Ingezonden persbericht


news_release

Bereiken knock-outfase UEFA Champions League levert Europese topclubs tot wel ¤ 46,1 miljoen op

MasterCard-onderzoek wijst uit: winst in seizoen 2008-2009 levert max. ¤ 110,4 miljoen op Waterloo, Brussel ­ Het bereiken van de knock-outfase van dde UEFA Champions League levert Europese topclubs gemiddeld 38,45 miljoen euro op, aldus een nieuw onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van MasterCard, officiële sponsor van het toernooi. Dat is een aanzienlijke opsteker in deze huidige financieel gezien barre winter. Het bedrag kan oplopen tot in totaal 46,14 miljoen euro aan extra inkomsten voor clubs met een grote aanhang, zoals Manchester United FC en FC Barcelona.

Het MasterCard-onderzoek wijst eveneens uit dat het elftal dat uiteindelijk de finale in Rome bereikt en daar de beker wint hieraan tot wel 110,35 miljoen euro kan verdienen. Deze financiële injectie is afkomstig uit verschillende bronnen: een bedrag dat de UEFA uitkeert bij deelname, UEFA-prijzengeld, een aandeel in de commerciële inkomsten van de UEFA uit het toernooi (marktbijdrage), ticketverkoop, commerciële en marketinginkomsten (inclusief sponsoring, de verkoop van merchandising en de verkoop van voedsel en drank) en de toegenomen waarde van het elftal.

Professor Simon Chadwick, een van 's werelds toonaangevende experts op het gebied van sport en business die het MasterCard-onderzoek heeft uitgevoerd:

'In economisch onzekere tijden blijft de universele aantrekkingskracht van sport onverminderd groot, waardoor het een van de lucratiefste sectoren is. De competitie blijft een belangrijke bron van inkomsten en commerciële activiteiten voor de clubs, zeker voor de clubs die zich voor de knock-outfase van het toernooi hebben gekwalificeerd.'

'De inkomsten uit het toernooi leveren zonder twijfel een significante bijdrage aan de jaaromzet van de deelnemende clubs. Bovendien zijn inkomsten uit UEFA Champions League-deelname nu in het bijzonder belangrijk gezien het huidige lastige bedrijfsklimaat wereldwijd.'

De UEFA beloont elk elftal dat zich kwalificeert voor de UEFA Champions League met 3 miljoen euro; voor het bereiken van de groepsfase krijgt de club 2,4 miljoen euro. Winst tijdens de groepsfase levert 600.000 euro per wedstrijd op, een gelijkspel 300.000 euro. Het bereiken van de eerste knock-outfase is onmiddellijk goed voor een prijzengeld van 2,2 miljoen euro. Een elftal dat zich kwalificeert voor de knock-outfase verdient gemiddeld 9,4 miljoen euro aan UEFA prijzengeld(1). De UEFA maakt extra financiële bijdragen voor de clubs die aan de groepsfase deelnemen afhankelijk van het commerciële succes van het toernooi. Volgens het MasterCard-onderzoek kan dit bedrag oplopen tot circa 9,5 miljoen euro per club. Het onderzoek wijst tevens uit dat de ticketverkoop gedurende de groepsfase gemiddeld 8,55 miljoen euro oplevert, terwijl commerciële en marketinginkomsten goed zijn voor nog eens gemiddeld 6 miljoen euro. Bovendien neemt de waarde van het elftal bij kwalificatie voor de knock-outfase met circa 5 miljoen euro toe.

Dit betekent dat het gemiddelde financiële rendement voor de clubs bij kwalificatie voor de groepsfase van de UEFA Champions League als volgt kan worden onderverdeeld: 24,7 % UEFA marktbijdrage; 24,4 % UEFA- prijzengeld; 22,3 % ticketinkomsten; 15,6 % commerciële en marketinginkomsten en 13,0 % gestegen waarde van het team.

UEFA-prijzengeld levert 2,5 miljoen euro op voor elke kwartfinalist, 3 miljoen euro voor elke halve finalist, 4 miljoen euro voor de verliezende finalist en 7 miljoen euro voor de winnaar.

Volgens het MasterCard-onderzoek kan het team dat in mei 2009 in Rome de UEFA Champions League trofee optilt in totaal 21,9 miljoen euro aan prijzengeld verdienen, naar verwachting 9,5 miljoen euro aan marktbijdrage, 19,95 miljoen euro aan ticketinkomsten, 14 miljoen euro aan commerciële en marketinginkomsten, 15 miljoen euro vanwege de toegenomen elftalwaarde en tot wel 30 miljoen euro aan andere inkomsten gerelateerd aan de opmars in het toernooi en de overwinning, inclusief bonussen van sponsors.

MasterCard heeft onderzoek laten uitvoeren naar het economische effect van de UEFA Champions League in de seizoenen 2006-2007, 2007-2008 en 2008-2009 en van de UEFA European Championships 2008. Hiermee loopt MasterCard voorop bij het leveren van inzicht in de relatie tussen sport en commercie.

-Einde-
Contact:
Johan Nijlaan, 070-3121070/06-4293449, jnijlaan@webershandwick.com

Informatie voor de redactie
In opdracht van MasterCard heeft Professor Simon Chadwick het economische effect van kwalificatie voor de knock-outfase van de UEFA Champions League onderzocht. Hij onderzocht de volgende zaken: het financiële rendement voor Europese topclubs bij kwalificatie voor de knock-outfase in de UEFA Champions League, het voorspelde profijt voor het elftal dat de finale in Rome in mei 2009 weet te bereiken en wint, de verschillende factoren die bijdragen aan het economisch effect en de weging van deze factoren in verhouding tot het totale economische effect, en andere bijzondere kwalitatieve inzichten.

Over professor Chadwick
Simon Chadwick is professor 'Sport Business Strategy and Marketing' aan de Coventry University Business School en tevens directeur van het CIBS (Centre for the International Business of Sport ­ in 2007 door hemzelf opgeericht). Voorheen doceerde hij aan de Universiteit van Leeds en aan de Universiteit van London, waar hij Visiting Research Fellow en directeur van het Birkbeck Sport Business Centre is gebleven.

Professor Chadwick heeft een groot aantal publicaties op het gebied van sportmarketing en sport business strategy op zijn naam staan. Daarnaast heeft hij samengewerkt met tal van organisaties uit de sportsector. Hij heeft sportorganisaties geadviseerd bij projecten op het gebied van sponsormanagement, branding, de analyse van kijkersgedrag, de internationale ontwikkeling van de sportsector en het gebruik van internet in de sport business. Simon trad onlangs op als deskundige in een rechtzaak in de Amerikaanse High Court waarbij organisaties als de International Tennis Federation, Wimbledon, de US Open, de Australische en de Franse open tenniskampioenschappen betrokken waren. Ook heeft hij voor organisaties gewerkt als FC Barcelona, Atletico Madrid, Sunderland FC, The Football Association, Sport England, TSE Consulting, SportundMarkt, Red Mandarin, SportBusiness, The Economist, BusinessWeek, International Marketing Reports en Stonewall.

Over MasterCard Europe
MasterCard Europe is verantwoordelijk voor de op Europa gerichte activiteiten die MasterCard Worldwide in Europa ontplooit. Het hoofdkantoor is gevestigd in het Belgische Waterloo. MasterCard Europe werkt samen met 51 Europese landen, die administratief verdeeld zijn over drie klantregio's: de Single Euro Payments Area (SEPA), de ontwikkelde markten en de opkomende markten van Europa, die zich uitstrekken tot aan de oostgrenzen van Rusland. Via een netwerk van lokale vestigingen kan MasterCard Europe de wensen van de klanten in de zeer uiteenlopende Europese markten beter inschatten en vervullen, waarbij mensen op hun eigen manier en in hun eigen taal zaken kunnen doen.

Via MasterCard Worldwide verschaft MasterCard Europe de Europese consument toegang tot wereldwijd toonaangevende betaaldiensten. MasterCard Worldwide heeft een positieve invloed op de wereldhandel door een cruciaal economisch schakelpunt te verzorgen tussen financiële instellingen, bedrijven, pashouders en winkeliers over de hele wereld. Als franchiser, betalingsverwerker en adviseur houdt MasterCard zich bezig met het ontwikkelen en verkopen van betalingsoplossingen, het verwerken van ruim 16 miljard transacties per jaar en het leveren van toonaangevende analyse- en adviesdiensten aan klanten van financiële instellingen en detailhandelaren. Door middel van merken zoals MasterCard(TM), Maestro(TM) en Cirrus(TM) verleent MasterCard diensten aan de consument en het bedrijfsleven in meer dan 210 landen en gebiedsdelen. Bezoek www.mastercard.com voor meer informatie. Bezoek http://www.mastercard.com. voor meer informatie.

(1) Gebaseerd op het winnen van drie groepswedstrijden ­ hogere inkomsten voor elftallen diie meer wedstrijden winnen, zoals FC Barcelona, komen terug in het maximale bedrag van ¤ 46,14 miljoen dat clubbs met een grote aanhang kunnen verdienen.