Onderzoek naar nieuw tramspoor Nieuwe Parklaan
Het spoor van tramlijn 9 op de Nieuwe Parklaan moet binnen enkele
jaren worden vervangen. Geconstateerd is dat zowel de kwaliteit van de
trambaan als de levensvatbaarheid van de aanwezige bomen gevaar loopt.
Wethouder Peter Smit (Verkeer) heeft de opdracht gegeven tot een
onderzoek naar de beste oplossing, "waarbij alle mogelijkheden worden
verkend". Daarbij wordt volgens Smit ook gekeken naar de mogelijkheid
van een alternatief tracé voor de populaire tramlijn naar
Scheveningen.
De HTM-trams van lijn 9 rijden sinds 1986 over een zogenoemd
'poeren-spoor', dat alle ruimte geeft aan de bomen in de buurt om goed
te kunnen wortelen. De grondige verkenning die komend jaar in opdracht
van wethouder Smit wordt uitgevoerd, moet leiden tot een situatie die
'toekomstbestendig' is voor zowel het groen als het openbaar vervoer.
Smit: "Aanleg van nieuw spoor brengt mogelijk schade toe aan wortels,
waardoor de bomen gevaar kunnen lopen. We gaan dit zorgvuldig
bestuderen. Ik wil álle mogelijkheden in kaart brengen, inclusief
andere tracé's voor lijn 9. Besluitvorming hierover is voorlopig nog
niet aan de orde."
Hogere frequentie
In de studie naar de vernieuwing van tramlijn 9 naar Scheveningen
wordt ook de ambitie van het college van burgemeester en wethouders
betrokken om de kwaliteit van het openbaar vervoer naar de badplaats
te verhogen. Dit als antwoord op het vele autoverkeer en de daarmee
gepaard gaande parkeerdruk in Scheveningen.
Zo wordt gewerkt aan het opwaarderen van de tramlijn naar een
frequentie en een kwaliteitsniveau van RandstadRail. Voor dit doel is
eerder dit najaar al 100 miljoen euro beschikbaar gesteld. De helft
daarvan is afkomstig van het kabinet. Dit geld is bestemd voor de
ondertunneling van diezelfde tramlijn 9 bij de Koninginnegracht.
In afwachting van definitieve plannen voor de vernieuwing van lijn 9
wordt de komende jaren extra onderhoud gepleegd aan het spoor op de
Nieuwe Parklaan.
Gemeente Den Haag