Ingezonden persbericht


2009 overbruggingsjaar voor Nederlandse bouwsector Alleen klusbedrijven verwachten in 2009 omzet- en winststijging

Rotterdam, 18 december 2008 - Volgens de belangrijkste bouwpartijen wordt 2009 een moeilijk jaar voor de Nederlandse bouwsector. Desondanks hebben bijna alle bedrijven vertrouwen dat het met hun eigen onderneming goed zal komen. Met name de architecten en de aannemers B&U verwachten dat in 2009 de omzet (saldo van positieve en negatieve verwachtingen: -28% en -23%) en de winst (saldo: -19% en -27%) zal dalen. De klusbedrijven verwachten echter een stijging van deze bedrijfseconomische cijfers (saldo: +3% en +4%). Dit valt te verklaren doordat er minder verhuisd wordt en meer geïnvesteerd in de huidige woningen. Dit blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy onder ruim 650 professionals uit de Nederlandse bouwsector.

Architecten en aannemers B&U verwachten zwaar 2009 Aan alle marktpartijen is de vraag gesteld wat hun verwachtingen voor 2009 zijn aangaande de omzet, de winst, het personeel, de orderportefeuille en de investeringen binnen hun eigen bedrijf. Het blijkt dat architecten en aannemers B&U verwachten een zwaar jaar tegemoet te gaan. Dit geldt met name voor de orderportefeuille (resp. -26% en -38%) en de investeringen (resp. -30% en -28%). Andere marktpartijen zien het minder somber in: per saldo zien de aannemers GWW en de installateurs de omzet en winst naar verhouding het minst dalen. De klusbedrijven verwachten, ondanks de economische crisis, dat de omzet en winst zullen stijgen in 2009. De reden hiervoor is dat deze bedrijven vooral actief zijn in de onderhouds- en renovatiesector. Deze sector zal, in tegenstelling tot de nieuwbouwsector, een stabiele factor blijven. Woningeigenaren zullen minder snel verhuizen en meer investeren in hun huidige woning.

Vertrouwen in eigen bedrijf het grootst, in wereldeconomie het kleinst Ondanks het feit dat de meeste bedrijven verwachten dat 2009 een zwaar jaar zal worden, geven ze bijna allemaal aan dat het geen gevolgen zal hebben voor hun eigen bedrijf: het vertrouwen in het eigen bedrijf is hoog. Dit vertrouwen op micro-niveau geldt vooral voor de handel (93%). Op meso-niveau (de bouw- en installatiebranche) is het vertrouwen gehalveerd ten opzichte van het eigen bedrijf. De installateurs zijn het meest uitgesproken: hoogste percentage 'veel vertrouwen, het zal goed komen' (54%) en hoogste percentage 'weinig vertrouwen, zie het somber in' (10%). Het minste vertrouwen heeft de bouwsector op macro-niveau: de Europese economie en de wereldeconomie. Hoewel dit misschien 'een ver-van-mijn-bed-verhaal' is, hebben de meeste bedrijven hier wel een mening over, slechts weinig bedrijven geven namelijk aan het niet te weten. Het zijn vooral de klusbedrijven en de afbouwers, in omvang de relatief kleinere bedrijven, die over deze grotere economieën negatieve verwachtingen hebben.

2009 wordt een overbruggingsjaar
Hoewel alle marktpartijen, met uitzondering van de klusbedrijven, aangeven dat 2009 een moeilijk jaar wordt, hebben de bedrijven over het algemeen vertrouwen dat het met hun eigen onderneming goed zal komen. Minimaal vier op de vijf bedrijven zegt dat men vertrouwen heeft in het eigen bedrijf. Vertrouwen is een goede basis om crises te overwinnen. Juist in moeilijke tijden, waarin we nu verkeren, blijft het belangrijk om te focussen op kwaliteit, vertrouwen te houden en rustig te blijven. Hoewel het niet te voorkomen is dat bedrijven failliet gaan, zullen die bedrijven die vertrouwen houden en rustig blijven de grootste kans hebben deze crisis te overwinnen.

In het bijgevoegde artikel vindt u de resultaten en achtergronden van het uitgevoerde onderzoek, wat mogelijk interessant is voor uw blad of website. U bent natuurlijk vrij om redactionele aanpassingen in de tekst te doen. Indien er andere aanpassingen dan tekstueel gewenst zijn, dan graag in overleg met USP.

Wij verzoeken u vriendelijk, indien u overgaat tot publicatie, ons hiervan een bewijsexemplaar toe te sturen. Mocht u verder nog vragen hebben, dan zijn wij bereikbaar via e-mail en op onderstaand adres.

USP Marketing Consultancy
Max Euwelaan 51
3062 MA Rotterdam

Henri Busker
Telefoon: 010-2066900
E-mail: busker@usp-mc.nl
Website: www.usp-mc.nl

Technische verantwoording:
Voor het onderzoek van USP Marketing Consultancy zijn in november 656 online en telefonische enquêtes afgenomen onder o.a. het USP BouwPanel: architecten (84), aannemers B&U (122), aannemers GWW (66), klusbedrijven (76), afbouwers (127), installateurs (101) en handel (80).