Stichting Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector (Stichting HKZ)
Let op kwaliteitsgarantie bij schuldhulpverlening
Wanneer instanties cliënten met schulden doorverwijzen naar
schuldhulpverlening, moet er goed gelet worden op de
kwaliteitsgarantie. Betrouwbare schuldhulpverlening heeft een erkend
keurmerk.
Organisaties die schuldhulpverlening aanbieden kunnen aantonen dat zij
voldoen aan gecontroleerde kwaliteitseisen opgesteld door HKZ of NEN.
Belangrijk om te weten, omdat ook malafide praktijken zijn
gesignaleerd.
Voorkomen is beter dan genezen
Zodra er sprake is van schuld, is het belangrijk zo snel mogelijk hulp
te kunnen bieden, om het ontstaan van grotere problemen te voorkomen.
Schuldhulpverlening wordt geboden door diverse organisaties,
bijvoorbeeld kredietbanken, sociale diensten, maatschappelijk werk en
particuliere aanbieders.
Kwaliteit garanderen
Een kwalitatief goed systeem van schuldhulpverlening biedt zowel
schuldenaren als schuldeisers de garantie voor een professionele en
transparante toepassing daarvan.
Inmiddels zijn door belanghebbende organisaties de kwaliteitseisen
bepaald en vastgelegd in een tweetal schemas met een keurmerk
(certificering) en vastgestelde normen (normalisatie).
Certificatieschema met richtlijnen schuldhulpverlening
Het HKZ certificatieschema Maatschappelijke Hulp- en Dienstverlening
wordt momenteel herzien, mede op basis van de aangescherpte
richtlijnen van de normcommissie Schuldhulpverlening. In de vernieuwde
versie, die begin 2009 beschikbaar komt, is schuldhulpverlening
opgenomen als onderdeel van maatschappelijke hulp- en dienstverlening.
Het NEN (Nederlands Normalisatie Instituut) heeft eveneens onlangs een
kwaliteitsschema ontwikkeld. De NEN-schemas proces- en
persooncertificatie (2008) zijn gedetailleerde schemas die het
primaire proces beschrijven. Daarnaast worden de eisen genoemd, die
aan een schuldhulpverlener worden gesteld.
Organisaties kunnen kiezen uit één van beide keurmerken, maar ze zijn
ook naast elkaar te gebruiken. Hierdoor worden de kwaliteit en de
betrouwbaarheid van de organisatie voor iedereen duidelijk.