Nominaties NOT Innovatieprijs bekend

Publicatiedatum: 17-12-2008

Uit maar liefst 55 inzendingen heeft een vakjury 9 genomineerden gekozen die kans maken op de NOT Innovatieprijs 2009. De genomineerden zijn gelijk verdeeld over de drie categorieën, 'Leermiddelen en methodes', 'Innovatief gebruik van ICT ten behoeve van onderwijs' en 'Innovatieve toepassingen van facilitaire producten, inrichtingen of diensten'. Vanwege het hoge niveau van de inzendingen heeft de jury ook besloten om twee inzendingen een eervolle vermelding toe te kennen. De vakjury bestaat voor deze editie uit Rogier Hilbrandie, Mary van Meurs en Mattijs van Mansfeld, respectievelijk leraar van het jaar 2008 voor het basisonderwijs, voorgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Ook Henk Grönloh (oud-medewerker SLO) en Frans van Rooij van de stichting NOT namen deel aan het selectieproces.

Leermiddelen en Methodes
Voor de eerste categorie van de Innovatieprijs zonden de exposanten gezamenlijk 25 innovaties in. Frans van Rooij: "De jury moet melden dat het lastig was om tot een keuze te komen. Ook de niet-genomineerde inzendingen voldoen aan hoge eisen. Meer dan eens werd er door de leraren uitgeroepen dat ze zo met het product aan de gang zouden willen." Uiteindelijk koos de jury het International Primary Curriculum van IPC, Nu taal en Nu rekenen van Noordhoff Uitgevers en Sprint, Nederlands voor vmbo van ThiemeMeulenhoff als genomineerden voor de NOT Innovatieprijs 2009.
Naast de drie nominaties kent de jury een eervolle vermelding toe aan De nieuwe leerweg voor groep 5 t/m 8 van Alles in één en aan Krant in de klas, uitgebracht door Uitgeverij Kidsweek.

Innovatief gebruik van ICT
De 19 inzenders voor de ICT categorie zorgen volgens de jury voor een doorbraak. Frans van Rooij: "De leef- en belevingswereld van jongeren krijgen echt een plaats in nieuwe leer- en hulpmiddelen. Deze krijgen een plaats in aansprekende ICT toepassingen". Festival Laagland van ThiemeMeulenhoff, Handelingsplan assistent bij gedragsproblemen van Dotcomschool b.v. en Multimediaal talenpracticum van Hogeschool Utrecht zijn door de jury genomineerd als kansmakers voor de NOT Innovatieprijs in de categorie Innovatief gebruik van ICT.

Facilitaire producten, inrichtingen of diensten
De nominaties in de laatste categorie gaan naar All inclusive kinderopvang van De Meeuw Bouwsystemen, Kind op de gang en Leerling bij de les van de AVS en FacTotem 2.0 van Meles Meles.

Winnaars
Tijdens de NOT 2009 wordt bekend gemaakt welke drie innovaties winaar zijn van de NOT Innovatieprijs 2009. Alle 55 ingezonden innovaties staan tijdens de NOT in de Innovatiestand in hal 7.

Achtergrondinformatie genomineerden

Genomineerden Leermiddelen en Methodes

International Primary Curriculum van IPC
Het International Primary Curriculum is een methode voor de zaakvakken in het primair onderwijs. Het geheel heeft een sterke samenhang tussen de vakken dankzij een thematische benadering en geheel sluit aan bij internationaal gebruikte methodes.
De jury vindt het in Nederland brengen van een methode die aansluit bij internationale standaarden een goede zaak. Ook de hoge kwaliteit van het materiaal, de gevarieerdheid, samenhang tussen de vakken en het aan bod komen van meerdere culturen in de methode hebben bijgedragen aan de nominatie.

Nu taal en Nu rekenen van Noordhoff Uitgevers
Nu taal en Nu rekenen zijn op e-learning gebaseerde methodes voor het MBO. Door extra aandacht te geven aan taal en rekenen, wordt het mogelijk de kwaliteit van het gehele onderwijsproces te verhogen.
Volgens de jury biedt deze methode toegevoegde waarde voor alle mbo-opleidingen. De instaptoets aan de start van de methode springt in op de behoefte uit het middelbaar beroepsonderwijs om het instapniveau van de leerling te kennen. Ook het geboden maatwerk sluit helemaal aan bij het MBO en wordt vernieuwend ingezet dankzij e-learning.

Sprint, methode Nederlands voor vmbo van ThiemeMeulenhoff
Een methode voor Nederlands in het vmbo.
De jury noemt het taalgebruik van de methode eenvoudig en concreet, maar geen moment kinderachtig. Er is een groot aanbod aan computeropdrachten, maar er zijn ook andere werkvormen, waardoor de methode gevarieerd is. Er kan goed zelfstandig mee gewerkt worden. Voor leerlingen heeft het een zeer uitdagende opzet om zich in het Nederlands te verdiepen dankzij onderwerpen die duidelijk aansluiten bij hun belevingswereld. Voorbeelden van thema's zijn: "geld, geld, geld" en "kappen nou".

Genomineerden Innovatief gebruik van ICT

Festival Laagland van ThiemeMeulenhoff
Een virtueel literair festival voor leerlingen van de bovenbouw havo/vwo met poëzie, muziek, film, informatie over auteurs, en verschillende vormen van literatuuronderwijs.
Volgens de jury is de website een zeer aansprekend hulpmiddel bij het literatuuronderwijs voor leerling en leraar. Het gebruik van moderne middelen geeft een enorme impuls, die de jury als zeer vernieuwend typeert. Positief wordt verder geoordeeld over het feit dat er op thema's gezocht kan worden en het bijgevoegde testmateriaal.

Handelingsplan assistent bij gedragsproblemen van Dotcomschool b.v.
Deze software maakt het voor alle onderwijssoorten mogelijk om snel een behandelingsplan te ontwerpen. Een dergelijk plan biedt de leraar ondersteuning bij de aanpak van leerlingen en bij het begeleiden naar een optimaal onderwijsresultaat.
De jury ziet dat dit hulpmiddel veel kan bijdragen bij de individuele benadering van leerlingen met problemen of behoefte aan een specifieke aanpak. Deze aanpak verzwaart de taak van de leraar en dit hulpmiddel zorgt voor veel tijdswinst en een snellere behandeling.

Multimediaal talenpracticum van Hogeschool Utrecht
De inzending van Hogeschool utrecht is een talenpracticum voor doven en slechthorenden. Met camera's en geluidsapparatuur wordt er voor iedere leerling in een groep een omgeving gecreëerd om taal beter te gaan verstaan. Gebarentaal, liplezen en het opvangen van geluid worden gecombineerd.
De jury vindt het uitstekend dat dit volwaardige hulpmiddel voor een misschien wel kleine groep is ontwikkeld. Het levert voor het onderwijs aan doven en slechthorenden een duidelijke verbetering op.

Genomineerden Facilitaire producten, inrichtingen of diensten

All inclusive kinderopvang van De Meeuw Bouwsystemen
Deze unit regelt alle faciliteiten voor tussen- en naschoolse opvang voor een school. Zowel het onderkomen als materiaal om de opvang goed te laten verlopen en aantrekkelijk te laten zijn voor kinderen wordt geregeld.
Het juryoordeel: de all inclusive kinderopvang speelt goed in op de extra belasting die scholen hebben gekregen doordat zij verantwoordelijk zijn gemaakt voor kinderopvang tijdens en na de schooldag. Feitelijk wordt zowel "het gebouw" als de inrichting aangeboden. Een voor veel scholen interessant aanbod en voor kinderen prettige en uitdagende omgeving.

Kind op de gang en Leerling bij de les van de AVS
Passend Onderwijs komt er aan. Door middel van simulaties worden leraren geschoold in het bieden van een passend aanbod aan iedere leerling. Het cursusaanbod is voor het primair onderwijs (Kind op de gang) en het voortgezet onderwijs (Leerling bij de les).
Volgens de jury zal door met dit cursusaanbod te werken voor veel leraren Passend Onderwijs veranderen van een bedreiging voor de dagelijkse praktijk in een kans voor gerichter werken met leerlingen met verschillende mogelijkheden.

FacTotem 2.0 van Meles Meles
Deze innovatie maakt het opbouwen van een fysiek en virtueel kenniscentrum mogelijk. Het is toepasbaar voor alle soorten onderwijs.
Deze innovatie is een uitstekend hulpmiddel om een geordende en steeds actueel blijvende mediatheek te ontwikkelen, aldus de jury. Voor leerlingen van jong tot oud is de opbouw van het systeem goed bruikbaar en zijn er duidelijke hulpmiddelen bij het zoeken, zoals de virtuele akela.

---

Noot voor de redactie,