Trots op Nederland

Nieuws


1e jaargang - week 51 de week van Rita

Beste mensen,

De laatste werkweek van dit jaar zit er op. En die was zeker `last but not least'! Deze week heeft TrotsopNederland de visie aan Nederland gepresenteerd, wederom een memorabel moment, en ook de tweede kieskringbijeenkomst heeft nu plaatsgevonden. In de Kamer vond een Algemeen Overleg (AO) plaats over de uitspraak van de Raad van State inzake het Generaal Pardon en er was een spoeddebat over de hypotheekgarantie. U kunt het allemaal weer lezen in mijn verslag, het laatste van 2008...

Maandag 15 december, vandaag hebben we de `Visie van TrotsopNederland' gepresenteerd. Deze visie is een samenvatting van wat er volgens ons allemaal zou moeten veranderen in Nederland, waarbij meer zeggenschap voor de burger moet komen en de overdaad aan regels moet worden teruggebracht. Het is een dynamisch stuk dat schetst hoe Nederland er volgens ons uit zou moeten en kunnen zien. In het voorjaar van 2009 zullen we met ons uitgangspunten-programma komen, hierin staat voor ieder van de 10 problemen die we hebben benoemd een eerste aanzet tot een oplossing.

's Avonds vond onze tweede Kieskringbijeenkomst plaats in Oudenbosch, voor Kieskring 17 Tilburg, in een gezellige, in kerstsfeer ingerichte, locatie in Oudenbosch. NOVA was aanwezig om wat mensen te interviewen. (kijk even naar het resultaat, fantastisch!)
Na de eerste bijeenkomst in Eindhoven was ook deze een succes. De avond werd geopend door Petra Houtman, voorzitter van Kieskring 17, daarna werden de overige bestuursleden voorgesteld. Dit werd gevolgd door een uiteenzetting door het bestuur van hun plan van aanpak om de kieskring te gaan opbouwen. Geweldig, wat een enthousiasme. Ik heb ervan genoten! Daarna kreeg ik de gelegenheid om te vertellen over de landelijke structuur en de actuele politiek.Tot slot was er natuurlijk volop de gelegenheid om vragen te stellen en daar werd flink gebruik van gemaakt. We sloten deze geslaagde avond af met een drankje. Ook op deze avond kijk ik terug als zeer geslaagd: wederom hebben een groot aantal mensen zich aangemeld om in gemeenten met de organisatie van onze beweging te gaan beginnen.

Dinsdag 16 december, de media zijn matig geïnteresseerd in onze visie. Ik heb deze morgen een paar journalisten te woord gestaan, heb hen toelichting gegeven en hun vragen beantwoord. Door NOVA werd ik geinterviewd over de kieskringavond van gisteren en over de opbouw van TrotsopNederland. Ook heb ik diverse gesprekken gehad met mensen die iets kunnen gaan betekenen voor TrotsopNederland. Nog steeds melden heel veel mensen zich aan om een actieve bijdrage te leveren aan onze beweging, en dat is goed, want we hebben ook heel veel mensen nodig om alle plannen te kunnen realiseren!

's Middags vond het wekelijkse vragenuurtje in de Tweede Kamer plaats. De meest relevante vraag deze middag was over het feit dat vorige week een advies is uitgelekt van de Raad voor het primair onderwijs, waarin wordt voorgesteld om de Cito-toets voortaan niet in februari maar in mei of juni af te nemen. Met de huidige regeling wordt er na de Cito-toets nauwelijks meer iets aan rekenen en taal gedaan op basisscholen, omdat de druk er voor de leerlingen immers af is. Dat wil men voorkomen. Leerlingen hebben dan ook meer voorbereidingstijd voor de toets en minder stress, is het idee. De staatssecretaris reageerde meteen positief op dit advies. Echter, de aansluiting naar het voortgezet onderwijs kan dan problemen gaan opleveren. Scholen in het voortgezet onderwijs moeten bijtijds weten hoeveel leerlingen er komen voor het nieuwe schooljaar, omdat zij daar de roosters voor moeten opstellen en leraren voor moeten aanstellen. Als er een groot verschil is tussen het schooladvies en de Cito-score kan er mogelijk een conflict ontstaan met de ontvangende school. Is er dan nog wel tijd voor overleg? Staatssecretaris Dijksma antwoordde hierop: "deze stelling is terecht. Het advies van de PO-Raad (Primair Onderwijs) is voortgekomen uit de gedachte dat zoveel mogelijk onderwijstijd van heel groot belang is voor alle leerlingen, overigens in het bijzonder voor zwakke leerlingen. De constatering daarom is dat het belangrijk is om ook de laatste maanden in groep 8 effectief te besteden aan onderwijs. Daarom vind ik het belangrijk om het voorstel van de PO-Raad op te pakken, omdat ik denk dat de effectieve tijd voor onderwijs van groot belang is. Natuurlijk zijn er nadelen, het voortgezet onderwijs moet er goed mee kunnen omgaan en er goed op voorbereid zijn. In het kader van de doorlopende leerlijn wil ik een gesprek aangaan met de PO-Raad en de VO-Raad (Voortgezet Onderwijs), ook wil ik daar de Cito en ander toetsontwikkelaars bij betrekken, een van de gespreksonderwerpen zal zijn hoe de middelbare scholen omgaan met de gegevens uit de eindtoets. Overigens zou daarbij ook het gebruik van de toets als toelatingscriterium ter sprake kunnen komen." Nu blijkt dat dit voorstel is gedaan door de PO-Raad zonder de VO-Raad hierin te betrekken, de PO-raad is hier eigenmachtig mee gekomen zonder enig contact met de VO-Raad te hebben. Er kleven nogal wat haken en ogen aan dit voorstel en het uitsluiten van de VO-Raad in deze werkt zeker niet mee aan een goede afhandeling hiervan. Mijn reactie hierop naar de Staatssecretaris was dan ook "Vorige week hebben wij het bij de Onderwijsbegroting uitvoerig gehad over al die kleilagen, al die raden die wij hebben: PO-Raad, VO-raad en noem maar op. De Staatssecretaris staat hier omdat de PO-Raad een uitspraak heeft gedaan waarvan niet duidelijk is of er überhaupt overleg is geweest met de VO-raad. Dit is weer een argument om al deze raden af te schaffen." En op de opmerkingen van de Staatssecretaris over het omgaan met gegevens van de eindtoets en het gebruik van de toets als toelatingscriterium opnieuw te beoordelen, vroeg ik het volgende "Ik hoor de Staatssecretaris voortdurend een betoog houden over het grote belang van een onafhankelijke toetsing. Ik las de volgende uitspraak van de staatssecretaris: -Staatssecretaris Dijksma vindt dat er teveel belang wordt gehecht aan de Cito-toets en wil dat het schooladvies het zwaarst weegt-. Betekent dit impliciet niet toch een afwijzing van onafhankelijke toetsing, in casu de Cito-toets?" Waarop de Staatssecretaris antwoordde "Dat is de huidige wetgeving en deze is al jarenlang van kracht. De huidige wetgeving zegt gewoon dat het schooladvies over waar een kind in de toekomst naar toe gaat, bepalend is en dat een second opinion in de vorm van een eindtoets hierbij ondersteunend kan zijn. Dat is de huidige wetgeving. Daaraan zal ik ook niets veranderen." Dit is een antwoord dat zeker niet aansluit op mijn gestelde vraag.

's Avonds was het AO over de uitspraak van de Raad van State over het Generaal Pardon. Aanleiding was dat de deadline voor het verkrijgen van een verblijfsvergunning onder het Generaal Pardon op 1 januari 2008 lag, tenminste dat mocht je aannemen uit alle stukken waarin steeds van een einddatum 1 januari 2008 werd gesproken terwijl nu ineens blijkt dat de looptijd van de regeling stilzwijgend met een jaar is verlengd. Dat betekent minstens 800 aanvragen meer. Onacceptabel! Mijn betoog was dan ook:
De fractie van TrotsopNederland is boos! Boos over de enorme kosten die de slechte Generaal-Pardonregeling met zich brengt: Tijdens het begrotingsdebat heb ik u al voorgerekend dat het door dit kabinet ingevoerde Generaal Pardon 6 miljard euro zal gaan kosten. Dit zijn kosten die het kabinet niet eens had begroot en kosten die het kabinet tot op de dag van vandaag niet inzichtelijk kan of wil maken; Boos over het volstrekt verkeerde signaal dat met deze regeling werd afgegeven.
Wij hebben u voorspeld dat het Generaal Pardon een aanzuigende werking zou hebben en dus voor een nieuwe toestroom van gelukszoekers zou gaan zorgen. De Staatssecretaris heeft zelf aangegeven dat deze aanzuigende werking voor een deel het gevolg is van de aangescherpte regelgeving in de ons omringende landen. Waren haar eigen constatering en haar eigen uitspraak geen reden om de Nederlandse regelgeving op dezelfde wijze aan te passen om deze extra toestroom in te kunnen dammen? De Staatssecretaris weet toch ook wel dat asielzoekers gaan shoppen en daarheen gaan waar de regels het meest soepel zijn?; Woest over het grote aantal woningen dat deze regeling heeft gekost: Het Generaal Pardon voor 27.500 mensen zorgt voor een extra belasting van de woningmarkt omdat, door het grote aantal alleenstaanden in die groep, vóór eind volgend jaar over het hele land verspreid 21.725 woningen vrijgemaakt zullen moeten worden; Woest over het grote aantal mensen dat als gevolg van deze regeling uiteindelijk ons land zal binnenkomen: De factoren gezinshereniging en buitenschuldregeling zullen vermoedelijk voor een verdubbeling van het oorspronkelijke aantal van 27.500 generaal-pardonners gaan zorgen. En nu blijkt dat de Staatssecretaris van Justitie de Generaal-Pardonregeling zonder deze Kamer daarover te informeren op eigen houtje met een jaar verlengd heeft door nog steeds de burgemeestersverklaringen in behandeling te nemen, terwijl de termijn die hiervoor gesteld was toch liep tot 1 januari 2008. Kennelijk laat de Staatssecretaris haar oren hangen naar de eigenzinnige opstelling van een aantal burgemeesters en komt het er dus op neer dat burgemeesters op dit dossier een eigen beleid volgen en de regels van de landelijke overheid aan hun laars lappen. Ik heb in oktober al voor deze gang van zaken gewaarschuwd! Als deze staatssecretaris niet in staat is om door de Kroon benoemde burgemeesters in de hand te houden en de vastgelegde afspraken te laten nakomen spreekt hieruit een ernstig gebrek aan leidinggevende kwaliteiten. Er is inmiddels sprake van honderden extra toelatingen door deze burgemeestersverklaringen, waardoor het door het kabinet genoemde aantal van 27.500 mensen allang niet meer klopt. Kan de Staatssecretaris mij duidelijk maken om hoeveel extra gevallen het gaat? En welk eindtotaal de Staatsecretaris nu hanteert als het gaat om de Generaal-Pardonregeling? Welke redenen kan de staatssecretaris geven die kunnen rechtvaardigen dat de afgesproken regeling werd opgerekt en dus niet volgens afspraak werd uitgevoerd? Het is toch nooit de bedoeling geweest om van het Generaal Pardon een open-eind regeling te maken met een ongelimiteerde toestroom van kansarmen naar ons land. Daar komt nu de keiharde uitspraak van de Raad van State bovenop om asielzoekers die geen aanbod hebben gekregen in het kader van de Generaal-Pardonregeling een proceduremogelijkheid te bieden. Hier is nu precies datgene gebeurd wat met de wijziging van de Vreemdelingenwet voorkomen had moeten worden: eindeloze procedures die veel geld gaan kosten en afgewezen asielzoekers de mogelijkheid geven om hun verblijf te rekken en daardoor de schaarse opvangcapaciteit bezet te houden. Voorzitter, op deze manier schieten wij onszelf in de voet. Wat denkt de Staatssecretaris hier aan te gaan doen en hoe denkt de Staatssecretaris dit te gaan betalen? Hoeveel geld is er voor deze extra problemen begroot? Kan de Staatsecretaris uitleggen welke invloed deze ontwikkeling heeft op de voortgang van de huisvesting en inburgering van het bestaande Generaal-Pardoncontingent? Voorzitter, genoeg is genoeg! Er is een economische crisis, het aantal voedselbanken en hun klanten stijgt steeds meer. En deze regering laat de grenzen wijd open staan en is niet in staat de toestroom van gelukszoekers in te dammen. TrotsopNederland eist dat hier zo snel mogelijk een einde aan komt! De staatssecretaris antwoordde zeer onbevredigend, reden om de volgende dag met een aantal kamerleden een spoeddebat aan te vragen.

Woensdag 17 december, vandaag ben ik de werkdag begonnen met een telefonisch interview (inbellen) bij het TV programma 'Goedemorgen Nederland'. Daarna op de fractie gewerkt. 's Morgens ben ik naar de mediatoren geweest voor een interview met 'met het oog op morgen', in het kader van een drieluik waarbij ze met drie politici (Marijnissen, Wilders en Verdonk) terugkijken op het afgelopen jaar. Deze radiouitzending wordt op 24 december om 23.00 uur uitgezonden. Daarna heb ik de nodige emails weggewerkt, telefoontjes gepleegd en nog flink wat andere dagelijkse taken verricht. 's Avonds vond de voortzetting van het OA over de uitspraak van de Raad van State over het Generaal Pardon plaats, dat dinsdagavond al was begonnen. De staatssecretaris bleef "draaien" over de duur van het Generaal Pardon, het CDA (dat gisteravond nog furieus was), liep weer keurig aan de hand van de PVDA en mijn dossier over het Generaal Pardon werd weer uitgebreid met een aantal interessante waarnemingen. Ik wacht rustig af...

Donderdag 18 december, vandaag was het de laatste dag van 2008 in de Kamer. Het is dan altijd erg druk omdat het streven is om alles voor het einde van het jaar afgehandeld te hebben, dus dat betekent extra stemmingen in de Kamer. Even ter informatie: er wordt gestemd over moties, normaal zijn dat er naar schatting zo'n vijftig per week, deze keer waren het er een paar honderd. Bij de andere fracties neemt dan iedere woordvoerder de moties van zijn/haar eigen onderwerp voor zijn/haar rekening. Aangezien ik een eenmansfractie heb, moet ik die moties dus allemaal zelf lezen en mijn stemadvies bepalen. Dat was dus even doorwerken! Deze middag namen we in de Kamer afscheid van Henk Kamp van de VVD en verwelkomden we zijn opvolger, de heer Elias. Aan het einde van deze laatste werkdag is het gebruikelijk dat er een feestje wordt gegeven in Nieuwspoort voor alle mensen uit de Kamer.

's Avonds zou ik naar de `kick off' gaan van de redactiecommissie `Integratie`. Dit was de eerste vergadering van deze redactie en het is mijn bedoeling om bij elke eerste vergadering van iedere redactie aanwezig te zijn om uitgebreid kennis te maken met alle redactieleden en samen met hen het plan van aanpak door te nemen. Het spoeddebat over de hypotheekgarantie gooide roet in het eten en zorgde ervoor dat ik helaas niet van de partij kon zijn bij dit overleg. Mijn betoog in dit spoeddebat:
Wij staan hier voor het voeren van een spoeddebat over het uitvoeren van de door deze Kamer aangenomen motie van 4 december over de tijdelijke verhoging van de nationale hypotheekgarantie. Deze voorgestelde verhoging van het garantiebedrag van 265.000 tot 350.000 euro is gericht op het verbeteren van de situatie op de woningmarkt en het verbeteren van de positie van de burgers op die woningmarkt. Zo'n garantie versterkt de onderzijde van de woningmarkt en zal de banken meer vertrouwen geven om sneller een hypotheek voor de aanschaf van een woning te verstrekken. Dat is volgens TrotsopNederland de enig juiste, maar ook de snelste manier om de vastgelopen woningmarkt weer vlot te trekken. Voorzitter, het is nu bijna Kerstmis en wij hebben dit voorstel begin november al publiekelijk gedaan op de Regio Business Dagen (MKB) in Utrecht. Waarom moet het allemaal zo lang duren en waarom deze onwil? De huidige economische situatie rechtvaardigt een dergelijke maatregel volgens deze Kamer en het is dan ook onbegrijpelijk dat het kabinet geen uitvoering wil geven aan deze motie; onbegrijpelijk, niet alleen voor ons als Kamer maar ook voor de burgers. De burgers voor wiens belangen wij hier moeten staan! In een tijd dat miljarden-garanties aan financiële instellingen worden verleend en zelfs miljarden euro's aan belastinggeld worden gebruikt om banken van de ondergang te behoeden, kan de burger alleen maar aankijken tegen kostenstijgingen en verhogingen van lokale lasten. Tegelijkertijd moet hij toezien hoe het door diezelfde burgers opgebrachte belastinggeld met scheppen tegelijk wordt uitgegeven en hoe de staatsschuld steeds verder oploopt. En het kabinet durft er dan nog vol trots op te wijzen dat de verwachtte koopkrachtdaling uitblijft omdat de inflatiecijfers door de slechte economische situatie meevallen. De risico's voor de overheid van deze verhoging van de hypotheekgarantie vallen in het niet bij de enorme garantiebedragen die door minster Bos aan het bedrijfsleven zijn afgegeven. En vallen ook in het niet bij de één miljard euro die de Nederlandse belastingbetalers deze week via staatsbedrijf Fortis zijn kwijtgeraakt aan een oplichter. Eén miljard euro! Voorzitter, wij horen tegenwoordig niets anders dan miljardenbedragen en iedereen begint er aan te wennen. Maar ieder miljard is, anders gezegd, wel duizend miljoen euro! Dit zijn onvoorstelbaar grote bedragen! Of is de PvdA er tegenwoordig alleen maar op uit om het bedrijfsleven uit de brand te helpen zonder zich om de gewone burger te bekommeren? Krijgen burgers pas weer iets toegeschoven als de verkiezingen dichterbij komen? Als het kabinet weer wat leuke dingen uit de hoge hoed tovert om stemmen te kopen? Voorzitter, TrotsopNederland eist van dit kabinet en deze minister dat de motie over de verhoging van de hypotheekgarantie zonder meer wordt uitgevoerd. Ik wil dan ook van deze minister horen dat hieraan gevolg wordt gegeven! Uitkomst van het debat was dat de minister voor WWI in januari met een brief komt, waarna we verder zien....kortom er gebeurt wederom niets, terwijl de woningmarkt helemaal stil ligt. Na de laatste stemmingen (die rond 00.00 uur werden afgerond) nog even naar Nieuwspoort geweest met Rene en Ada. Was gezellig!

Vrijdag 19 december, vandaag heb ik de gehele dag doorgebracht op ons hoofdkantoor. 's Morgens had ik een vergadering met de Kerngroep, waarin we eerst weer een paar stappen hebben gemaakt in ons traject om van een "pioniersorganisatie" een "professionele organisatie" te worden. Daarna hebben we de lopende zaken afgehandeld en even terug en vooruit gekeken. Vandaag weer een kieskringvoorzitter geworven, we vorderen gestaag. 's Middags hadden we een kerstborrel met de medewerkers van de fractie en van het hoofdkantoor, om elkaar fijne kerstdagen te wensen. En daarna naar huis. Verder gewerkt aan de omvorming van ons huis tot "kersthuis", een lied gemaakt voor Anita (één van mijn zussen) en Kees, die zaterdag hun 25-jarig huwelijksfeest vierden, en geprobeerd me te realiseren dat ik even niets hoef........dat ik vakantie heb.

Het jaar 2008 zit er op. Het was een bewogen jaar waarin ontzettend veel gebeurd is; er waren dieptepunten, maar gelukkig ook veel hoogtepunten. Toen ik begon aan dit avontuur kon ik niet vermoeden dat het zo zwaar zou zijn, maar ik heb er nooit over gedacht om op te geven. Ik ben ervan overtuigd dat TrotsopNederland een succes gaat worden. Samen met alle andere mensen die zich keihard ingezet hebben het afgelopen jaar, ga ik volgend jaar weer net zo enthousiast en met volle moed aan de slag om verder te bouwen aan ons doel, een organisatie die vernieuwende politiek teweeg gaat brengen, een echte democratie voor Nederland!

Dit was de laatste `Week van Rita' voor dit jaar, we gaan nu genieten van een welverdiende vakantie.
Ik heb met plezier deze wekelijkse nieuwsbrieven geschreven en ik hoop dat u ze met plezier heeft gelezen en dat mijn doel, u een goed inzicht te geven in mijn politieke leven, is geslaagd. Zaterdag 10 januari 2009 kunt u de eerste aflevering van het nieuwe jaar verwachten.

Ik wens iedereen prettige kerstdagen en een heel gelukkig Nieuwjaar!

Met hartelijke groet en tot volgend jaar,
Rita Verdonk