Ingezonden persbericht
Groninger Jonge Democraten
Persbericht (aankondiging)
Verkiezing van de beste coffeeshop van Groningen
Prijsuitreiking op 19 december 2008, 16.00 uur, locatie nog onbekend.
Het huidige kabinet heeft haar peilen gericht op het Nederlandse softdrugsbeleid. Het gedoogbeleid wordt langzaam maar zeker afgeschaft door het uitvaardigen van steeds meer betuttelende regels betreffende de zogeheten coffeeshops. De shops zouden zorgen voor onveilige situaties en overlast, mede veroorzaakt door het vele drugstoerisme. Ook zou de verkoop van cannabis een groot gevaar zijn voor de volksgezondheid. Niets van waar zeggen de Groninger Jonge Democraten, vandaar de verkiezing van 'beste coffeeshop van Groningen'.
"Dat het rijk gemeentes oplegt om coffeeshops binnen 250 meter van scholen te sluiten is symboolpolitiek en beperkt onnodig verschillende vrijheden" aldus Chris-Jan Kamminga (Voorzitter). "Alsof scholieren niet een paar meter extra kunnen lopen en ook hoor je niemand over het verkopen van alcohol binnen deze zone" voegt Jeroen van Leeuwen (Secretaris Politiek) daaraan toe. Net als supermarkten om een legitimatie moeten vragen, moeten coffeeshops dat ook. Daarbij kom je onder de 18 jaar überhaupt niet één coffeeshop binnen, laat staan dat je er iets kunt kopen.
Vooral het argument dat cannabis slecht is voor de gezondheid is een voorbeeld van oogkleppenpolitiek. De wens dat iets liever niet bestaat los je niet op door het te verbieden. Sterker nog, je ziet dat in landen waar softdrugs in een veilige en gecontroleerde omgeving verkocht wordt er minder drugsproblemen zijn dan landen waarin de criminaliteit de vraag naar drugs beantwoord. Ook het probleem van het drugstoerisme is een vorm van omgekeerde wereld. We moeten niet willen dat landen als Duitsland en België onze wetten gaan schrijven, iets wat gebeurt door aan hun wensen te voldoen.
Komende week zullen de Groninger Jonge Democraten in kleinere groepen bij de verschillende deelnemende coffeeshops langsgaan om deze te testen. De test bestaat niet uit het gebruik van softdrugs, maar juist uit het testen van verschillende voorwaarden. Naast het naleven van de wet en de mate van overlast zullen we vooral kijken naar de secundaire voorwaarden zoals klantvriendelijkheid, de verstrekte informatie en voorlichting, de sfeer en uitstraling.
Noot voor de redactie