Landstede
Veel werk in de facility-branche
Veel studenten associëren het woord facilitaire dienst met schoonmaken in
een ziekenhuis of verzorgingshuis. Een hardnekkig misverstand, benadrukt
Marion van Halteren van de niveau 4 opleiding Facilitair Leidinggevende bij
Landstede, die nu in drie (in plaats van vier) jaar is af te ronden. De
facilitaire branche biedt zoveel meer: je kunt bijvoorbeeld aan de slag bij
een theater en evenementen organiseren of bij een bank waar je onder andere
verantwoordelijk bent voor de veiligheid. En er is veel werk, dus de kans
dat je na het behalen van je diploma meteen een leuke baan hebt, is groot.
Ondanks de recessie zijn er veel banen in de facilitybranche, weet Van
Halteren. Er is altijd behoefte aan mensen die zorgen dat alles - van
schoonmaak en catering tot beveiliging, logistieke zaken en
evenementenorganisatie - op rolletjes loopt.
In elk grote organisatie is wel een facilitair leidinggevende.
Momenteel lopen er bijvoorbeeld stagiair(e)s rond bij Landal
GreenParks, de NOS, op Schiphol, bij Theater De Spiegel en bij een
resort in Amerika.
Maar ook in bankgebouwen, scholen en gemeentes en - vooral ook in
hotels - is veel behoefte aan facilitair managers.
Van Halteren: Een van onze afgestudeerden werkt nu als regiomanager
voor een bedrijf dat schoonmakers inzet bij hotels.
Zij neemt onder andere mensen aan, doet kwaliteitscontroles,
controleert werkroosters, zorgt dat facturen betaald worden,
controleert de urenstaten van het personeel en voert
functioneringsgesprekken. Kortom, zij is de hele dag op pad en
overlegt met allerlei mensen, van directieleden tot de medewerkers die
de kamers schoonhouden.
Evenementen organiseren
Een belangrijk onderdeel van de opleiding is het organiseren van
evenementen. Een congres bijvoorbeeld, waarbij de facility manager
onder meer gesprekken voert met klanten, zorgt dat alle apparatuur
klaarstaat en ook werkt en dat gasten goed worden ontvangen.
De studenten moeten ook zelf evenementen organiseren. Daarbij zijn ze
zelf verantwoordelijk voor de hele organisatie. Van Halteren: Een
voorbeeld is een charitydinner voor een goed doel in het Landstede
Restaurant aan de Fuchsiastraat.
Ook zijn de studenten elk jaar betrokken bij de diploma-uitreiking van
een aantal opleidingen en het introkamp van de eerstejaars van
Landstede.
Tijdens de opleiding is er ook veel aandacht voor financieel
management: een faclity manager moet budgetten kunnen bewaken en ook
kunnen berekenen wat een evenement kost.
Leren in de praktijk
Daarnaast wordt er veel buiten de school geleerd; zo draaien de
studenten mee bij allerlei bedrijven en instellingen op diverse
afdelingen, zoals een reprodienst, een logistieke afdeling, de
receptie en de catering. Op die manier doen ze breed ervaring op.
Kortom: een facility manager is een spin in het web: Het werk is heel
afwisselend en dynamisch, maar dat vraagt ook wat van de studenten. Zo
moeten ze goed kunnen communiceren, organiseren, praktijkgericht zijn,
van aanpakken weten en goed en snel problemen kunnen oplossen.
Versneld afronden
Studenten die de niveau 4-opleiding in Zwolle doen, worden opgeleid
voor een leidinggevende positie in de facilitybranche. Ze kunnen de
opleiding versneld, in drie jaar, afronden. Wel is er een
uitloopmogelijkheid naar vier jaar.
Studenten die voor de niveau 2-opleiding kiezen worden opgeleid tot
medewerker in de facilitybranche. Mogelijke beroepen zijn
voedingsassistent in ziekenhuis, receptiemedewerker of conciërge bij
een bank of andere instelling, of helpdeskmedewerker bij een gemeente.
De studenten krijgen begeleiding op maat.
Met hun mbo-diploma kunnen ze ook doorstromen:de niveau 4-studenten
worden op vrijwel alle hbo-opledingen toegelaten. Mogelijke
vervolgstudies zijn: de Hotelschool, Facility Management, Leisure
Management of een lerarenopleiding.