SGP


18 - 12 - 08 | SGP blij met behoud Nederland in EC - met dank aan Ierland SGP blij met behoud Nederland in EC - met dank aan Ierland

De SGP is blij dat Nederland een plek houdt in de Europese Commissie. Niet Nederland heeft dat voor elkaar gekregen, maar de Ieren. Dat zei SGP-kamerlid Van der Staaij in de Tweede Kamer bij de bespreking van de 'Eurotop' in Brussel.
Kritiek heeft de SGP op de procedureel twijfelachtige manier waarop de aanpassingen van het Verdrag van Lissabon zijn aangebracht. De koninklijke route zou zijn het Verdrag zélf te wijzigen. Wat er nu gebeurt is juridisch gekronkel: de garanties aan de Ieren zullen worden opgenomen in de toetredingsakte voor Kroatie. Van der Staaij herhaalde dat Europa zich verre moet houden van zaken die de landen zelf beter kunnen regelen: onderwijs, belastingen, huwelijk en gezin.


________________________________________

Europese top
18 december 2008
Van der Staaij

SGP-wens
Iedere lidstaat behoudt een plek binnen de Europese commissie. Dit is één van de resultaten van de laatste Europese top. Een oude SGP-wens. We hadden er niet op gerekend deze nog binnen te kunnen halen, maar met dank aan de Ieren is het toch goed gekomen.

De Europese koehandel is inmiddels concreet geworden. Naast het behoud van een eurocommissaris krijgen de Ieren ook juridische garanties voor de militaire neutraliteit, het recht op leven, het gezin, het onderwijs en de nationale bevoegdheden op fiscaal gebied. In ruil voor deze beloften zal Ierland in het najaar van 2009 een nieuw referendum houden.

Voorzitter. Als ik het goed heb gezien, duiden de ER-conclusies niet aan hoe deze juridische garanties worden vastgelegd. De voorzitter van de ER heeft echter aangeduid, dat de juridische garanties zullen worden opgenomen in de toetredingsakte voor Kroatië. Is dit geen merkwaardige gang van zaken? Het Verdrag van Lissabon blinkt al niet uit in helderheid, maar moeten we nu voor een volledig beeld omtrent Lissabon in de toekomst ook de toetredingsakte voor Kroatië erbij nemen? De koninklijke route is toch het verwerken van de nu voorgestelde wijzigingen in het Verdrag van Lissabon? Ik weet wel, dat in het verleden ook amendementen op EU-verdragen zijn verwerkt in Toetredingsakten, maar dan betrof dat louter juridisch-technische wijzigingen. Dit is in die zin toch een unicum?

Is het voorts niet merkwaardig dat nu voor Kroatië de facto een toetredingsdatum is afgegeven? Is het bovendien niet vreemd om de toetreding van Kroatië te verknopen met ratificatie van Lissabon? Stel dat de toetreding van Kroatië om goede redenen wordt uitgesteld of afgewezen, dan betekent dat automatisch dat ook de juridische garanties voor Ierland in de lucht hangen. Zijn dit niet typisch Europese slingerbewegingen, die de scepsis over het geheel vergroten? En wat als Ierland een referendum houdt en vervolgens niet alle lidstaten overgaan tot ratificatie van de toetredingsakte voor Kroatië met daarbij de aanvulling t.a.v. Lissabon?

Nee?
Ierland zal een tweede referendum houden. Eigenlijk is dit al een beetje op het democratische randje, want de Ierse bevolking heeft zich helder uitgesproken en feitelijk zou hiermee dus het Verdrag van de baan moeten zijn. Nu komt er een echter een herkansing. Ik veronderstel, dat dit ook wel de laatste ronde is. Als Ierland opnieuw tegenstemt, moet dat het besliste einde zijn van dit verdrag. Ierland mag niet verder gechanteerd of gemanipuleerd worden. Bij een nieuw âneeâ zal simpelweg op basis van Nice - met mogelijk wat aanpassingen â verder moeten worden gegaan. Is dit ook de insteek van de regering?

A contrario
Voorzitter. Nog even over de toezeggingen aan Ierland. Het raakt hier aan themaâs waarbij ook mijn fractie opveert. Ierland krijgt de garantie dat ratificatie van Lissabon (inclusief de juridische verankering van het EU-handvest) de bepalingen van de Ierse grondwet inzake het recht op leven en inzake onderwijs en gezin geheel onaangetast laten. Lissabon verandert ook helemaal niets aan de mogelijkheden van de EU t.a.v. belastingheffing en het nationale veiligheids- en defensiebeleid, zo wordt nu gegarandeerd.

Dit zijn echter toch al bij uitstek nationale themaâs waar Europa zich buiten moet houden? Wat omvat deze toezegging inhoudelijk precies? Moet ik a contrario constateren, dat â als Lissabon ongeschonden zou blijven â de lidstaten niet gevrijwaard zullen zijn van Europese bemoeizucht op deze bij uitstek nationale terreinen? Het is van tweeën één: óf de toezeggingen jegens Ierland hebben niets om het lijf óf de EU krijgt vanwege Lissabon toch bevoegdheden die bij uitstek liggen op nationaal terrein, zoals belastingheffing, onderwijs en veiligheidsbeleid. Wat is het nu?

Crisis
SGP is positief over het economische herstelplan. Ook enkele vragen. De kritiek klinkt dat, doordat aan de lidstaten wordt overgelaten welke maatregelen zij nemen, het geld niet efficiënt wordt ingezet. Door de interne markt verdwijnt namelijk een groot deel van de individuele overheidsinvesteringen naar andere EU-landen. Dient het stimuleringsbeleid niet sterker op EU-niveau gecoördineerd te worden?

Daarnaast schijnen de stimuleringsplannen van de lidstaten veel kleiner zijn dan de bedragen die ze hebben toegezegd. Economen beweren, dat het Nederlandse plan nog maar bestaat uit ⬠1.3 miljard harde toezeggingen: 0.21% van het BNP in plaats van de afgesproken 1.2%. Bovendien vraag ik mij af of de bedragen die worden uitgetrokken in de vorm van staatsgaranties en -leningen zomaar kunnen worden opgeteld bij de bedragen voor belastingverlagingen en overheidsinvesteringen, wat in veel nationale plannen wel gebeurt. Hoe doet Nederland dit?

Dank u wel