Nederlander houdt zich in met Oud en Nieuw.

22/12/2008 09:33

T-Mobile


- Liefst thuis met familie en vrienden.


- Driekwart van de Nederlanders wil Oud en Nieuw een keer in het buitenland vieren.


- Om 00.00 uur wordt familie gebeld, vrienden krijgen een sms'je.


- Helft Nederlanders vindt goede voornemens onzin.

Driekwart van de Nederlanders zou wel eens een ver weg Oud en Nieuw willen vieren in wereldsteden als New York of Sydney of op een tropisch eiland. Maar toch blijven ze meestal gezellig thuis om de jaarwisseling te vieren in bijzijn van familie en vrienden, met een borrel of een etentje. Heel uitbundig wordt oudejaarsavond niet gevierd; de meeste mannen kleden zich niet feestelijk en tussen 02.00 en 03.00 uur gaan de meeste Nederlanders al naar bed. Uit onderzoek van T-Mobile onder ruim 1.000 Nederlanders blijkt dat jong en oud zich op de laatste dag van het jaar vooral vasthoudt aan oude gewoonten, zoals het kijken naar de oudejaarsconference en het eten van oliebollen, gemiddeld 5 stuks per persoon. Bellen en sms'en zijn inmiddels 'nieuwe' gewoonten tijdens de jaarwisseling. Na twaalf uur worden vooral naaste familieleden gebeld (ca. 5 mensen). Vrienden ontvangen een persoonlijk sms'je met de gelukwensen.

Ouders eerst; de baas niet

Bellen en sms'en is een wezenlijk onderdeel van de jaarwisseling. 60% van de Nederlanders vindt het heel normaal dat er direct na de jaarwisseling gebeld en ge-sms't wordt. Een op de tien Nederlanders geeft zelfs aan geen leuk Oud en Nieuw te hebben als ze niet worden gebeld. Maar 20% van de mensen geeft aan tijdens Oud en Nieuw niet te bellen of sms'en. Gemiddeld belt men vijf personen na middernacht en nemen ze per gesprek vier minuten de tijd om een Gelukkig Nieuwjaar te wensen. Daarnaast worden er nog eens 8 sms'jes gestuurd. De eerste mensen die worden gebeld zijn de ouders, gevolgd door eventuele broers en zussen. De baas is het minst geliefd; hij/zij wordt nauwelijks gebeld na middernacht. Opvallend is dat familie meestal wordt gebeld, terwijl vrienden een sms'je ontvangen. In de meeste gevallen is dit een persoonlijk bericht, maar een kleine groep mensen stuurt een groeps-sms waarbij iedereen hetzelfde bericht ontvangt.

Vooral meer genieten in 2009

Ruim de helft van de Nederlanders (53%) geeft aan geen goede voornemens te hebben voor het nieuwe jaar. Dit komt omdat ze het onzin vinden of zich er toch niet aan gaan houden. Van de mensen die wel goede voornemens hebben, is de top drie: meer genieten (39%), doen wat ik leuk vind (28%) en gezonder gaan leven (25%). Collega's krijgen in het nieuwe jaar nauwelijks meer aandacht. Naast vroeger opstaan en minder alcohol drinken, scoort meer interesse in collega's het laagst. Vrouwen willen in 2009 vooral minder gespannen zijn en minder snoepen, terwijl mannen vaker aangeven meer tijd met hun gezin te willen doorbrengen. Jongeren willen vooral meer gaan sporten en meer dingen doen die ze echt leuk vinden.

Champagne nog steeds op 1

Champagne is nog steeds de meest populaire drank tijdens Nieuwjaarsavond, gevolgd door wijn en frisdrank. Nederlanders zijn nog steeds dol op oliebollen, gemiddeld eten ze op een avond vijf oliebollen en drie appelflappen per persoon. De meeste bollen en flappen worden gekocht, slechts een kwart van de mensen bakt ze nog zelf.

Happy New Year van Abba

Een kwart van de Nederlanders luistert het liefst naar 'Happy New Year' van Abba, gevolgd door New Year's Day' van U2. 'New Year' van de Sugababes is het minst populaire nummer tijdens Oud en Nieuw.

Nieuwjaarsdag

Op 1 januari slaapt de helft van de Nederlanders het liefst uit. Verder gaan ze op pad om de (schoon)ouders een goed Nieuwjaar te wensen. Eén procent ziet het wel zitten om een Nieuwjaarsduik te nemen.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl






Noot voor de redactie:

Over T-Mobile

T-Mobile Nederland had in 2007 een jaaromzet van 1,318 miljard euro. T-Mobile bedient 5,3 miljoen klanten in Nederland (per 1 oktober 2008). T-Mobile biedt producten en diensten voor zowel consumenten als zakelijke gebruikers.


Noot voor de redactie (