Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Aan de Feriening Frysk Underwiis, de Ried van de Fryske Beweging en het Pedagogysk Wurkferbân van de Fryske Akademy p/a G. Sondermanstrjitte 29
9203 PT DRACHTEN

Den Haag Ons kenmerk Uw brief van 18 december 2008 PO/O&O/77989 15 september 2008

Onderwerp
de toepassing van het European Charter for
Regional or Minority Languages in Nederland

Dames, heren,
Dank u voor uw brief van 15 september 2008 aan minister Plasterk, minister Ter Horst en de Tweede Kamer, waarin u uw standpunten over de gewenste positie van de Friese taal opnieuw duidelijk neerzet. Omdat Fries in het onderwijs in mijn portefeuille zit, hebben minister Ter Horst en minister Plasterk mij gevraagd uw brief te beantwoorden. Terecht wijst u op het verschijnen van het derde rapport van de Commissie van deskundigen van de Raad van Europa over de uitvoering van het Europees handvest voor regionale talen of talen van minderheden. Tijdens de vorige kabinetsperiode zond de toenmalige minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, mevrouw Van der Hoeven, op 29 juni 2006 een reactie op uw aan de Tweede Kamer gerichte brief van 5 april 2006 over wijziging van de Wet op het primair onderwijs, de Wet op het voortgezet onderwijs en de Wet op de expertisecentra wat betreft het vak en de instructietaal Fries en de gelijkwaardigheid kerndoelen Fries. Hierin wordt uiteengezet waarom een wetswijziging vanwege het Europees handvest voor regionale talen of talen van minderheden niet voor de hand ligt.

Dat neemt niet weg dat er veel maatregelen worden getroffen, ook wettelijke, die direct of indirect de kwaliteit van het Fries in het onderwijs kunnen verbeteren. Een opsomming hiervan vindt u in de, ongetwijfeld bij u bekende `Derde periodieke rapportage inzake de maatregelen welke Nederland heeft getroffen ten aanzien van de Friese taal en cultuur'. In het bijzonder wil ik daarvan vermelden het toezichtskader voor het onderwijs in het Fries van de Inspectie van het onderwijs. Een concept toezichtskader is nu voorgelegd aan Gedeputeerde Staten van Fryslân en zal binnenkort ter vaststelling aan mij worden voorgelegd.
In deze derde rapportage wordt ook ingegaan op de door u aangehaalde situatie van het Fries in de wetgeving rond het speciaal onderwijs:

- het grootste deel van de scholen die voorheen onder de ISOVSO (Interimwet speciaal onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs) vielen (LOM, MLK) vallen nu onder de Wet op het primair onderwijs en daarvoor gelden de in deze wet opgenomen verplichtingen voor het Fries; Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Rijnstraat 50, Postbus 16375, 2500 BJ Den Haag T +31-70-412 3456 F +31-70-412 3450 W www.minocw.nl

blad 2/2


- de overige scholen vallen nu onder de Wet op de expertisecentra; hierin is opgenomen dat onderwijs in het speciaal onderwijs en in het voortgezet speciaal onderwijs kan worden gegeven in het Fries.

Graag wil ik nog eens ingaan op de rolverdeling ten aanzien van onderwijs in het Fries. Met de provincie Fryslân is afgesproken dat het Rijk het algemeen onderwijs-, cultuur- en mediabeleid bepaalt, direct of indirect zorg draagt voor de naleving van het Europees Handvest en aan de provincie Fryslân middelen ter beschikking stelt om haar beleid ten aanzien van het Fries uit te voeren. De provincie Fryslân bepaalt het beleid met betrekking tot het Fries en draagt zorg voor uitvoering hiervan, waarbij ernaar wordt gestreefd dat het beleid van de provincie wat betreft het Fries en het algemene onderwijs-, cultuur- en mediabeleid van het Rijk elkaar waar mogelijk versterken. Naar aanleiding van de aanbeveling van de `Gemengde commissie decentralisatievoorstellen provincies' zal minister Ter Horst een tijdelijke stuurgroep instellen om advies te geven over mogelijkheden om rijkstaken op het terrein van de Friese taal zoveel mogelijk naar de provincie Fryslân te decentraliseren. Ik wacht de adviezen van deze (nog in te stellen) stuurgroep met belangstelling af.

Ik hoop dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd.

Hoogachtend,

De staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

Sharon A.M. Dijksma