Co-sourcing brengt Argenta op kruissnelheid
19/12/2008 10:00
CEGEKA
ICT-specialisten van Cegeka en bedrijfsspecialisten van Argenta zitten letterlijk naast mekaar aan een computerscherm in het hoofdkantoor van Argenta in Antwerpen. Ze werken samen aan gebruikerssoftware om de verkoopprocessen in de 580 lokale kantoren te automatiseren. Zo wil Argenta in de snel evoluerende wereld van financiën en verzekeringen aan de top blijven. Tussen de strategische beslissing en de dag dat de applicatie live gaat, zit er amper een jaar tijd. Argenta en Cegeka zijn beiden heel positief over het project. Beide partijen zijn van mening dat de gemeenschappelijke no-nonsense bedrijfscultuur ook een belangrijk aandeel in dit succes heeft.
ICT- en bedrijfsspecialisten zitten letterlijk naast mekaar aan een computerscherm in het hoofdkantoor van Argenta in Antwerpen. Ze werken samen aan gebruikerssoftware om de verkoopprocessen in de 580 lokale kantoren te automatiseren. Zo wil Argenta in de snel evoluerende wereld van financiën en verzekeringen aan de top blijven. Tussen de strategische beslissing en de dag dat de applicatie live gaat, zit er amper een jaar tijd. Parleys had een gesprek met Jos Nijs, CIO en bestuurder van Argenta, Jan Van Reusel, software factory manager bij Cegeka en Philippe Herickx, finance sector manager bij Cegeka over dit ambitieus co-sourcingproject.
"Argenta is het vijfde grootste bank-en verzekeringsbedrijf in België", begint Jos Nijs. "Ons bedrijf biedt bank- en verzekeringsproducten aan, hoofdzakelijk aan particulieren. Eind 2007 heeft de Raad van Bestuur van Argenta beslist om te investeren in het grote cross-selling potentieel van de verzekeringsproducten, tot dan goed voor 15 % van de totale omzet." Argenta besliste daarom om te investeren in automatisering ter ondersteuning van de verkoop van auto-, woning en gezinspolissen. Nijs : "We willen een polyvalente applicatie die in eerste instantie gebruikt kan worden door de kantoren, maar die mits een kleine investering ook klaar is om uitgerold te worden naar de eindgebruikers (B2C)".
Met deze 2 objectieven in het achterhoofd heeft Argenta een RFP uitgeschreven, die gebaseerd was op zowel de business- als de architecturale vereisten. Nijs : "Om het totale investeringsbudget laag en de efficiëntie hoog te houden, heeft Argenta beslist om de middleware bovenop de bestaande back-endapplicatie te bouwen, om zo een optimale hefboomwerking met vroegere investeringen te hebben. De keuze voor Java als middleware was een logische keuze. Vele banktoepassingen worden door Java aangestuurd. Microsoft .NET wordt minder gebruikt."
Co-sourcing
Vandaag wordt er van IT-afdeling verwacht dat ze snel en flexibel kunnen reageren op de veranderende bedrijfsnoden. Hiervoor is het van groot belang dat business en ICT op dezelfde lijn zitten. Omdat ze zelf niet over de vereiste competenties beschikten voor dit project, koos Argenta voor een co-sourcingmodel. Nijs : " Bij de keuze van de nieuwe partner waren de langetermijnsamenwerking, het bewustzijn van Argenta's positie in de bank- en verzekeringswereld en de overdracht van knowhow naar het eigen team van absoluut belang. Net daarom hebben we gekozen voor het co-sourcingmodel. Philippe Herickx : "Strategische partnerships, co-sourcing en kortetermijnsourcing zijn alle drie exclusieve sourcingmodellen. In het co-sourcingmodel delen klant en leverancier de verantwoordelijkheid voor het projectmanagement en werken ze samen om het project succesvol te maken. De selectieprocedure voor het vinden van de geschikte co-sourcingpartner is heel snel verlopen. De RFP is verzonden op 8 maart, de presentaties vonden plaats op 9 april en al op 18 april werd beslist om in zee te gaan met Cegeka. Waarom kozen jullie voor Cegeka ? Nijs : "Ze hadden conceptueel het beste voorstel en hun methodologie en ervaring met Java-ontwikkeling in een SOA-omgeving had reeds haar deugdelijkheid bewezen. Bijkomende troeven waren de Cegeka University, de kwaliteit van de software factory en de flexibiliteit die co-sourcing biedt. Herick voegt hierbij lachend toe : "We waren gewoonweg de beste".
Projectorganisatie
Het project werd in mei 2008 opgezet met 6 personen, 4 van Cegeka en 2 van Argenta. "Het was een heel praktijkgericht team dat de details van het project uittekende en omrekende in mandagen", vertelt Van Reusel. Juist in deze fase voelde Nijs het enige knelpunt tot op heden. "Ik had niet verwacht dat de gesprekken over de SOA zo moeilijk zouden zijn". Van Reusel verklaart : "Een frequentatief proces dat bestaat uit een cirkel van planning, ontwikkeling, nazicht en aanpassing is heel efficiënt en botst met de traditionele SOA-methode". Beiden zijn het er nu wel over eens dat een gedetailleerde, op voorhand gemaakte definitie en beschrijving van alle servicecontracten het hele ontwikkelingsproces vertraagd zou hebben.
Het project was opgesplitst in 3 fases met een geschat totaal op 2500 mandagen. Van Reusel : "Er zijn 2 teams met elk 10 personen, telkens 8 van Cegeka en 2 van Argenta". "De oververtegenwoordiging van Cegeka-mensen is heel logisch", zegt Nijs". De overdracht van knowhow is heel belangrijk, maar vraagt veel tijd en we hebben een korte deadline die gerespecteerd moet worden". In het gemengde team werden verschillende rollen gedefinieerd. Herickx : "De projectmanager zoekt en lost problemen op. De afgevaardigde van de klant (customer proxy) zorgt voor de analyse, gebruikersverhalen, planning, testing en budgettering. De ontwikkelaars zijn verantwoordelijk voor het incrementele ontwerp, ontwikkeling op basis van tests, pair programming (twee ontwikkelaars die als duo programmeren), gedeelde codes en continue integratie:software bouwen is een voortdurende opdracht. De klanten hebben de zakelijke kennis en testen de software ter plekke". Nijs voegt hieraan toe : "Het is heel belangrijk dat juist onze mensen uit de business ook betrokken zijn. Er moeten voortdurend beslissingen genomen worden."
Live
In januari 2009 gaan de eerste sites live. De meetings met de filiaalverantwoordelijken hebben al plaatsgevonden en de trainingsessies zijn ingepland", vertelt Nijs. Zowel Argenta als Cegeka zijn heel positief over het project. Beide partijen zijn van mening dat de gemeenschappelijke bedrijfscultuur wel eens een belangrijk aandeel in dit succes zou kunnen hebben. Of zoals Nijs het zegt : "Argenta en Cegeka zijn beiden bedrijven uit de privésector en hebben dezelfde no-nonsensecultuur."
Wat wordt er geoutsourcet ? Projectmanagement en implementatie
Waardemeter Succes van het project
Relatie klant-leverancier Gezamenlijk projectmanagement
Verwachtingen klant Kostenbesparing en deskundig advies op aanvraag
Aanbod leverancier Labour arbitrage, expertise in projectmanagement, expertise in gespecialiseerde technologieën
Over Argenta
Argenta is een bank- en verzekeringsgroep, actief in België, Luxemburg en Nederland. Het richt zich op gezinnen en in bijkomende mate op zelfstandigen, niet op ondernemingen. Zijn kernbedrijvigheid bestaat uit het aanbieden van spaar- en beleggingsproducten, kredieten en verzekeringen. De hoofdzetel is gevestigd in Antwerpen. Argenta werkt met een uitgebreid net van overwegend zelfstandige kantoren.
Personal Contacts :
Mr. Philippe Herickx
+32 11 240 234
philippe.herickx@cegeka.be
Voor eventuele hyperlinks en bijlagen:
Zie het origineel