Trots op Nederland
Nieuws
1e jaargang - week 51 de week van Rita
Beste mensen,
De laatste werkweek van dit jaar zit er op. En die was zeker `last but
not least'! Deze week heeft TrotsopNederland de visie aan Nederland
gepresenteerd, wederom een memorabel moment, en ook de tweede
kieskringbijeenkomst heeft nu plaatsgevonden. In de Kamer vond een
Algemeen Overleg (AO) plaats over de uitspraak van de Raad van State
inzake het Generaal Pardon en er was een spoeddebat over de
hypotheekgarantie. U kunt het allemaal weer lezen in mijn verslag, het
laatste van 2008...
Maandag 15 december, vandaag hebben we de `Visie van TrotsopNederland'
gepresenteerd. Deze visie is een samenvatting van wat er volgens ons
allemaal zou moeten veranderen in Nederland, waarbij meer zeggenschap
voor de burger moet komen en de overdaad aan regels moet worden
teruggebracht. Het is een dynamisch stuk dat schetst hoe Nederland er
volgens ons uit zou moeten en kunnen zien. In het voorjaar van 2009
zullen we met ons uitgangspunten-programma komen, hierin staat voor
ieder van de 10 problemen die we hebben benoemd een eerste aanzet tot
een oplossing.
's Avonds vond onze tweede Kieskringbijeenkomst plaats in Oudenbosch,
voor Kieskring 17 Tilburg, in een gezellige, in kerstsfeer ingerichte,
locatie in Oudenbosch. NOVA was aanwezig om wat mensen te interviewen.
(kijk even naar het resultaat, fantastisch!)
Na de eerste bijeenkomst in Eindhoven was ook deze een succes. De
avond werd geopend door Petra Houtman, voorzitter van Kieskring 17,
daarna werden de overige bestuursleden voorgesteld. Dit werd gevolgd
door een uiteenzetting door het bestuur van hun plan van aanpak om de
kieskring te gaan opbouwen. Geweldig, wat een enthousiasme. Ik heb
ervan genoten! Daarna kreeg ik de gelegenheid om te vertellen over de
landelijke structuur en de actuele politiek.Tot slot was er natuurlijk
volop de gelegenheid om vragen te stellen en daar werd flink gebruik
van gemaakt. We sloten deze geslaagde avond af met een drankje. Ook op
deze avond kijk ik terug als zeer geslaagd: wederom hebben een groot
aantal mensen zich aangemeld om in gemeenten met de organisatie van
onze beweging te gaan beginnen.
Dinsdag 16 december, de media zijn matig geïnteresseerd in onze visie.
Ik heb deze morgen een paar journalisten te woord gestaan, heb hen
toelichting gegeven en hun vragen beantwoord. Door NOVA werd ik
geinterviewd over de kieskringavond van gisteren en over de opbouw van
TrotsopNederland. Ook heb ik diverse gesprekken gehad met mensen die
iets kunnen gaan betekenen voor TrotsopNederland. Nog steeds melden
heel veel mensen zich aan om een actieve bijdrage te leveren aan onze
beweging, en dat is goed, want we hebben ook heel veel mensen nodig om
alle plannen te kunnen realiseren!
's Middags vond het wekelijkse vragenuurtje in de Tweede Kamer plaats.
De meest relevante vraag deze middag was over het feit dat vorige week
een advies is uitgelekt van de Raad voor het primair onderwijs, waarin
wordt voorgesteld om de Cito-toets voortaan niet in februari maar in
mei of juni af te nemen. Met de huidige regeling wordt er na de
Cito-toets nauwelijks meer iets aan rekenen en taal gedaan op
basisscholen, omdat de druk er voor de leerlingen immers af is. Dat
wil men voorkomen. Leerlingen hebben dan ook meer voorbereidingstijd
voor de toets en minder stress, is het idee. De staatssecretaris
reageerde meteen positief op dit advies. Echter, de aansluiting naar
het voortgezet onderwijs kan dan problemen gaan opleveren. Scholen in
het voortgezet onderwijs moeten bijtijds weten hoeveel leerlingen er
komen voor het nieuwe schooljaar, omdat zij daar de roosters voor
moeten opstellen en leraren voor moeten aanstellen. Als er een groot
verschil is tussen het schooladvies en de Cito-score kan er mogelijk
een conflict ontstaan met de ontvangende school. Is er dan nog wel
tijd voor overleg? Staatssecretaris Dijksma antwoordde hierop: "deze
stelling is terecht. Het advies van de PO-Raad (Primair Onderwijs) is
voortgekomen uit de gedachte dat zoveel mogelijk onderwijstijd van
heel groot belang is voor alle leerlingen, overigens in het bijzonder
voor zwakke leerlingen. De constatering daarom is dat het belangrijk
is om ook de laatste maanden in groep 8 effectief te besteden aan
onderwijs. Daarom vind ik het belangrijk om het voorstel van de
PO-Raad op te pakken, omdat ik denk dat de effectieve tijd voor
onderwijs van groot belang is. Natuurlijk zijn er nadelen, het
voortgezet onderwijs moet er goed mee kunnen omgaan en er goed op
voorbereid zijn. In het kader van de doorlopende leerlijn wil ik een
gesprek aangaan met de PO-Raad en de VO-Raad (Voortgezet Onderwijs),
ook wil ik daar de Cito en ander toetsontwikkelaars bij betrekken, een
van de gespreksonderwerpen zal zijn hoe de middelbare scholen omgaan
met de gegevens uit de eindtoets. Overigens zou daarbij ook het
gebruik van de toets als toelatingscriterium ter sprake kunnen komen."
Nu blijkt dat dit voorstel is gedaan door de PO-Raad zonder de VO-Raad
hierin te betrekken, de PO-raad is hier eigenmachtig mee gekomen
zonder enig contact met de VO-Raad te hebben. Er kleven nogal wat
haken en ogen aan dit voorstel en het uitsluiten van de VO-Raad in
deze werkt zeker niet mee aan een goede afhandeling hiervan. Mijn
reactie hierop naar de Staatssecretaris was dan ook "Vorige week
hebben wij het bij de Onderwijsbegroting uitvoerig gehad over al die
kleilagen, al die raden die wij hebben: PO-Raad, VO-raad en noem maar
op. De Staatssecretaris staat hier omdat de PO-Raad een uitspraak
heeft gedaan waarvan niet duidelijk is of er überhaupt overleg is
geweest met de VO-raad. Dit is weer een argument om al deze raden af
te schaffen." En op de opmerkingen van de Staatssecretaris over het
omgaan met gegevens van de eindtoets en het gebruik van de toets als
toelatingscriterium opnieuw te beoordelen, vroeg ik het volgende "Ik
hoor de Staatssecretaris voortdurend een betoog houden over het grote
belang van een onafhankelijke toetsing. Ik las de volgende uitspraak
van de staatssecretaris: -Staatssecretaris Dijksma vindt dat er teveel
belang wordt gehecht aan de Cito-toets en wil dat het schooladvies het
zwaarst weegt-. Betekent dit impliciet niet toch een afwijzing van
onafhankelijke toetsing, in casu de Cito-toets?" Waarop de
Staatssecretaris antwoordde "Dat is de huidige wetgeving en deze is al
jarenlang van kracht. De huidige wetgeving zegt gewoon dat het
schooladvies over waar een kind in de toekomst naar toe gaat, bepalend
is en dat een second opinion in de vorm van een eindtoets hierbij
ondersteunend kan zijn. Dat is de huidige wetgeving. Daaraan zal ik
ook niets veranderen." Dit is een antwoord dat zeker niet aansluit op
mijn gestelde vraag.
's Avonds was het AO over de uitspraak van de Raad van State over het
Generaal Pardon. Aanleiding was dat de deadline voor het verkrijgen
van een verblijfsvergunning onder het Generaal Pardon op 1 januari
2008 lag, tenminste dat mocht je aannemen uit alle stukken waarin
steeds van een einddatum 1 januari 2008 werd gesproken terwijl nu
ineens blijkt dat de looptijd van de regeling stilzwijgend met een
jaar is verlengd. Dat betekent minstens 800 aanvragen meer.
Onacceptabel! Mijn betoog was dan ook:
De fractie van TrotsopNederland is boos! Boos over de enorme kosten
die de slechte Generaal-Pardonregeling met zich brengt: Tijdens het
begrotingsdebat heb ik u al voorgerekend dat het door dit kabinet
ingevoerde Generaal Pardon 6 miljard euro zal gaan kosten. Dit zijn
kosten die het kabinet niet eens had begroot en kosten die het kabinet
tot op de dag van vandaag niet inzichtelijk kan of wil maken; Boos
over het volstrekt verkeerde signaal dat met deze regeling werd
afgegeven.
Wij hebben u voorspeld dat het Generaal Pardon een aanzuigende werking
zou hebben en dus voor een nieuwe toestroom van gelukszoekers zou gaan
zorgen. De Staatssecretaris heeft zelf aangegeven dat deze aanzuigende
werking voor een deel het gevolg is van de aangescherpte regelgeving
in de ons omringende landen. Waren haar eigen constatering en haar
eigen uitspraak geen reden om de Nederlandse regelgeving op dezelfde
wijze aan te passen om deze extra toestroom in te kunnen dammen? De
Staatssecretaris weet toch ook wel dat asielzoekers gaan shoppen en
daarheen gaan waar de regels het meest soepel zijn?; Woest over het
grote aantal woningen dat deze regeling heeft gekost: Het Generaal
Pardon voor 27.500 mensen zorgt voor een extra belasting van de
woningmarkt omdat, door het grote aantal alleenstaanden in die groep,
vóór eind volgend jaar over het hele land verspreid 21.725 woningen
vrijgemaakt zullen moeten worden; Woest over het grote aantal mensen
dat als gevolg van deze regeling uiteindelijk ons land zal
binnenkomen: De factoren gezinshereniging en buitenschuldregeling
zullen vermoedelijk voor een verdubbeling van het oorspronkelijke
aantal van 27.500 generaal-pardonners gaan zorgen. En nu blijkt dat de
Staatssecretaris van Justitie de Generaal-Pardonregeling zonder deze
Kamer daarover te informeren op eigen houtje met een jaar verlengd
heeft door nog steeds de burgemeestersverklaringen in behandeling te
nemen, terwijl de termijn die hiervoor gesteld was toch liep tot 1
januari 2008. Kennelijk laat de Staatssecretaris haar oren hangen naar
de eigenzinnige opstelling van een aantal burgemeesters en komt het er
dus op neer dat burgemeesters op dit dossier een eigen beleid volgen
en de regels van de landelijke overheid aan hun laars lappen. Ik heb
in oktober al voor deze gang van zaken gewaarschuwd! Als deze
staatssecretaris niet in staat is om door de Kroon benoemde
burgemeesters in de hand te houden en de vastgelegde afspraken te
laten nakomen spreekt hieruit een ernstig gebrek aan leidinggevende
kwaliteiten. Er is inmiddels sprake van honderden extra toelatingen
door deze burgemeestersverklaringen, waardoor het door het kabinet
genoemde aantal van 27.500 mensen allang niet meer klopt. Kan de
Staatssecretaris mij duidelijk maken om hoeveel extra gevallen het
gaat? En welk eindtotaal de Staatsecretaris nu hanteert als het gaat
om de Generaal-Pardonregeling? Welke redenen kan de staatssecretaris
geven die kunnen rechtvaardigen dat de afgesproken regeling werd
opgerekt en dus niet volgens afspraak werd uitgevoerd? Het is toch
nooit de bedoeling geweest om van het Generaal Pardon een open-eind
regeling te maken met een ongelimiteerde toestroom van kansarmen naar
ons land. Daar komt nu de keiharde uitspraak van de Raad van State
bovenop om asielzoekers die geen aanbod hebben gekregen in het kader
van de Generaal-Pardonregeling een proceduremogelijkheid te bieden.
Hier is nu precies datgene gebeurd wat met de wijziging van de
Vreemdelingenwet voorkomen had moeten worden: eindeloze procedures die
veel geld gaan kosten en afgewezen asielzoekers de mogelijkheid geven
om hun verblijf te rekken en daardoor de schaarse opvangcapaciteit
bezet te houden. Voorzitter, op deze manier schieten wij onszelf in de
voet. Wat denkt de Staatssecretaris hier aan te gaan doen en hoe denkt
de Staatssecretaris dit te gaan betalen? Hoeveel geld is er voor deze
extra problemen begroot? Kan de Staatsecretaris uitleggen welke
invloed deze ontwikkeling heeft op de voortgang van de huisvesting en
inburgering van het bestaande Generaal-Pardoncontingent? Voorzitter,
genoeg is genoeg! Er is een economische crisis, het aantal
voedselbanken en hun klanten stijgt steeds meer. En deze regering laat
de grenzen wijd open staan en is niet in staat de toestroom van
gelukszoekers in te dammen. TrotsopNederland eist dat hier zo snel
mogelijk een einde aan komt! De staatssecretaris antwoordde zeer
onbevredigend, reden om de volgende dag met een aantal kamerleden een
spoeddebat aan te vragen.
Woensdag 17 december, vandaag ben ik de werkdag begonnen met een
telefonisch interview (inbellen) bij het TV programma 'Goedemorgen
Nederland'. Daarna op de fractie gewerkt. 's Morgens ben ik naar de
mediatoren geweest voor een interview met 'met het oog op morgen', in
het kader van een drieluik waarbij ze met drie politici (Marijnissen,
Wilders en Verdonk) terugkijken op het afgelopen jaar. Deze
radiouitzending wordt op 24 december om 23.00 uur uitgezonden. Daarna
heb ik de nodige emails weggewerkt, telefoontjes gepleegd en nog flink
wat andere dagelijkse taken verricht. 's Avonds vond de voortzetting
van het OA over de uitspraak van de Raad van State over het Generaal
Pardon plaats, dat dinsdagavond al was begonnen. De staatssecretaris
bleef "draaien" over de duur van het Generaal Pardon, het CDA (dat
gisteravond nog furieus was), liep weer keurig aan de hand van de PVDA
en mijn dossier over het Generaal Pardon werd weer uitgebreid met een
aantal interessante waarnemingen. Ik wacht rustig af...
Donderdag 18 december, vandaag was het de laatste dag van 2008 in de
Kamer. Het is dan altijd erg druk omdat het streven is om alles voor
het einde van het jaar afgehandeld te hebben, dus dat betekent extra
stemmingen in de Kamer. Even ter informatie: er wordt gestemd over
moties, normaal zijn dat er naar schatting zo'n vijftig per week, deze
keer waren het er een paar honderd. Bij de andere fracties neemt dan
iedere woordvoerder de moties van zijn/haar eigen onderwerp voor
zijn/haar rekening. Aangezien ik een eenmansfractie heb, moet ik die
moties dus allemaal zelf lezen en mijn stemadvies bepalen. Dat was dus
even doorwerken! Deze middag namen we in de Kamer afscheid van Henk
Kamp van de VVD en verwelkomden we zijn opvolger, de heer Elias. Aan
het einde van deze laatste werkdag is het gebruikelijk dat er een
feestje wordt gegeven in Nieuwspoort voor alle mensen uit de Kamer.
's Avonds zou ik naar de `kick off' gaan van de redactiecommissie
`Integratie`. Dit was de eerste vergadering van deze redactie en het
is mijn bedoeling om bij elke eerste vergadering van iedere redactie
aanwezig te zijn om uitgebreid kennis te maken met alle redactieleden
en samen met hen het plan van aanpak door te nemen. Het spoeddebat
over de hypotheekgarantie gooide roet in het eten en zorgde ervoor dat
ik helaas niet van de partij kon zijn bij dit overleg. Mijn betoog in
dit spoeddebat:
Wij staan hier voor het voeren van een spoeddebat over het uitvoeren
van de door deze Kamer aangenomen motie van 4 december over de
tijdelijke verhoging van de nationale hypotheekgarantie.
Deze voorgestelde verhoging van het garantiebedrag van 265.000 tot
350.000 euro is gericht op het verbeteren van de situatie op de
woningmarkt en het verbeteren van de positie van de burgers op die
woningmarkt. Zo'n garantie versterkt de onderzijde van de woningmarkt
en zal de banken meer vertrouwen geven om sneller een hypotheek voor
de aanschaf van een woning te verstrekken. Dat is volgens
TrotsopNederland de enig juiste, maar ook de snelste manier om de
vastgelopen woningmarkt weer vlot te trekken. Voorzitter, het is nu
bijna Kerstmis en wij hebben dit voorstel begin november al
publiekelijk gedaan op de Regio Business Dagen (MKB) in Utrecht.
Waarom moet het allemaal zo lang duren en waarom deze onwil?
De huidige economische situatie rechtvaardigt een dergelijke maatregel
volgens deze Kamer en het is dan ook onbegrijpelijk dat het kabinet
geen uitvoering wil geven aan deze motie; onbegrijpelijk, niet alleen
voor ons als Kamer maar ook voor de burgers. De burgers voor wiens
belangen wij hier moeten staan! In een tijd dat miljarden-garanties
aan financiële instellingen worden verleend en zelfs miljarden euro's
aan belastinggeld worden gebruikt om banken van de ondergang te
behoeden, kan de burger alleen maar aankijken tegen kostenstijgingen
en verhogingen van lokale lasten. Tegelijkertijd moet hij toezien hoe
het door diezelfde burgers opgebrachte belastinggeld met scheppen
tegelijk wordt uitgegeven en hoe de staatsschuld steeds verder
oploopt. En het kabinet durft er dan nog vol trots op te wijzen dat de
verwachtte koopkrachtdaling uitblijft omdat de inflatiecijfers door de
slechte economische situatie meevallen. De risico's voor de overheid
van deze verhoging van de hypotheekgarantie vallen in het niet bij de
enorme garantiebedragen die door minster Bos aan het bedrijfsleven
zijn afgegeven. En vallen ook in het niet bij de één miljard euro die
de Nederlandse belastingbetalers deze week via staatsbedrijf Fortis
zijn kwijtgeraakt aan een oplichter. Eén miljard euro! Voorzitter, wij
horen tegenwoordig niets anders dan miljardenbedragen en iedereen
begint er aan te wennen. Maar ieder miljard is, anders gezegd, wel
duizend miljoen euro! Dit zijn onvoorstelbaar grote bedragen! Of is de
PvdA er tegenwoordig alleen maar op uit om het bedrijfsleven uit de
brand te helpen zonder zich om de gewone burger te bekommeren? Krijgen
burgers pas weer iets toegeschoven als de verkiezingen dichterbij
komen? Als het kabinet weer wat leuke dingen uit de hoge hoed tovert
om stemmen te kopen? Voorzitter, TrotsopNederland eist van dit kabinet
en deze minister dat de motie over de verhoging van de
hypotheekgarantie zonder meer wordt uitgevoerd.
Ik wil dan ook van deze minister horen dat hieraan gevolg wordt
gegeven! Uitkomst van het debat was dat de minister voor WWI in
januari met een brief komt, waarna we verder zien....kortom er gebeurt
wederom niets, terwijl de woningmarkt helemaal stil ligt.
Na de laatste stemmingen (die rond 00.00 uur werden afgerond) nog even
naar Nieuwspoort geweest met Rene en Ada. Was gezellig!
Vrijdag 19 december, vandaag heb ik de gehele dag doorgebracht op ons
hoofdkantoor. 's Morgens had ik een vergadering met de Kerngroep,
waarin we eerst weer een paar stappen hebben gemaakt in ons traject om
van een "pioniersorganisatie" een "professionele organisatie" te
worden. Daarna hebben we de lopende zaken afgehandeld en even terug en
vooruit gekeken. Vandaag weer een kieskringvoorzitter geworven, we
vorderen gestaag. 's Middags hadden we een kerstborrel met de
medewerkers van de fractie en van het hoofdkantoor, om elkaar fijne
kerstdagen te wensen. En daarna naar huis. Verder gewerkt aan de
omvorming van ons huis tot "kersthuis", een lied gemaakt voor Anita
(één van mijn zussen) en Kees, die zaterdag hun 25-jarig
huwelijksfeest vierden, en geprobeerd me te realiseren dat ik even
niets hoef........dat ik vakantie heb.
Het jaar 2008 zit er op. Het was een bewogen jaar waarin ontzettend
veel gebeurd is; er waren dieptepunten, maar gelukkig ook veel
hoogtepunten. Toen ik begon aan dit avontuur kon ik niet vermoeden dat
het zo zwaar zou zijn, maar ik heb er nooit over gedacht om op te
geven. Ik ben ervan overtuigd dat TrotsopNederland een succes gaat
worden. Samen met alle andere mensen die zich keihard ingezet hebben
het afgelopen jaar, ga ik volgend jaar weer net zo enthousiast en met
volle moed aan de slag om verder te bouwen aan ons doel, een
organisatie die vernieuwende politiek teweeg gaat brengen, een echte
democratie voor Nederland!
Dit was de laatste `Week van Rita' voor dit jaar, we gaan nu genieten
van een welverdiende vakantie.
Ik heb met plezier deze wekelijkse nieuwsbrieven geschreven en ik hoop
dat u ze met plezier heeft gelezen en dat mijn doel, u een goed
inzicht te geven in mijn politieke leven, is geslaagd. Zaterdag 10
januari 2009 kunt u de eerste aflevering van het nieuwe jaar
verwachten.
Ik wens iedereen prettige kerstdagen en een heel gelukkig Nieuwjaar!
Met hartelijke groet en tot volgend jaar,
Rita Verdonk