Ingezonden persbericht
Persbericht
Consument ziet 2009 somber in
Nederlanders zien 2009 met weinig vertrouwen tegemoet. Ruim de helft van de Nederlanders acht
het waarschijnlijk dat de kredietcrisis volgend jaar negatieve gevolgen heeft voor consumenten.
Volgens 18% is dat zeker. Bijna de helft (47%) vindt het waarschijnlijk dat de werkeloosheid in 2009
sterk zal stijgen, maar slechts 6% verwacht dat zij zelf ontslagen worden. Daarnaast vrezen
consumenten een daling van de koopkracht. Dit blijkt uit onderzoek voor de website
www.woonkennis.nl
In de kranten en op radio en televisie volgen negatieve berichten over de economie elkaar in rap
tempo op. Deze berichtgeving laat de consument niet bepaald koud. Ruim de helft acht het
waarschijnlijk dat de kredietcrisis negatieve gevolgen heeft voor consumenten in 2009, 18% is daar
zeker van.
Meningsverschillen tussen inkomens
Uitgesplitst naar inkomen valt op dat de lage inkomens het minst negatief zijn: 14% is zeker van
negatieve gevolgen voor consumenten en 43% acht ze waarschijnlijk. Bijna drie op de tien mensen
met een inkomen lager dan 1.675 is neutraal over de stelling. Nederlanders met inkomens boven
de 3.000 zijn het negatiefst: 13% is er zeker van dat in 2009 de kredietcrisis negatieve gevolgen
heeft voor consumenten en maar liefst 65% acht dat waarschijnlijk.
2009 wordt het jaar waarin de kredietcrisis negatieve gevolgen heeft voor consumenten (in %)
Minder dan 1.675 Tussen 1.675 en 3.000 Meer dan 3.000
Zeker 14 23 13
Waarschijnlijk 43 50 65
Neutraal 29 17 11
Onwaarschijnlijk 5 5 5
Zeker niet 0 3 3
Weet niet/geen 9 2 3
mening
Bron: WoonKennis, december 2008
Consumenten verwachten vooral onrust op de werkvloer. Gemiddeld 35% van de Nederlanders geeft
dat aan. Dit terwijl slechts 6% verwacht dat zij zelf ontslagen zullen worden. Bij een regionale
verdeling van consumenten valt op dat 54% van de Nederlanders in het noorden en het oosten van
het land onrust op de werkvloer verwachten. In het westen en zuiden van het land ligt dat aandeel op
een kwart. Hier kan meespelen dat de werkgelegenheid in het zuiden en westen van het land iets
beter is dan in het noorden en oosten van Nederland. Mensen die meer moeite moeten doen om een
nieuwe baan te vinden, zullen zich eerder zorgen maken over het behoud van hun baan dan
werknemers die makkelijker naar een andere werkgever kunnen overstappen.
Koopkracht
Het CPB gaat voor 2009 uit van een groei van de koopkracht van 1,75%. Dit cijfer is onder andere
gebaseerd op de verwachte inflatie en vastgestelde CAO s. Er wordt hierbij geen rekening gehouden
met individuele veranderingen zoals promotie of werkloosheid. Het sentiment onder de Nederlandse
bevolking is echter door de kredietcrisis minder positief. Een daling van de koopkracht wordt door
12% van de Nederlanders genoemd als mogelijk gevolg van de kredietcrisis. Hierbij valt op dat vooral
meer mensen in de regio zuid een daling van de koopkracht verwachten (16%) dan in het westen
(10%) of het noorden en oosten van het land (11%). Daarnaast verwacht nog eens één op de tien
Nederlanders dat de prijzen over het algemeen zullen stijgen. Ruim een vijfde (22%) van de
consumenten vreest dus dat zij in 2009 minder kunnen met de inhoud van hun portemonnee. Onder
Anders, namelijk geven respondenten aan dat zij vrezen voor de hoogte van hun pensioen.
Persbericht
Verwachte gevolgen kredietcrisis (in %, naar regio)
Noord/Oost West Zuid
Onrust op werkvloer 54 25 25
Daling koopkracht 11 10 16
Verhoging prijzen 9 11 10
Spaargeld ontoegankelijk 8 3 7
Minder inkomsten uit eigen onderneming 7 8 3
Ontslag door minder werk 7 6 4
Minder inkomsten 0 5 3
Faillissement eigen onderneming 0 2 0
Anders, namelijk 10 8 11
Weet niet/geen mening 7 15 21
Bron: WoonKennis, december 2008
WoonKennis Website
De informatie op de WoonKennis website over klusgedrag van consumenten, verhuisgeneigdheid, woonwensen
en het oriëntatiegedrag van woningzoekenden. De website beantwoordt vragen over woonconsumenten
uitgesplitst naar inkomen, leeftijd, gezinssituatie, opleidingsniveau, kluservaring en of men in een huur- of
koopwoning woont.
www.woonkennis.nl bevat alle informatie voor de professional die zich op de woonconsument richt.
WoonKennis is een product van BouwKennis, uitgever van marktinformatie over de bouw-, installatie-, woon-, en
vastgoedmarkt. De producten van WoonKennis ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het
strategisch beleid.
Ingezonden persbericht