Ingezonden persbericht
WAKKER DIER: "NET ALS BIJ DE CASTRATIE EN LEGBATTERIJ-EI CAMPAGNE LIJKT OOK DE KALFSVLEES CAMPAGNE EEN DOMINO AAN SUCCESSEN TE WORDEN"
OOK C1000 HAALT BLANK KALFSVLEES UIT SCHAP
WAKKER DIER ZET RADIOSPOT IN TEGEN 'ZIEK VLEES' BIJ ALBERT HEIJN
Amsterdam, 18 december 2008; Na het succes gisteren bij de supermarktketens Dirk, Bas en Digros stopt ook de C1000 eind februari met de verkoop van blank kalfsvlees. Schuitema, de leverancier van alle C1000 filialen, liet dat vandaag aan Wakker Dier . Wakker Dier had juist sinds vandaag radiospotjes tegen het kalfsvlees van C1000. Wakker Dier is vanmiddag gelijk op de fiets gesprongen naar de studio om de volgende radiospot op te nemen over het zieke vlees bij Albert Heijn. Van Ormondt: "We hopen dit jaar de kalveren het mooiste kerstkado te geven: de toezegging van álle supermarkten in Nederland dat dit de laatste 'blankewitte kerst' wordt".
Eerder gaf het overkoepelende Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) al aan dat het dierenleed achter kalfsvlees in 2009 prioriteit krijgt van de supermarkten. Blank kalfsvlees komt van kalveren die op een ijzerarm dieet zijn gezet waardoor ze bloedarmoede krijgen. Het dieet is omstreden. De Europese Commissie overweegt een verbod. Wakker Dier is enorm blij met de successen van C1000, Dirk, Bas en de Digros: "De blanke kalfjes staan in kale betonnen hokken, omdat stro en gras teveel ijzer bevat. Nu het einde van het ijzerarme 'blanke' dieet in zicht is, is de weg naar stro en weidegang ook open."
Schuitema zegt toe vanaf eind februari geen blank kalfsvlees meer aan de C1000 winkels te leveren. Ze stappen over op rosé kalfsvlees en later mogelijk op diervriendelijker kalfsvlees. Omdat vrijwel alle vlees bij C1000 via Schuitema wordt aangeleverd, verdwijnt daarmee automatisch ook het blanke kalfsvlees bij C1000 winkels. De toezegging betreft het vers vlees. C1000 heeft 450 winkels.
Eén miljoen kalfjes per jaar worden bewust ziek gemaakt met een ijzerarm dieet, uitsluitend om een blank kleurtje aan het vlees te geven. Deze kalveren hebben een bloedwaarde (hemoglobinegehalte) van 5 millimol, terwijl gezonde kalveren een waarde tussen de 7 en de 10 hebben. Europese wetenschappers concludeerden dat er met een bloedwaarde onder de 6 sprake is van: 'anaemia levels that are associated with poor welfare because normal activity is difficult or not possible and other functions are impaired(i)'. De toonaangevende kalvermelkfabrikant Denkavit stelt hierover: 'Als je het met mensen vergelijkt: met de waarde van vijf millimol kom je het ziekenhuis niet uit.'(ii)
Typisch Nederlands dierenleed
Stichting Wakker Dier voert momenteel een meerjarencampagne om één miljoen kalfjes te verlossen van bloedarmoede. De campagne richt zich op horeca, supermarkten en slagers. De bloedarmoede bij kalveren is typisch Nederlands dierenleed: Nederland is de grootste exporteur ter wereld van blank kalfsvlees. De Nederlandse firma Van Drie is de wereldmarktleider in kalfsvlees. In Nederland wordt kalfsvlees veel in restaurants gegeten en in toenemende mate ook in supermarkten verkocht. De consumptie stijgt al jaren.
De grote welzijnsproblemen die aan blank kalfsvlees kleven zijn:
- Om het vlees blank te kleuren krijgen de kalveren ijzerarm voer wat tot bloedarmoede leidt.
- De kalveren worden gelijk na de geboorte bij de moederkoe weggehaald.
- 600.000 kalfjes worden jaarlijks op jonge leeftijd op lange afstandstransport gezet naar Nederland, onder andere uit Polen en Litouwen.
- Tot een leeftijd van 8 weken staan de kalfjes alleen in een box.
- Daarna komen de kalfjes in krappe kale groepshokken zonder stro, staand in hun eigen stront.
- Een blank kalf komt haar leven lang niet in de wei. Een hap gras zou haar vlees namelijk een ongewenst gezond rood kleurtje geven.
Miljoenensubsidie voor reclame kalfsvlees
In de kalfsvleescampagne wil Wakker Dier hetzelfde bereiken als bij de biggencastratie- en legbatterijcampagne. Door gerichte company campaigning zijn alle supermarkten en het merendeel van de verwerkende industrie overgestapt van eieren uit de legbatterij naar scharreleieren. De castratiecampagne leidde ertoe dat alle supermarkten vanaf 2009 geen vlees meer verkopen van biggetjes die onverdoofd zijn gecastreerd. De bloedarmoede zal centraal staan in de kalfsvleescampagne. De campagne zal moeten opboksen tegen de kalfsvleespromotiecampagne van de veesector die recent 3 miljoen euro subsidie kreeg van de EU.
Engeland stopte export naar Nederland vanwege dierenleed
Jaarlijks worden in Nederland anderhalf miljoen kalfjes vetgemest voor kalfsvlees. Driekwart daarvan heeft bloedarmoede. Omdat er onvoldoende kalfjes op Nederlandse melkveebedrijven worden geboren, worden jaarlijks 600.000 pasgeboren kalfjes geïmporteerd - de laatste jaren steeds vaker uit vergelegen landen als Polen en Litouwen. In Engeland zijn dierenbeschermers, supermarkten en boeren overeengekomen te stoppen met kalverexport naar Nederland, vanwege het grote dierenleed in ons land en bij het transport. Voor blank kalfsvlees worden de kalveren in standaardhokken gehouden: de eerste acht weken alleen, daarna in krappe groepshokken. Een paar veebedrijven produceren onder label 'Peter's Farm' waarbij de dieren wel meer ruimte hebben, maar nog steeds bloedarmoede. Een kwart van de kalfsvleesproductie is tegenwoordig 'rosé' vlees. Hiervoor geldt hetzelfde kalverleed als bij de blanke kalveren, exclusief de bloedarmoede. Er is in Nederland één biologisch kalverbedrijf: Ecofields van Bart Boon in Ede. Daar lopen de gezonde kalfjes lekker buiten in de wei zodat het vlees een gezonde rode/roze kleur heeft.
- Einde persbericht