Ingezonden persbericht


Persbericht

Consument ziet 2009 somber in

Nederlanders zien 2009 met weinig vertrouwen tegemoet. Ruim de helft van de Nederlanders acht het waarschijnlijk dat de kredietcrisis volgend jaar negatieve gevolgen heeft voor consumenten. Volgens 18% is dat zeker. Bijna de helft (47%) vindt het waarschijnlijk dat de werkeloosheid in 2009 sterk zal stijgen, maar slechts 6% verwacht dat zij zelf ontslagen worden. Daarnaast vrezen consumenten een daling van de koopkracht. Dit blijkt uit onderzoek voor de website www.woonkennis.nl

In de kranten en op radio en televisie volgen negatieve berichten over de economie elkaar in rap tempo op. Deze berichtgeving laat de consument niet bepaald koud. Ruim de helft acht het waarschijnlijk dat de kredietcrisis negatieve gevolgen heeft voor consumenten in 2009, 18% is daar zeker van.

Meningsverschillen tussen inkomens Uitgesplitst naar inkomen valt op dat de lage inkomens het minst negatief zijn: 14% is zeker van negatieve gevolgen voor consumenten en 43% acht ze waarschijnlijk. Bijna drie op de tien mensen met een inkomen lager dan 1.675 is neutraal over de stelling. Nederlanders met inkomens boven de 3.000 zijn het negatiefst: 13% is er zeker van dat in 2009 de kredietcrisis negatieve gevolgen heeft voor consumenten en maar liefst 65% acht dat waarschijnlijk.

2009 wordt het jaar waarin de kredietcrisis negatieve gevolgen heeft voor consumenten (in %) Minder dan 1.675 Tussen 1.675 en 3.000 Meer dan 3.000 Zeker 14 23 13 Waarschijnlijk 43 50 65 Neutraal 29 17 11 Onwaarschijnlijk 5 5 5 Zeker niet 0 3 3 Weet niet/geen 9 2 3 mening
Bron: WoonKennis, december 2008

Consumenten verwachten vooral onrust op de werkvloer. Gemiddeld 35% van de Nederlanders geeft dat aan. Dit terwijl slechts 6% verwacht dat zij zelf ontslagen zullen worden. Bij een regionale verdeling van consumenten valt op dat 54% van de Nederlanders in het noorden en het oosten van het land onrust op de werkvloer verwachten. In het westen en zuiden van het land ligt dat aandeel op een kwart. Hier kan meespelen dat de werkgelegenheid in het zuiden en westen van het land iets beter is dan in het noorden en oosten van Nederland. Mensen die meer moeite moeten doen om een nieuwe baan te vinden, zullen zich eerder zorgen maken over het behoud van hun baan dan werknemers die makkelijker naar een andere werkgever kunnen overstappen.

Koopkracht
Het CPB gaat voor 2009 uit van een groei van de koopkracht van 1,75%. Dit cijfer is onder andere gebaseerd op de verwachte inflatie en vastgestelde CAO s. Er wordt hierbij geen rekening gehouden met individuele veranderingen zoals promotie of werkloosheid. Het sentiment onder de Nederlandse bevolking is echter door de kredietcrisis minder positief. Een daling van de koopkracht wordt door 12% van de Nederlanders genoemd als mogelijk gevolg van de kredietcrisis. Hierbij valt op dat vooral meer mensen in de regio zuid een daling van de koopkracht verwachten (16%) dan in het westen (10%) of het noorden en oosten van het land (11%). Daarnaast verwacht nog eens één op de tien Nederlanders dat de prijzen over het algemeen zullen stijgen. Ruim een vijfde (22%) van de consumenten vreest dus dat zij in 2009 minder kunnen met de inhoud van hun portemonnee. Onder Anders, namelijk geven respondenten aan dat zij vrezen voor de hoogte van hun pensioen.

Persbericht
Verwachte gevolgen kredietcrisis (in %, naar regio) Noord/Oost West Zuid Onrust op werkvloer 54 25 25 Daling koopkracht 11 10 16 Verhoging prijzen 9 11 10 Spaargeld ontoegankelijk 8 3 7 Minder inkomsten uit eigen onderneming 7 8 3 Ontslag door minder werk 7 6 4 Minder inkomsten 0 5 3 Faillissement eigen onderneming 0 2 0 Anders, namelijk 10 8 11 Weet niet/geen mening 7 15 21 Bron: WoonKennis, december 2008

WoonKennis Website
De informatie op de WoonKennis website over klusgedrag van consumenten, verhuisgeneigdheid, woonwensen en het oriëntatiegedrag van woningzoekenden. De website beantwoordt vragen over woonconsumenten uitgesplitst naar inkomen, leeftijd, gezinssituatie, opleidingsniveau, kluservaring en of men in een huur- of koopwoning woont.

www.woonkennis.nl bevat alle informatie voor de professional die zich op de woonconsument richt.

WoonKennis is een product van BouwKennis, uitgever van marktinformatie over de bouw-, installatie-, woon-, en vastgoedmarkt. De producten van WoonKennis ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het strategisch beleid.



Ingezonden persbericht