Ingezonden persbericht
Persbericht
Let op: Embargo tot vrijdag 19 december 2008 18.00 uur
Zwolle, 19 december 2008
Christelijke goede doelen samen in jaarlijks onderzoek
Zwolle - In het voorjaar van 2009 zal voor het eerst een vergelijkend en representatief onderzoek plaatsvinden naar de naamsbekendheid en het imago van christelijke goede doelen en naar het geefklimaat van christelijke consumenten in Nederland. Onder de naam Christelijk Charitatief Peil zal een jaarlijks terugkerende benchmark worden gehouden.
Voor het eerste onderzoek, de zgn. nulmeting, hebben zich 18 christelijke goede doelen aangemeld: 3xM, BibleLeague, Compassion, Dorcas, Edukans, Kerk in Actie, Leprazending, MAF, Open Doors, Red een Kind, De Hoop, Ontmoeting, Tear, Bartiméus Sonneheerdt, Nederlands Bijbelgenootschap, World Vision, Wycliffe en ZOA.
Het jaarlijkse onderzoek is opgezet in samenwerking met het sociaal-wetenschappelijk instituut Kaski, verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen. De eerste resultaten worden in mei 2009 verwacht.
Het Christelijk Charitatief Peil onderscheidt binnen de christelijke consumentenmarkt vier categorieën: protestants, orthodox-gereformeerd, bevindelijk-gereformeerd en evangelisch-pinkster. Naast bekendheid en waardering van de deelnemende goede doelen meet het Christelijk Charitatief Peil ook het geefklimaat en het geefgedrag binnen de genoemde groepen.
Door bundeling van krachten is wetenschappelijk onderzoek naar naamsbekendheid, imago en geefklimaat nu binnen handbereik gekomen van de christelijke goede doelenmarkt in Nederland.
De Stichting Christelijk Charitatief Peil, die verantwoordelijk is voor het jaarlijkse onderzoek, is een initiatief van Christal Teleservice te Zwolle en communicatiebureau douglas design te Ommen. De initiatiefnemers sluiten niet uit dat naar aanleiding van de uitkomsten van het onderzoek, ook op andere terreinen de samenwerking tussen christelijke goede doelenorganisaties geïntensiveerd zal worden.