Stichting Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector (Stichting HKZ)


Let op kwaliteitsgarantie bij schuldhulpverlening

Wanneer instanties cliënten met schulden doorverwijzen naar schuldhulpverlening, moet er goed gelet worden op de kwaliteitsgarantie. Betrouwbare schuldhulpverlening heeft een erkend keurmerk.

Organisaties die schuldhulpverlening aanbieden kunnen aantonen dat zij voldoen aan gecontroleerde kwaliteitseisen opgesteld door HKZ of NEN. Belangrijk om te weten, omdat ook malafide praktijken zijn gesignaleerd.

Voorkomen is beter dan genezen
Zodra er sprake is van schuld, is het belangrijk zo snel mogelijk hulp te kunnen bieden, om het ontstaan van grotere problemen te voorkomen. Schuldhulpverlening wordt geboden door diverse organisaties, bijvoorbeeld kredietbanken, sociale diensten, maatschappelijk werk en particuliere aanbieders.

Kwaliteit garanderen
Een kwalitatief goed systeem van schuldhulpverlening biedt zowel schuldenaren als schuldeisers de garantie voor een professionele en transparante toepassing daarvan.
Inmiddels zijn door belanghebbende organisaties de kwaliteitseisen bepaald en vastgelegd in een tweetal schemas met een keurmerk (certificering) en vastgestelde normen (normalisatie).

Certificatieschema met richtlijnen schuldhulpverlening Het HKZ certificatieschema Maatschappelijke Hulp- en Dienstverlening wordt momenteel herzien, mede op basis van de aangescherpte richtlijnen van de normcommissie Schuldhulpverlening. In de vernieuwde versie, die begin 2009 beschikbaar komt, is schuldhulpverlening opgenomen als onderdeel van maatschappelijke hulp- en dienstverlening.

Het NEN (Nederlands Normalisatie Instituut) heeft eveneens onlangs een kwaliteitsschema ontwikkeld. De NEN-schemas proces- en persooncertificatie (2008) zijn gedetailleerde schemas die het primaire proces beschrijven. Daarnaast worden de eisen genoemd, die aan een schuldhulpverlener worden gesteld.

Organisaties kunnen kiezen uit één van beide keurmerken, maar ze zijn ook naast elkaar te gebruiken. Hierdoor worden de kwaliteit en de betrouwbaarheid van de organisatie voor iedereen duidelijk.