Imagocampagne wasserijsector komt op droogzwiersnelheid

18/12/2008 11:13

FEDERATIE VAN DE BELGISCHE TEXTIELVERZORGING

Wie weg van de snelweg pendelt tussen Brussel en Aalst, kan dezer dagen niet meer naast de eindejaarswensen van de Federatie van de Belgische Textielverzorging kijken. Het metershoge zeil tegen de federatiezetel in Zellik staat symbool voor de nieuwe weg die de BtoC-tak - zeg maar de dorpswasserij en de kleine droogkuis - de voorbije maanden in sloeg. Met de imagocampagne die werd opgezet, en die in 2009 volledig onder stoom zal staan, wil de sector een duidelijke boodschap brengen:

Hallo mensen, we zijn er nog. Springlevend zelfs.

Enkel jaren geleden spanden vertegenwoordigers van de Chinese gemeenschap in de V.S. een rechtszaak aan tegen de uitgevers van de Lucky Luke-albums. Ze waren het beu dat de wasserijen in de stripverhalen steevast werden open gehouden door hun landgenoten. Dat vonden ze beneden hun waardigheid. Liever vervulden ze de rol van barman, kruidenier of zelfs begrafenisondernemer.

Geen flatterend beeld

Hoewel dit een typisch voorbeeld is van het Amerikaanse rechtssysteem, dat drijft op idiote schadevergoedingen, gaf dit proces vooral toch ook aan hoe er tegen de sector van de textielverzorging wordt aangekeken. Ook in België is ons dit imagoprobleem niet gespaard gebleven. Het is een wereldwijd fenomeen. Maar in plaats van te wachten tot het zeepwater ons echt tot aan de lippen staat, besloten we een tijdje geleden om dat beeld bij te sturen. Dat is om meerdere redenen noodzakelijk.

De gemiddelde leeftijd van onze leden ligt boven de vijftig jaar. Om het jonge volkje aan te trekken, zullen we echter eerst wat hinderpalen moeten wegwerken. We moeten ons bijvoorbeeld buigen over de vestigingswet. Die bestaat er wel degelijk voor de droogkuis, maar niemand weet eigenlijk juist wat je moet doen om te mogen beginnen. Er is geen school meer waar een opleiding kan gevolgd worden die gericht is op onze activiteiten. Gewoon omdat er een gebrek aan leerlingen was. Je moet als nieuwkomer dus maar zelf je weg gaan zoeken in een woud van regeltjes. Dat is een prangend probleem dat we zo snel mogelijk moeten oplossen. Indien we dat niet doen, zullen we over enkele jaren tot onze eigen scha en schande moeten vaststellen dat we geen overnemers meer vinden.

Weg dat pensioen waarvoor we zo lang gewerkt hebben, en dat ons toch nog een aangename oude dag moest bezorgen. In rook opgegaan. Of in vervuilde grond. Want daar ligt wellicht nog de grootste hindernis. Het merendeel van onze leden werkt met chemische reiniging. Die mensen krijgen op het eind van hun loopbaan ook nog eens de milieuproblematiek voorgeschoteld. Het geld dat ze krijgen voor een eventuele overname moeten ze onmiddellijk terug in de reiniging van de bodem stoppen. Gelukkig reikt VLABOTEX, het eerste bodemsaneringsfonds in Vlaanderen, ons daarbij een helpende hand. Het fonds staat ons toe om een doorstart te maken, zodat we onze zaak later wel aan een aanvaardbare prijs kunnen overlaten.

Het beeld dat geschetst wordt over onze sector is weinig flatterend. Het grote publiek weet niet goed wat een wasserij of droogkuis nu echt allemaal doet en hoort alleen maar de berichten over slechte verloning, lage winstmarges en milieuproblemen. Daar willen we een antwoord op bieden met een duidelijke en volgehouden boodschap. We beseffen echter dat één beunhaas onherstelbare schade kan berokkenen aan heel de sector. De klant moet weten waar hij goed geholpen wordt. En dus moet hij een kwaliteitsbedrijf herkennen. Er moet dus een kwaliteitslabel komen. Liever vandaag nog dan morgen. Maar ook weer niet halsoverkop. Er moet een logica zitten in de beoordelingen, we moeten zien hoe we dat kunnen financieren en de leden moeten vooral goed geïnformeerd worden.

De machine kwam op gang

En dus staken een aantal jonge ondernemers een tijdje geleden de koppen bij elkaar. Allemaal mensen die hun kostbare vrije tijd willen opofferen om te vechten voor hun beroep. Onder de werktitel "Wat Was Is Geweest". De eerste periode was er één van besturen overtuigen, werkgroepen samenstellen, grote lijnen vastleggen, ideeën opperen, tegen een muur lopen, nieuwe ideeën naar voor brengen en ze uitvoeren, communiceren, de eerste schuchtere stappen zetten- Stilaan kwam er iets op gang en de leden worden met de dag enthousiaster over de genomen initiatieven. Eigenlijk is het simpel; we willen met beperkte, goedkope middelen, zoveel mogelijk instrumenten ter beschikking stellen: postkaarten, ideeën voor winkelinrichtingen, sjabloonadvertenties, een sjabloonwebsite, printmateriaal, allerlei gekke ideeën voor lokale acties. En van tijd tot tijd zullen we onze leden dan om een kleine inspanning vragen, onder de vorm van steun of medewerking aan een nationale actie. Naast een commercieel effect, kan dit bij een aantal mensen misschien voldoende interesse opwekken om in het vak te stappen.

Na de voorwas de kookwas

In de herfst was het hoog tijd om echt naar buiten te treden. Terwijl de bladeren vielen, ontknopten de eerste acties met tastbare resultaten. Met reuzenposters, inclusief een iets pikantere slogan dan men van ons gewoon was, wilden we de aandacht vestigen op onze winkels. Het was de bedoeling om in de kijker te lopen, en dat is zeker gelukt. Meer zelfs. Studentes kwamen posters vragen om deze knappe gast op hun kot te hangen, en zelfs in homobars werd onze 'beau' gesignaleerd. Bij enkele van onze leden verdwenen de posters overigens op mysterieuze wijze. Het moet van de historische H&M-posters met Helena Kristensen in lingerie geleden zijn dat iets dergelijks zich nog voordeed. Omdat we niet blind willen zijn voor onze eigen tekortkomingen, proberen we het product "wasserij" ook beetje bij beetje te verbeteren. Bijvoorbeeld door de vervelende kapstokken aan te passen. Een oproep voor de ontwerpwedstrijd "Op zoek naar de recycleerhanger" resulteerde in een onverhoopt succes. Tegen de deadline van 15 december ontvingen we maar liefst 150 ontwerpen. Een deskundige jury zal binnenkort de beste nieuwe kleerhanger belonen met een geldprijs van 2.500 euro. Een leuk en onverwacht neveneffect van deze designwedstrijd, was de interesse van enkele aantrekkelijke partners om een samenwerking op te zetten met onze federatie.

De machine is op gang gebracht. Het is nu zaak ze niet meer stil te laten vallen. En dus mag u nu al uitkijken naar enkele opmerkelijke acties in 2009.

Voor meer info kunt u met ons contact opnemen via info@fbt-online.be of op het nummer 02/482 37 20.

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen:
Zie het origineel