Gemeente Den Haag

Onderzoek naar nieuw tramspoor Nieuwe Parklaan

Het spoor van tramlijn 9 op de Nieuwe Parklaan moet binnen enkele jaren worden vervangen. Geconstateerd is dat zowel de kwaliteit van de trambaan als de levensvatbaarheid van de aanwezige bomen gevaar loopt.

Wethouder Peter Smit (Verkeer) heeft de opdracht gegeven tot een onderzoek naar de beste oplossing, "waarbij alle mogelijkheden worden verkend". Daarbij wordt volgens Smit ook gekeken naar de mogelijkheid van een alternatief tracé voor de populaire tramlijn naar Scheveningen.

De HTM-trams van lijn 9 rijden sinds 1986 over een zogenoemd 'poeren-spoor', dat alle ruimte geeft aan de bomen in de buurt om goed te kunnen wortelen. De grondige verkenning die komend jaar in opdracht van wethouder Smit wordt uitgevoerd, moet leiden tot een situatie die 'toekomstbestendig' is voor zowel het groen als het openbaar vervoer. Smit: "Aanleg van nieuw spoor brengt mogelijk schade toe aan wortels, waardoor de bomen gevaar kunnen lopen. We gaan dit zorgvuldig bestuderen. Ik wil álle mogelijkheden in kaart brengen, inclusief andere tracé's voor lijn 9. Besluitvorming hierover is voorlopig nog niet aan de orde."

Hogere frequentie
In de studie naar de vernieuwing van tramlijn 9 naar Scheveningen wordt ook de ambitie van het college van burgemeester en wethouders betrokken om de kwaliteit van het openbaar vervoer naar de badplaats te verhogen. Dit als antwoord op het vele autoverkeer en de daarmee gepaard gaande parkeerdruk in Scheveningen.

Zo wordt gewerkt aan het opwaarderen van de tramlijn naar een frequentie en een kwaliteitsniveau van RandstadRail. Voor dit doel is eerder dit najaar al 100 miljoen euro beschikbaar gesteld. De helft daarvan is afkomstig van het kabinet. Dit geld is bestemd voor de ondertunneling van diezelfde tramlijn 9 bij de Koninginnegracht.

In afwachting van definitieve plannen voor de vernieuwing van lijn 9 wordt de komende jaren extra onderhoud gepleegd aan het spoor op de Nieuwe Parklaan.