abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
Datum Bijlage(n)
22 december 2008 1
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/IVW-2008/17832
Onderwerp
Visiedocument toezicht goederenvervoer over de weg
Geachte voorzitter,
Hierbij breng ik ter kennis van de Tweede Kamer het rapport "Scope en visie
goederenvervoer over de weg", waarin in hoofdlijnen is weergegeven op welke wijze en
met welke uitgangspunten het toezicht op het goederenvervoer over de weg, zoals dat tot
de taken van de Inspectie Verkeer en Waterstaat behoort, de komende jaren gestalte zal
krijgen. Het visiedocument is in nauwe samenwerking met de sector tot stand gekomen.
Concepten zijn besproken met het Overlegorgaan Goederenvervoer en met de individuele
deelnemende organisaties daarvan. Over wat voorligt is overeenstemming bereikt. Op een
aantal punten is in het afstemmingsoverleg speciaal gewezen.
Toezicht in beweging
De Inspectie Verkeer en Waterstaat (verder: de Inspectie) is aangehaakt bij de
vernieuwingsagenda voor het toezicht dat van rijkswege wordt uitgevoerd, zoals
verwoord in het algemene kabinetsbeleid. Het toezicht is in beweging en de Inspectie
beweegt mee. Belangrijke ontwikkellijnen voor het toezicht zijn:
1. Toegevoegde waarde voor de samenleving
Waar de Inspectie zich voorheen vooral richtte op de actoren binnen de sector wordt
nu de aandacht verlegd naar een risicogestuurd toezicht, dat wil zeggen een toezicht
dat is gericht op het wegnemen van maatschappelijk ongewenste ontwikkelingen.
2. Samenwerken en integreren
Hoog op de agenda staat de verbetering van de samenwerking tussen
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/IVW-2008/17832
(toezichthoudende) overheidsorganisaties, die in de sector van het wegvervoer wordt
gerealiseerd in het Inspectieloket Wegvervoer.
3. Uitgaan van verdiend vertrouwen
Op basis van risicoanalyses en analyses van nalevingbereidheid wil de Inspectie het
toezicht afstemmen op het vertrouwen dat in de onder toezicht staande partijen kan
worden gesteld. Bedrijven mogen toezicht op maat verwachten. Veiligheidszorg van
de bedrijven zelf wordt maatgevend.
4. Actief naar beleid
Het toezicht dient beter aangehaakt te zijn bij de ontwikkeling van het beleid,
nationaal en internationaal. De uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid zullen
prominenter over het voetlicht worden gebracht.
Naast bovengenoemde algemene ontwikkelingen wijs ik op de toenemende betekenis van
de digitalisering van het toezicht. De introductie van de digitale tachograaf in Europees
verband heeft grote gevolgen voor de inrichting van het toezicht. Maar ook in de back
office van de Inspectie vinden belangrijke verbeteringen plaats op dit gebied, waardoor de
selectie van goed en slecht presterende bedrijven verbetert en de effectiviteit van het
toezicht toeneemt. Vanuit de sector is aandacht gevraagd voor de gevolgen van deze
ontwikkeling, in het bijzonder voor het handhavingsbeleid dat nog moet worden
afgestemd op de digitalisering van de toezichtinstrumenten.
Het domein in beweging
Ook binnen het domein van het goederenvervoer over de weg zijn er vermeldenswaardige
ontwikkelingen. Hoewel de veiligheid van het vrachtverkeer, uitgedrukt in cijfers over
slachtofferschap met betrokkenheid van vrachtauto's, stabiel te noemen is, is de
maatschappelijke aandacht voor de verbetering van de veiligheid groot.
De internationalisering van het vervoer over de weg wordt steeds belangrijker. Niet alleen
het grensoverschrijdend vervoer neemt snel toe, vooral van en naar de nieuwe lidstaten
van de Europese Unie, maar er verschijnen ook meer internationale ondernemingen en
chauffeurs op de Nederlandse vervoersmarkt. Daar komt bij dat de regelgeving voor het
wegvervoer in toenemende mate wordt ingericht volgens internationale afspraken en
afkomstig is van internationale gremia.
Nieuwe aandachtsgebieden en speerpunten
In het visiedocument is een aantal aandachtsgebieden en speerpunten benoemd.
1. Systeemtoezicht en keurmerken
Het verleggen van het toezicht naar het niveau van de bedrijven vergt investeringen,
zowel bij de bedrijven als bij de Inspectie, om het analytisch en sturend vermogen te
verbeteren. Bovendien is het nodig voortdurend na te gaan wat de gewenste en
ongewenste effecten ervan zijn. Zo heeft het Overlegorgaan Goederenvervoer er terecht
op gewezen dat de ontwikkeling in de richting van systeemtoezicht op het niveau van de
bedrijven in eerste instantie vooral iets is voor de grote bedrijven. Voor kleine bedrijven is
---
VENW/IVW-2008/17832
het niet doenlijk grote investeringen te doen op dat gebied. De Inspectie dient ervoor te
waken dat er geen ongewenste benadeling van de kleine bedrijven zal optreden.
Ook de introductie en versterking van keurmerken kunnen bijdragen aan het verleggen
van het toezicht in de richting van de bedrijven. Hierover zullen goede afspraken met de
sector moeten worden gemaakt. Van die kant is daarop ook aangedrongen.
2. Digitalisering
Digitalisering van het toezicht maakt het mogelijk de processen beter te stroomlijnen en is
ook een randvoorwaarde voor de introductie van systeemtoezicht. Ook weginspecties
kunnen door digitalisering veel effectiever worden. Deze ontwikkeling wordt ook vanuit
de Europese Commissie gestuurd. Het belangrijkste voorbeeld hiervan is de digitale
tachograaf die het toezicht op de rij- en rusttijden veranderd heeft. Deze veranderingen
veroorzaken echter ook nieuwe knelpunten. Zo is er op Europees niveau wel bepaald op
welke wijze en hoe intensief het toezicht op de rij- en rusttijden moet zijn, maar is het
sanctiebeleid (nog) niet geharmoniseerd. Vanuit de sector klinken in dat verband klachten
over zeer hoge cumulerende boetes die in het buitenland worden opgelegd. Met de sector
wordt overlegd over de consequenties van het langs digitale weg mogelijk maken van een
veel hogere pakkans. Hetzelfde geldt voor de schier onbegrensde mogelijkheden op het
gebied van informatie-uitwisseling tussen handhavende diensten.
3. Europa
Hierboven is de Europese context al besproken. De Inspectie zal de komende tijd actiever
worden in internationaal verband. Zij zal haar inzichten over de handhaafbaarheid van
regels en over de consequenties van de keuzen die in Europees verband voorliggen zo
vroeg mogelijk inbrengen. De keuze meer de richting op te gaan van systeemtoezicht is
nog geen gemeengoed in Europa. Nederland zal moeten werken aan een breder draagvlak
hiervoor, maar zal aan de andere kant gelijke pas moeten houden met de andere lidstaten.
Anders ontstaan er ongewenste verschillen binnen Europees verband.
4. Samenwerking
De Inspectie heeft rond de samenwerking met andere toezichthouders het voortouw bij de
inrichting en het functioneren van het Inspectieloket Wegvervoer. Hier komen
samenwerkingsprojecten en informatie-uitwisseling ten behoeve van het toezicht op de
weg samen. Dit is nuttig en noodzakelijk omdat een reeks van toezichthouders belast is
met taken op het gebied van de handhaving van voorschriften die gelden voor het
wegvervoer. Dit Inspectieloket kan, als het goed functioneert, invulling geven aan het
streven van het kabinet de toezichtlasten te reduceren en het toezicht te stroomlijnen.
Samenwerking is in het bijzonder geboden om te bereiken dat het toezicht op de naleving
van rij- en rusttijden voor het beroepsgoederenvervoer, dat ten aanzien van die regels
onder toezicht staat van de Inspectie, af te stemmen op het toezicht op de
eigenvervoerders (ondernemers die niet voor derden vervoeren), dat tot de taken van de
Arbeidsinspectie behoort. Hiervoor is ook vanuit de sector aandacht gevraagd.
5. Weginspecties
De effecten van de hierboven beschreven verschuiving in de richting van systeemtoezicht
zullen door de Inspectie Verkeer en waterstaat worden geanalyseerd en beoordeeld.
---
VENW/IVW-2008/17832
Daarvoor zijn zogeheten reality checks in de vorm van weginspecties noodzakelijk.
Daarnaast zal Nederland de komende jaren gehouden zijn aan een verhoging van het
aantal wegcontroles op grond van Europese regelgeving daarover. Dit betekent dat de
Inspectie de komende tijd onverminderd zichtbaar op de weg aanwezig zal blijven bij de
uitvoering van haar controletaken.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat