Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

antwoorden op

Feitelijke vragen Voorhang wijziging tarieven Regeling diervoerders

22 december 2008 - kamerstuk

Directie Juridische Zaken

De Voorzitter van de Tweede Kamer

der Staten-Generaal


Postbus 20018

2500 EK DEN HAAG

uw brief van uw kenmerk ons kenmerk datum


17 december 2008 26991-232 TRCJZ/2008/3774 22 december 2008 onderwerp bijlagen

Feitelijke vragen Voorhang wijziging tarieven Regeling diervoeders Geachte voorzitter,

Bij brief van 17 december 2008 heeft de vaste Kamercommissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit een aantal feitelijke vragen gesteld naar aanleiding van mijn brief van 21 november 2008 (TK, 26 991, nr. 232) betreffende een voorstel tot wijziging van de tarieven voor retributies ten aanzien van werkzaamheden van de Voedsel en Warenautoriteit inzake de diervoederregelgeving voor het jaar 2009. Zoals ik in het Algemeen Overleg van
17 december jl. reeds heb aangegeven, heeft de brief naar aanleiding waarvan onderhavige vragen zijn gesteld betrekking op de Regeling diervoeders. Niettemin zal ik ook de vragen die gesteld zijn over de Regeling retributies veterinaire en hygiënische aangelegenheden van een antwoord voorzien. Naar aanleiding van de gestelde vragen kan ik u het volgende melden.


1 en 12.
Wat is de stand van zaken van de evaluatie van de werking van de retributieregelingen? En wanneer wordt de kamer hierover geïnformeerd? In de voortgangsrapportage van oktober 2008 geeft de Minister aan het tariefstelsel, ingevoerd per 1/3/8, `in volle gang' te evalueren met de sector. Hoe en wanneer worden de resultaten daarvan gepresenteerd, en

hoe en per wanneer worden de resultaten daarvan verwerkt in het tariefstelsel?

De evaluatie is nog niet afgerond. Mijn streven is begin volgend jaar een conceptregeling ­ gebaseerd op de uitkomsten van de evaluatie ­ voor consultatie naar het bedrijfsleven te sturen. Ik zal de Kamer gelijktijdig over de uitkomsten van de evaluatie informeren. Zie ook mijn brief van 10 oktober jl. (TK, 26 991, nr. 229).


2, 3 en 24.
Waarom wordt er nu toch geïndexeerd zonder dat bekend is welke aanpassingen voortkomende uit de evaluatie en de verwachte productiviteitsdaling bij VWA, gewenst zijn? Hoe pakt de generieke verhoging ten aanzien van de retributies in de regeling diervoeders voor de verschillende deelsectoren uit? Gaat de indexering voor 1 januari 2009 ook voor de pluimveehouderij door?

Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad 22 december 2008 TRCJZ/2008/3774 2

Er wordt nu geïndexeerd omdat afzien van indexeren een afwijking van het principe van het toewerken naar kostendekkende tarieven betekent en er nu sprake is van loon- en prijsbijstellingen. Bovendien zal niet indexeren ook leiden tot een tekort op mijn begroting.
De tarieven zullen evenwel niet verhoogd worden wanneer indexering leidt tot bovenkostendekkenheid van het tarief of wanneer het tarief hoger wordt dan in bestuurlijke afspraken is overeengekomen. Bij de indexering van de diervoedertarieven betreft dit de importtarieven, het tarief voor registratie van bedrijven en de start- en kwartiertarieven voor verrichtingen op verzoek.

4.
Is het genoemde indexeringspercentage van 4,55% een gemiddelde of een vast percentage?

Het indexeringspercentage van 4,55% in de Regeling diervoeders is een vast percentage.

5.
Waarom is de generieke verhoging niet van toepassing op de importtarieven?

Er is geen verhoging van de importtarieven omdat die tarieven in 2009 op basis van de voorcalculatie, inclusief indexering, naar verwachting ten minste kostendekkend zullen zijn.

6.
Het indexeringspercentage van 4,7% wordt met 0,15% gecorrigeerd met een productiviteitsdaling. Waar komt deze vandaan en hoe is deze opgebouwd?

De productiviteitsdaling gehanteerd in de Handleiding Overheidstarieven is het gevolg van een lichte daling van het aantal productieve uren per jaar van 1372 naar 1370 als gevolg van een lichte stijging van het ziekteverzuim.

7.
Is de gestandaardiseerde indexatie gebaseerd op de HAFIR tarieven, die toegepast wordt op de diervoedertarieven, het algemeen geldende uitgangspunt voor alle VWA tarieven in 2009?

De loon- en prijsbijstelling waarop deze indexatie is gebaseerd is het algemeen uitgangspunt voor alle VWA tarieven in 2009. Daarnaast kunnen er ook andere ontwikkelingen, zoals een aanpassing van de productiviteitsnorm of extra investeringen in opleidingen, leiden tot een aanpassing van een tarief. Uitgangspunt daarbij is dat de tarieven in elk geval niet meer dan kostendekkend zijn.

Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad 22 december 2008 TRCJZ/2008/3774 3

8, 9, 10 en 13.
Welke algemeen geldende uitgangspunten zijn er voor de VWA tarieven? Zijn deze uitgangspunten consistent over een jaar, en zijn deze uitgangspunten consistent over meerdere jaren? Hoe vaak wijzigen de uitgangspunten? Waarom wijzigen de uitgangspunten? Welke criteria worden aangelegd bij het opstellen van de uitgangspunten? Staat het tevreden stellen van de marktsectoren bij de uitgangspunten? Worden tekorten geaccepteerd als middel om de marktsectoren tevreden te stellen? Hoe verhoudt het voorgestelde zicht tot het rapport `Maathouden', dat stelt dat kostendekkende tarieven moeten worden geheven voor overheidshandelingen die leiden tot markttoetreding?

De uitgangspunten staan vermeld in mijn brieven van 16 oktober en 17 december 2007, (TK, 2007/08, 26 991 nr. 158 en nr. 161). Deze uitgangspunten zijn van kracht. Zij zijn gebaseerd op de het rapport `Maathouden'. De Europeesrechtelijke kaders worden hierbij in acht genomen. Zie ook de toelichting bij de Regeling retributies veterinaire en hygiënische retributies van 13 december 2007 (Stcrt. 2007, 247).


11.
Hoe en per wanneer wordt deze productiviteitsverlaging in de VWA tarieven verwerkt?

De productiviteitsaanpassingen zullen in een wijziging van de Regeling retributies veterinaire en hygiënische aangelegenheden worden verwerkt. Het streven is dat deze regeling met ingang van 1 juli 2009 in werking treedt.


14.
Valt er een kwaliteitsverbetering van de keuringen te verwachten als de overheid keuringen subsidieert?

Subsidiëring staat los van kwaliteitsverbetering.


15.
Is het waar dat de diervoedertarieven de enige VWA keuringstarieven zijn die met een voorhangprocedure worden aangeboden, en zo ja, waarom is dit zo?

Een wijziging van de tarieven genoemd in de Regeling diervoeders dient op grond van artikel 25, vijfde lid, van de Kaderwet diervoeders voorgehangen te worden. Voor de Regeling retributies veterinaire en hygiënische aangelegenheden geldt niet een dergelijke verplichting.


16.
Bent u nog steeds van mening dat er kostendekkende tarieven geheven moeten worden, en zo ja, in welk begrotingsjaar is dit tot nu toe gelukt.

Ik sta nog steeds achter het streven naar kostendekkende tarieven. Tot op heden is dat evenwel voor bepaalde sectoren nog niet gelukt.

Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad 22 december 2008 TRCJZ/2008/3774 4


17.
Hoe vaak was er tot op heden sprake van een tekort bij de veterinaire tak van de VWA bij de inning van deze kostendekkende tarieven?

In totaliteit heeft de VWA tot op heden niet kostendekkend geopereerd voor de veterinaire inspecties.


18.
Is er nog steeds sprake van te hoge productiviteitsaannames, verkeerde marktinschattingen en een te lage bezetting bij de veterinaire tak van de VWA?

Nee, de productiviteit is voor 2009 naar beneden bijgesteld. Dit met name om ruimte voor VWA-medewerkers te scheppen om onder meer via opleidingen en intervisie te werken aan kwaliteitsverbetering. Marktinschattingen worden gebaseerd op ervaringscijfers uit het verleden waarbij rekening wordt gehouden met nieuwe ontwikkelingen. De (economische) werkelijkheid blijft onvoorspelbaar; dat is de afgelopen maanden eens te meer gebleken. Er is nog steeds een tekort aan dierenartsen.

19.
Is het waar dat er momenteel, ondanks de privatisering van de roodvleeskeuring bij KDS, een tekort op de keuringsgelden blijft, en wordt dit elk jaar aangevuld door de VWA?

Ja, er is nog een tekort op de VWA post mortem toezicht- en keuringwerkzaamheden. Zie de eerder genoemde brief van 17 december 2007.

20 en 21.
Wat is de omvang van de (geschatte) inkomstenderving voor de VWA door het niet toepassen van de productiviteitsverlaging ten gevolge van Hoekstra en Vanthemsche, en wie betaalt het verschil tussen kosten en opbrengsten? Hoe groot is het geschatte verschil tussen kosten en opbrengsten in 2009 voor de diervoedersector? Hoe groot is het geschatte verschil tussen kosten en opbrengsten voor 2009 voor alle gerestitueerde werkzaamheden van de VWA? Hoe groot is het verschil tussen kosten en opbrengsten als gevolg van het zgn. Roodvleesconvenant?

Ik zal u hierover informeren in de door mij toegezegde brief (zie antwoorden 1 en 12).

22.
Ziet u mogelijkheden om de productiviteitsdaling op te vangen door middel van efficiencyverbeteringen? Zijn hiervoor in het bijzonder kansen gelegen in de vereenvoudiging van wet- en regelgeving?

Zoals u bekend streef ik naar verdere efficiencyverbetering bij de VWA, zie onder meer mijn eerder genoemde brief van 16 oktober 2007.

Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad 22 december 2008 TRCJZ/2008/3774 5

23.
Hoe gaat u het bedrag dat voor 2008 teveel in rekening is gebracht compenseren? Hoe gaat u de vanaf 1 januari 2009 teveel in rekening gebrachte bedragen compenseren?

Als er substantieel te veel geheven is als gevolg van te hoge tarieven, zal dat in principe worden terugbetaald.

DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,

G. Verburg


---- --