsidieert?
Subsidiëring staat los van kwaliteitsverbetering.
15.
Is het waar dat de diervoedertarieven de enige VWA keuringstarieven zijn die met een
voorhangprocedure worden aangeboden, en zo ja, waarom is dit zo?
Een wijziging van de tarieven genoemd in de Regeling diervoeders dient op grond van
artikel 25, vijfde lid, van de Kaderwet diervoeders voorgehangen te worden. Voor de
Regeling retributies veterinaire en hygiënische aangelegenheden geldt niet een dergelijke
verplichting.
16.
Bent u nog steeds van mening dat er kostendekkende tarieven geheven moeten worden,
en zo ja, in welk begrotingsjaar is dit tot nu toe gelukt.
Ik sta nog steeds achter het streven naar kostendekkende tarieven. Tot op heden is dat
evenwel voor bepaalde sectoren nog niet gelukt.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
22 december 2008 TRCJZ/2008/3774 4
17.
Hoe vaak was er tot op heden sprake van een tekort bij de veterinaire tak van de VWA bij
de inning van deze kostendekkende tarieven?
In totaliteit heeft de VWA tot op heden niet kostendekkend geopereerd voor de
veterinaire inspecties.
18.
Is er nog steeds sprake van te hoge productiviteitsaannames, verkeerde
marktinschattingen en een te lage bezetting bij de veterinaire tak van de VWA?
Nee, de productiviteit is voor 2009 naar beneden bijgesteld. Dit met name om ruimte voor
VWA-medewerkers te scheppen om onder meer via opleidingen en intervisie te werken
aan kwaliteitsverbetering. Marktinschattingen worden gebaseerd op ervaringscijfers uit
het verleden waarbij rekening wordt gehouden met nieuwe ontwikkelingen. De
(economische) werkelijkheid blijft onvoorspelbaar; dat is de afgelopen maanden eens te
meer gebleken. Er is nog steeds een tekort aan dierenartsen.
19.
Is het waar dat er momenteel, ondanks de privatisering van de roodvleeskeuring bij KDS,
een tekort op de keuringsgelden blijft, en wordt dit elk jaar aangevuld door de VWA?
Ja, er is nog een tekort op de VWA post mortem toezicht- en keuringwerkzaamheden. Zie
de eerder genoemde brief van 17 december 2007.
20 en 21.
Wat is de omvang van de (geschatte) inkomstenderving voor de VWA door het niet
toepassen van de productiviteitsverlaging ten gevolge van Hoekstra en Vanthemsche, en
wie betaalt het verschil tussen kosten en opbrengsten? Hoe groot is het geschatte verschil
tussen kosten en opbrengsten in 2009 voor de diervoedersector? Hoe groot is het geschatte
verschil tussen kosten en opbrengsten voor 2009 voor alle gerestitueerde werkzaamheden
van de VWA? Hoe groot is het verschil tussen kosten en opbrengsten als gevolg van het
zgn. Roodvleesconvenant?
Ik zal u hierover informeren in de door mij toegezegde brief (zie antwoorden 1 en 12).
22.
Ziet u mogelijkheden om de productiviteitsdaling op te vangen door middel van
efficiencyverbeteringen? Zijn hiervoor in het bijzonder kansen gelegen in de
vereenvoudiging van wet- en regelgeving?
Zoals u bekend streef ik naar verdere efficiencyverbetering bij de VWA, zie onder meer
mijn eerder genoemde brief van 16 oktober 2007.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
22 december 2008 TRCJZ/2008/3774 5
23.
Hoe gaat u het bedrag dat voor 2008 teveel in rekening is gebracht compenseren? Hoe
gaat u de vanaf 1 januari 2009 teveel in rekening gebrachte bedragen compenseren?
Als er substantieel te veel geheven is als gevolg van te hoge tarieven, zal dat in principe
worden terugbetaald.
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg
---- --
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit