Gemeente Apeldoorn

Helpende hand voor Apeldoornse huurders met betalings-achterstand

Het aantal huurders dat uit huis wordt gezet, is landelijk flink toegenomen. Een ontruiming is in bijna 80 procent van de gevallen het gevolg van een huurachterstand. De Apeldoornse Stadsbank wil samen met woningcorporaties huurders met betalingsachterstanden de helpende hand bieden. In 2009 willen ze samen met woningcorporaties meer huurders helpen om financiële problemen te voorkomen.

In 2007 heeft de Stadsbank een eerste pilot gedaan met woningcorporatie De Goede Woning. Enkele tientallen huurders met terugkerende huurachterstanden van de woningbouwstichting zijn toen met succes begeleid. Huurachterstand is vaak een voorteken van grotere financiële problemen. "Door zo vroeg mogelijk een helpende hand te bieden, is er een grotere kans op goede bemiddeling door de Stadsbank", aldus wethouder Wegman. "De Goede Woning heeft hierin zijn verantwoordelijk genomen. We willen komend jaar onze samenwerking uitbreiden".

De gemeentelijke Stadsbank heeft subsidie gekregen van de provincie om in 2009 meer klanten van woningbouwcorporaties preventief te helpen. Vanuit de zorgplicht voor de inwoners van de gemeente Apeldoorn wil de Stadsbank armoede en sociale uitsluiting voorkomen door financiële problemen tegen te gaan, schulden te voorkomen en aan te pakken.

Marsha ten Hag
Nieuwsdesk gemeente Apeldoorn

nieuwsdesk@apeldoorn.nl


-------------------------------

Gemeente Apeldoorn
Afdeling Strategie, Communicatie en Kabinet
Postbus 9033
7300 ES Apeldoorn
Telefoon: (055) 580 13 63 of 580 10 10 (algemeen)
Telefax: (055) 580 11 08 of 580 11 60 (algemeen)

Mobiel: 06 52 47 58 35