Open brief aan De Tijd, Mediafin en De Persgroep
* Press release
* Mortsel (België)
* December 19, 2008 12:00
Geachte heer,
Toen ik zoals gewoonlijk deze morgen bij het ontbijt de krant de Tijd
opende moest ik vaststellen dat de Tijd en meer specifiek journalist
Bert Broens zijn campagne "beschadiging van Agfa-Gevaert" onverminderd
voortzet.
In de afgelopen maanden hebben wij moeten vaststellen dat deze
journalist voortdurend een eenzijdig negatief beeld ophangt van
Agfa-Gevaert en niet aarzelt onwaarheden te laten verschijnen.
Het meest frappante voorbeeld waren de artikels vlak voor de Algemene
Vergadering van april 2008 waarin werd beweerd dat een aantal grote
aandeelhouders van Agfa-Gevaert tegen een aantal agendapunten zouden
stemmen. Na navraag bij deze aandeelhouders bleek dit bericht volledig
vals en onze grootste aandeelhouder Franklin Templeton zag zich zelfs
genoodzaakt een persmededeling uit te sturen om dit te ontkennen. Het
is duidelijk dat in dit geval zelfs de meest elementaire regels van
een objectieve journalistiek niet werden gevolgd.
Een ander voorbeeld is de reeks artikelen waarin volledig valse
informatie werd verspreid over een mogelijke operatie betreffende Agfa
Graphics. Insiders weten dat deze campagne geïnspireerd werd door het
management van Punch. Ik laat u zelf beoordelen of dit deontologisch
aanvaardbaar is.
Meer recent richt de campagne zich op Agfa HealthCare. De belangrijke
successen van deze business groep, zoals het meest recent behaalde
megacontract met de Parijse hospitalen, werden geminimaliseerd. Het
artikel van vandaag schept een volledig negatief beeld op basis van
enkele details.
Het is duidelijk dat wij niet elk contract kunnen winnen. Indien dat
het geval was hadden wij een monopolie. En dat er af en toe een
medewerker vertrekt lijkt mij ook geen aanleiding tot een dergelijke
negatieve berichtgeving.
Voor dit artikel werd geen enkel contact genomen met ons bedrijf om
tenminste de correctheid van de informatie te controleren of
bijkomende informatie te bekomen. Ik laat nogmaals aan u de
beoordeling of dit van kwaliteitsjournalistiek getuigt. Ik heb
persoonlijk aan Bert Broens alle mogelijkheden tot communicatie ter
beschikking gesteld, inclusief mijn privé GSM nummer. Verder kan ik
niet gaan.
Agfa-Gevaert is één van de weinige Belgische bedrijven met zeer
belangrijke marktaandelen op wereldvlak in vrijwel al haar
activiteitsbereiken. Dit geldt zowel voor de grafische als voor de
medische activiteit. Dergelijke artikels worden daarom natuurlijk door
de concurrenten gretig vertaald en verspreid bij klanten.
Het is voor mij onbegrijpelijk dat een krant die zich profileert als
de krant voor ondernemers in Vlaanderen een dergelijke
beschadigingsoperatie opzet. Het zal u dan ook niet verwonderen dat ik
onverwijld als recht van antwoord een tekst van mijn hand, van
vergelijkbare lengte, in de Tijd wens te laten verschijnen.
Dit lijkt mij een minimum om de belangrijke economische schade die
door deze campagne is ontstaan nog enigszins te beperken.
Jo Cornu, CEO Agfa-Gevaert
---
Viviane Dictus
Director Corporate Communication
Septestraat 27
2640 Mortsel - Belgium
tel:+32 (0) 3 444 7124
fax:+32 (0) 3 444 4485
viviane.dictus@agfa.com
---
Johan Jacobs
Corporate Press Relations Manager
Septestraat 27
2640 Mortsel - Belgium
tel:+32 (0) 3 444 8015
fax:+32 (0) 3 444 5005
johan.jacobs@agfa.com
Agfa-Gevaert Group