SGP
18 - 12 - 08 | SGP blij met behoud Nederland in EC - met dank aan
Ierland SGP blij met behoud Nederland in EC - met dank aan Ierland
De SGP is blij dat Nederland een plek houdt in de Europese Commissie.
Niet Nederland heeft dat voor elkaar gekregen, maar de Ieren. Dat zei
SGP-kamerlid Van der Staaij in de Tweede Kamer bij de bespreking van
de 'Eurotop' in Brussel.
Kritiek heeft de SGP op de procedureel twijfelachtige manier waarop de
aanpassingen van het Verdrag van Lissabon zijn aangebracht. De
koninklijke route zou zijn het Verdrag zélf te wijzigen. Wat er nu
gebeurt is juridisch gekronkel: de garanties aan de Ieren zullen
worden opgenomen in de toetredingsakte voor Kroatie. Van der Staaij
herhaalde dat Europa zich verre moet houden van zaken die de landen
zelf beter kunnen regelen: onderwijs, belastingen, huwelijk en gezin.
________________________________________
Europese top
18 december 2008
Van der Staaij
SGP-wens
Iedere lidstaat behoudt een plek binnen de Europese commissie. Dit is
één van de resultaten van de laatste Europese top. Een oude
SGP-wens. We hadden er niet op gerekend deze nog binnen te kunnen
halen, maar met dank aan de Ieren is het toch goed gekomen.
De Europese koehandel is inmiddels concreet geworden. Naast het behoud
van een eurocommissaris krijgen de Ieren ook juridische garanties voor
de militaire neutraliteit, het recht op leven, het gezin, het
onderwijs en de nationale bevoegdheden op fiscaal gebied. In ruil voor
deze beloften zal Ierland in het najaar van 2009 een nieuw referendum
houden.
Voorzitter. Als ik het goed heb gezien, duiden de ER-conclusies niet
aan hoe deze juridische garanties worden vastgelegd. De voorzitter van
de ER heeft echter aangeduid, dat de juridische garanties zullen
worden opgenomen in de toetredingsakte voor Kroatië. Is dit geen
merkwaardige gang van zaken? Het Verdrag van Lissabon blinkt al niet
uit in helderheid, maar moeten we nu voor een volledig beeld omtrent
Lissabon in de toekomst ook de toetredingsakte voor Kroatië erbij
nemen? De koninklijke route is toch het verwerken van de nu
voorgestelde wijzigingen in het Verdrag van Lissabon? Ik weet wel, dat
in het verleden ook amendementen op EU-verdragen zijn verwerkt in
Toetredingsakten, maar dan betrof dat louter juridisch-technische
wijzigingen. Dit is in die zin toch een unicum?
Is het voorts niet merkwaardig dat nu voor Kroatië de facto een
toetredingsdatum is afgegeven? Is het bovendien niet vreemd om de
toetreding van Kroatië te verknopen met ratificatie van Lissabon?
Stel dat de toetreding van Kroatië om goede redenen wordt uitgesteld
of afgewezen, dan betekent dat automatisch dat ook de juridische
garanties voor Ierland in de lucht hangen. Zijn dit niet typisch
Europese slingerbewegingen, die de scepsis over het geheel vergroten?
En wat als Ierland een referendum houdt en vervolgens niet alle
lidstaten overgaan tot ratificatie van de toetredingsakte voor
Kroatië met daarbij de aanvulling t.a.v. Lissabon?
Nee?
Ierland zal een tweede referendum houden. Eigenlijk is dit al een
beetje op het democratische randje, want de Ierse bevolking heeft zich
helder uitgesproken en feitelijk zou hiermee dus het Verdrag van de
baan moeten zijn. Nu komt er een echter een herkansing. Ik
veronderstel, dat dit ook wel de laatste ronde is. Als Ierland opnieuw
tegenstemt, moet dat het besliste einde zijn van dit verdrag. Ierland
mag niet verder gechanteerd of gemanipuleerd worden. Bij een nieuw
âneeâ zal simpelweg op basis van Nice - met mogelijk wat aanpassingen
â verder moeten worden gegaan. Is dit ook de insteek van de regering?
A contrario
Voorzitter. Nog even over de toezeggingen aan Ierland. Het raakt hier
aan themaâs waarbij ook mijn fractie opveert. Ierland krijgt de
garantie dat ratificatie van Lissabon (inclusief de juridische
verankering van het EU-handvest) de bepalingen van de Ierse grondwet
inzake het recht op leven en inzake onderwijs en gezin geheel
onaangetast laten. Lissabon verandert ook helemaal niets aan de
mogelijkheden van de EU t.a.v. belastingheffing en het nationale
veiligheids- en defensiebeleid, zo wordt nu gegarandeerd.
Dit zijn echter toch al bij uitstek nationale themaâs waar Europa zich
buiten moet houden? Wat omvat deze toezegging inhoudelijk precies?
Moet ik a contrario constateren, dat â als Lissabon ongeschonden zou
blijven â de lidstaten niet gevrijwaard zullen zijn van Europese
bemoeizucht op deze bij uitstek nationale terreinen? Het is van
tweeën één: óf de toezeggingen jegens Ierland hebben niets om het
lijf óf de EU krijgt vanwege Lissabon toch bevoegdheden die bij
uitstek liggen op nationaal terrein, zoals belastingheffing, onderwijs
en veiligheidsbeleid. Wat is het nu?
Crisis
SGP is positief over het economische herstelplan. Ook enkele vragen.
De kritiek klinkt dat, doordat aan de lidstaten wordt overgelaten
welke maatregelen zij nemen, het geld niet efficiënt wordt ingezet.
Door de interne markt verdwijnt namelijk een groot deel van de
individuele overheidsinvesteringen naar andere EU-landen. Dient het
stimuleringsbeleid niet sterker op EU-niveau gecoördineerd te worden?
Daarnaast schijnen de stimuleringsplannen van de lidstaten veel
kleiner zijn dan de bedragen die ze hebben toegezegd. Economen
beweren, dat het Nederlandse plan nog maar bestaat uit ⬠1.3 miljard
harde toezeggingen: 0.21% van het BNP in plaats van de afgesproken
1.2%. Bovendien vraag ik mij af of de bedragen die worden uitgetrokken
in de vorm van staatsgaranties en -leningen zomaar kunnen worden
opgeteld bij de bedragen voor belastingverlagingen en
overheidsinvesteringen, wat in veel nationale plannen wel gebeurt. Hoe
doet Nederland dit?
Dank u wel