Universiteit Twente

Effect onbewuste beïnvloeding marketing blijkt groter dan verwacht

Onbewust beïnvloeden marketinguitingen ons sterker dan altijd is aangenomen. Zelfs als je niet door hebt dat je geconfronteerd wordt met reclame, kun je er wel naar handelen. Dit blijkt uit onderzoek van Marieke Fransen van de Universiteit Twente. Ze promoveert vrijdag 19 december aan de faculteit Gedragswetenschappen.

In onze samenleving kun je de aanwezigheid van marketing bijna niet meer wegdenken. Praktisch overal zie je merken, advertenties en slogans. Desgevraagd denken mensen dat reclame ze niet beïnvloedt, terwijl uit de literatuur bekend is dat dit wel degelijk het geval is. Dit lijkt erop te duiden dat deze beïnvloeding deels onbewust, oftewel automatisch, gebeurt. Tot op heden is er echter nauwelijks fundamenteel onderzoek gedaan naar de onbewuste effecten van marketingcommunicatie. Dit was reden voor Fransen om deze te onderzoeken. Het bleek dat de onbewuste component groter is dan altijd werd aangenomen.

Sterfelijkheid

Eén van de onderzoeken van de promovenda die deze conclusie ondersteunt, is een onderzoek waarbij ze proefpersonen confronteerde met een bekend verzekeringsmerk. De proefpersonen werden, waarschijnlijk door de associatie met rampen, ziekten en ongeluk herinnerd aan hun sterfelijkheid. Een strategie om vervolgens de doodsgerelateerde angst te verminderen is geld uitgeven. Proefpersonen die waren blootgesteld aan het verzekeringsmerk bleken dan ook voornemens om meer geld uit te geven in de nabije toekomst dan proefpersonen die niet werden blootgesteld aan het verzekeringsmerk. Ze waren zich echter niet bewust van de beïnvloeding.

Fransen wist de beïnvloeding niet alleen te meten bij bewuste blootstelling aan het verzekeringsmerk, maar ook bij zogenaamde subliminale blootstelling. In dat geval is de confrontatie met het merk zo kort dat de proefpersoon het niet eens ziet.

De promovenda keek verder naar de manier waarop proefpersonen blootgesteld werden aan marketing (de modaliteit): werd een merk bijvoorbeeld visueel of auditief gepresenteerd? Uit het onderzoek kwam naar voren dat marketing beter werkt als de modaliteit tijdens de reclame-uiting en de verkoopsituatie gelijk is.