Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss: fascinatie en puur rijplezier
(12/19/2008)
Als kroon op de modelreeks van de succesvolle supersportwagen SLR
introduceren Mercedes-Benz en McLaren een nieuwe, spectaculaire en nog
radicalere uitvoering. In de nieuwe Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling
Moss is er geen dak en geen voorruit die bestuurder en passagier
scheiden van de elementen.
Zo kunnen ze genieten van de fascinatie van snelheid en rijplezier in
hun meest pure vorm. Bovendien beschikt het model over toptechniek en
spectaculaire vormgeving. Dankzij de V8-compressormotor met een
vermogen van 478 kW/650 pk accelereert de SLR Stirling Moss in minder
dan 3,5 seconden van 0-100 km/u. De topsnelheid bedraagt 350 km/u,
waarmee deze nieuwe uitvoering de snelste open in serie geproduceerde
sportwagen is. Met deze prestaties draagt de auto met recht de naam
van de legendarische Britse coureur Stirling Moss, die in de vijftiger
jaren met de al even beroemde Mercedes-Benz SLR-sportwagens de ene
zege na de andere behaalde. Met de exclusieve SLR Stirling Moss wordt
de actuele SLR-familie afgerond. De productie is beperkt tot 75
exemplaren. Met de start van de productie van de SLR Stirling Moss in
juni 2009 wordt in mei 2009 zoals gepland de productie van de SLR
Roadster stopgezet.
SLR: Drie letters zeggen voor liefhebbers genoeg. In de vijftiger
jaren behaalde Mercedes-Benz met de 300 SLR tal van overwinningen,
onder andere in de Mille Miglia, de Targa Florio en de Tourist Trophy.
De topcoureurs uit die tijd reden met de auto: Juan Manuel Fangio,
Karl Kling en vooral de Brit Stirling Moss. Naar hem is de moderne
uitvoering van de SLR dan ook genoemd, want de nieuwe SLR Stirling
Moss verenigt het karakter van de moderne SLR-modellen met de
fascinatie van de SLR uit 1955. Tot de kernwaarden van zowel de
historische als de actuele SLRâs behoort een fascinerend nieuw
ontwerp, innovatieve techniek, hoogwaardige materialen die op een
perfecte manier zijn verwekt en vooral: een voor alle zintuigen unieke
rijbeleving.
Extreem puristisch concept zonder dak en voorruit
Volgens het voorbeeld van de 300 SLR is ook de nieuwe supersportwagen
hoogwaardig geproduceerd, maar volgens een zeer puristisch concept,
zonder ruiten en dak. Slechts twee windschermen van een paar
centimeter hoog beschermen de bestuurder en passagier tegen de
rijwind. De carrosseriestructuur dient als rolbeugel voor de
bescherming van de inzittenden.
Net zoals de legendarische sportwagens van vroeger overtuigt ook de
SLR Stirling Moss door zijn indrukwekkende prestaties. Met een
acceleratie van 0-100 km/u in minder dan 3,5 seconden en een
topsnelheid van 350 km/u zorgt de supersportwagen voor een nieuwe
dimensie van open rijden. Niet in de laatste plaats, doordat de
zintuigen tijdens elke rit op tot dusver ongekende wijze worden
geprikkeld.
Fascinerend ontwerp herinnert aan de SLR-raceautoâs
De volledige carrosserie van de Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling
Moss is gemaakt van koolstofvezel. Bij het ontwerp van de nieuwe auto
hielden de specialisten van Mercedes-Benz natuurlijk rekening met het
feit dat ze hier met een 350 km/u snelle sportwagen te maken hadden,
maar tegelijkertijd herinnert de auto aan de vormtaal van de
SLR-raceautoâs uit de vijftiger jaren, die tot op de dag van vandaag
mensen blijven fascineren.
Een opvallend kenmerk van de Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss
is de lange motorkap en de compacte, krachtig gelijnde achterpartij.
Omdat de auto geen ruiten heeft, lopen interieur en exterieur vloeiend
in elkaar over. Zo lijkt het, alsof de motorkap tot in het interieur
reikt. Daarmee straalt de sportwagen zelfs als hij stil staat, een
dynamiek uit die iedereen fascineert.
Net zoals bij het historisch voorbeeld zijn ook bij de nieuwe SLR
Stirling Moss de dorpels aan de zijkant zeer hoog. Daarom kozen de
constructeurs voor vleugeldeuren die naar voren openen. Indien gewenst
kan de auto door middel van twee afdekplaten van koolstofvezel, de
zogeheten tonneaucovers, worden afgedekt. Deze platen zijn opgeborgen
in de kofferruimte. Wanneer de auto is afgedekt en de portieren
gesloten zijn, lijkt de SLR Stirling Moss wel een sculptuur.
Ook binnenin is alleen het noodzakelijkste aan boord. Een mix van
waardevolle en authentieke materialen als carbon, aluminium en
hoogwaardig leer bepaalt hier het beeld. Op een aluminium plaquette is
de handtekening van Sir Stirling Moss ingegraveerd.
Innovatieve techniek en doordachte aërodynamica
Voor de techniek werd gebruik gemaakt van de ervaringen die eerder met
de SLR coupé en roadster zijn opgedaan. Evenals deze uitvoeringen
beschikt ook de SLR Stirling Moss over een aërodynamica-concept met
een gesloten bodemplaat en een diffusor aan de achterkant voor zoveel
mogelijk neerwaartse druk, al is de diffusor bij dit model veel groter
dan bij de coupé en de roadster.
De SLR Stirling Moss is de laatste versie van de SLR die nog gebouwd
wordt, in een gelimiteerde oplage van 75 exemplaren. Deze exclusieve
uitvoering rondt niet alleen de SLR-familie af, hij is ook een
dankbetoon aan de trouwste SLR-bezitters, want alleen zij worden in de
gelegenheid gesteld, een bestelling voor een SLR Stirling Moss te
plaatsen.
AutoRai